Senaste nytt

Plötsligt händer det, Business class London-Göteborg SK522 16/4

Johannes

Medlem
Min första rapport, med dåliga bilder från mobilen, men jag tyckte det ändå var värt att dela denna upplevelse.


Kommer ganska tidigt till LHR T3 med tuben från Earls Court efter två intensiva dagar på bokmässan, ganska mycket folk i terminalen men jag har bara handbagage och går direkt till fasttracken och är på airside redan 15.30 utan problem.

Har inte hunnit äta lunch så jag tittar in i SAS.loungen men de har inte vettigt att äta förutom det vanliga kallskurna och kycklingsoppa, så jag tar mig till SilverKris loungen istället, denna är helt tom, jag tror det sitter någon på övervåningen bakom toaletterna, men jag är här för att äta och det är som vanligt helt ok, sambalkyckling med ris, något fläsk i brunsås med mos, samt afternoon tea allt efter intresse, dricker cola light, helt odramatiskt, går ut igen, köper en flaska Whiskey och går in i SAS loungen för att dricka kaffe och jobba lite, går redan vid 18:10 (flyget går 18.45) till Gate 11.

Jag har bokat denna resa i O-klass, skall sitta på pats 10A och sova med det långa benutrymet denna plats erbjuder på dessa plan, denna del av biljetten kostade 860 kr. Kommer till gaten bippar mobilen och det piper till rejält, ingen reaktion alls från gatepersonalen utan de bara säger, 1D for you today, Sir.

Min första reaktion är va f--- jag vill ju ha mitt benutrymme, men säger inget, min andra reaktion är 1D är inte så illa, åker det ofta inrikes, min tredje reaktion var, detta är ju för tusan inte inrikes, så har de bara en kabin idag? Eller har de uppgraderat mig? Om de hade :)

extra.jpg

Smått chockad, jag var bland de första att gå ombord ser jag planet fyllas, det var helt fullt idag, något ovanligt en tisdag, mellansätet var blockat och på 1F sätter sig en kvinna som inte verkar vara så ovan som jag att åka C, jag tänker, är det bara båg detta, men icke,

Efter take-off nästan på tid 18.50 kommer Eva ut och frågar om jag vill ha något att dricka, har inte hämtat mig riktigt ännu så fattar inte att fråga efter Schampanj :) men tar en GT

gt.jpg

Eva kommer ut med denna och ursäktar sig att det bara finns plastglas, men lovar Orrefors till Laxen, skyller på att de inte packat nog på GOT, tacka fasen för det, de hade inte räknat med mig...

Pia som också jobbar ombord pratar en del om appen, jag säker den är bra, men det hade varit trevligt att kunna förregistera pass-detaljerna i den, hon tycker det är en lysande idé och skriver ner den. Jag njuter av min GT, det går fort idag, flygtid 1.5h.

Maten kommer:

lax.jpg

Ost, Lax på spenatbädd och liten chokladbit, till detta ett franskt vitt vin som var OK, men inte kalt nog, Eva beklagar detta och erbjuder sig att sätta flaskan i några isbitar, jag säger tack, men att det är OK, Laxn smakar bra, men inte på något sätt fantastiskt, det är nog det bästa jag ätit i luften, men mina referensramar är inte speciellt stora.

Kaffe och Amarula:

ama.jpg

De hade även Baylis, dock blev det lite fel här för Amarula hade skurit sig, enligt Pia eller Eva klarar de inte temperatursvängningarna så bra... Blev erbjuden nya ifall jag ville, men valde ett säkrare kort:

kon.jpg

Återigen beklagade sig Eva om glaset, men det smakade utmärkt.

Vi landade rekorttidigt 30 min innan beräknad ankomst kl 21.15 och jag var hemma i huset innan planerad ankomst 21.45 mycket imponerande.

Jag är EBG, mitt första år som EBG, kommer att kunna förnya det, men jag är på inget sätt någon passagerare som genererar mycket pengar åt SAS flyger nästan enbart intra Norden och till England och alltid med billigast möjliga biljetter, tack SAS för uppdateringen, tack Eva och Pia i kabinen (har redan tackat dem personligen och via SAS facebook) för en trevlig flygning.

Tack för att ni orkade läsa....
 
Last edited:

Alx

Medlem
Vilken trevlig rapport! Maten såg riktigt aptitlig ut, synd med glasen. Men det är ju sånt som händer...

Det är alltid lika trevligt att bli framflyttad när man minst anar det! Vem vet, nästa gång kanske du till och med blir uppgraderad istället för uppdaterad! ;)
 

Johannes

Medlem
Vilken trevlig rapport! Maten såg riktigt aptitlig ut, synd med glasen. Men det är ju sånt som händer...

Det är alltid lika trevligt att bli framflyttad när man minst anar det! Vem vet, nästa gång kanske du till och med blir uppgraderad istället för uppdaterad! ;)

Haha... sånt tar inte rättstavningen... Tack för kommentaren.
 
Kul rapport Johannes! Business med varm mat från LHR lär man tyvärr inte få uppleva inom överskådlig tid med SAS. Vilken tur att jag nyss upptäckt BA B767 med riktig Business avdelning och champagne till ett mkt smakfullt pris!
 

Johannes

Medlem
Kul rapport Johannes! Business med varm mat från LHR lär man tyvärr inte få uppleva inom överskådlig tid med SAS. Vilken tur att jag nyss upptäckt BA B767 med riktig Business avdelning och champagne till ett mkt smakfullt pris!

Tack
Nu flyger ju inte BA GOT-LHR med B767 så det är ju lite surt, däremot håller jag med att BA är trevligt att flyga med, flög senast LHR GOT i fredags (12/4) då jag villekomma hem tidigare än 21.45 inför helgen, då såg jag att det var afternoon tea i CE, och jag fick en trevlig wrap i ET. Jag kämpar att få guld på SAS och skulle aldrig komma upp i silver på BA i mitt nuvarande resmönster även om jag måste erkänna att jag gillar BA skarpt. Det som slog mig med BA var att Airbusen jag fick åka med var rejält sliten och att de precis som SAS inte gjorde var att dra för gardinen, SAS slarvar det vet vi, men BA hade ingen gardin i mitten, bara över sätena, den var helt enkelt borta. Personalen tyckte detta var märkbart jobbigt.
 
Toppen