Senaste nytt

Hur sent kan man avboka en bonusresa som är bokad med US Airways Dividend Miles?

GillBates

Medlem
Jag skall på en bonusresa (USDM) med hustrun i oktober och vill gärna försäkra mig så att om jag eller min fru blir sjuka, och vi inte kan genomföra resan, kan göra den vid ett senare tillfälle. Att ha möjligheten att avboka nära inpå avresan hade ju varit ett bra alternativ, men jag blir inte riktigt klok på USDM:s regler för avbokning. Bla står följande:

Partner flights:
Cancellation of an award itinerary will not automatically result in the re-deposit of miles or the refund of any fees paid.

Award ticket redeposit:
Fully unused award tickets are eligible for redeposit into your account within 1 year from the date of issue once the reservation is canceled. A redeposit fee (payable by credit card only) will apply per ticket.
All canceled paper award tickets must be returned unused to the Dividend Miles Service Center before miles will be redeposited into your account.

Har någon varit lyckad i att avboka en awardresa och hur nära inpå avresa kan man isf göra det?
 

Dr. Miles

Expert
Har någon varit lyckad i att avboka en awardresa och hur nära inpå avresa kan man isf göra det?
Jag har erfarenhet att avboka en bonusresa som var bokad med US Airways Dividend Miles, dagen före avgång pga resenären inte kunde åka.
Han fick betala 150 USD och fick skatterna tillbaka senare, men inte bokningsavgiften.

Observera att avboknings-/återbetalningsregler varierar beroende på programmet. Därför rekommenderar jag dig att posta i relevant forum/tråd.
 

GillBates

Medlem
Jo frågan hamnade väl lite snett i forumet, men när jag sökte tyckte jag rubriken passade in (men flytta gärna mina inlägg om de passar bättre ngn annan stns). Jag fortsätter lite på temat försäkring (även om det inte riktigt har med kreditkort att göra). Om jag får för mig att köpa en försäkring för en bonusresa från Europeiska, vad kan jag då förvänta mig få ut i form av ny resa om jag blir sjuk? Enligt deras avtal står det:

Ny resa kan du få enligt momenten A och E om fler än halva antalet resdagar förstörs förutsatt att resan
har en sammanhängande reslängd på minst sju (7) dagar. Ersättning lämnas så att 65 % av kostnaden
för den förstörda resan betalas kontant vid skaderegleringen. Om du inom ett år från den första utbetalningen köper en ny resa till ett pris som överstiger den redan utbetalda ersättningen lämnas ersättning
för den resterande delen mellan den utbetalda ersättningen och den nya resans pris. Sammanlagt ersätts
högst 100 % av den förstörda resans pris.


Vad är kostnaden för en bonusresa? Är det bara skatter och avgifter?
 

jumbooze

Medlem
Relevant fråga, jag har inget svar men funderar på hur en USDM Bonusresa hanteras om man som jag betalt med SAS AMEX.
Får man ändå försäkring för försenat baggage och liknande. Ska gräva själv och återkommer med om/vad jag hittar.
 

Dr. Miles

Expert
Relevant fråga, jag har inget svar men funderar på hur en USDM Bonusresa hanteras om man som jag betalt med SAS AMEX.
Får man ändå försäkring för försenat baggage och liknande. Ska gräva själv och återkommer med om/vad jag hittar.

Ja, det får du. Det har jag (tyvärr) gjort många gånger med SAS AMEX försäkring på bonusresor med bmi Diamond Club, US Airways Dividend Miles och American Airlines AAdvantage.
 

GillBates

Medlem
Om jag får för mig att köpa en försäkring för en bonusresa från Europeiska, vad kan jag då förvänta mig få ut i form av ny resa om jag blir sjuk?

Har precis varit i kontakt med Europeiska och dom hävdade att det måste finnas ett pris för att ersättning skall utgå och att bonuspoäng således inte kan ersättas. Så nu gäller det att USDM har sjusta avbokningsregler.......
 

Dr. Miles

Expert
Har precis varit i kontakt med Europeiska och dom hävdade att det måste finnas ett pris för att ersättning skall utgå och att bonuspoäng således inte kan ersättas. Så nu gäller det att USDM har sjusta avbokningsregler.......

När jag avbokade min bonusresa pga sjukdom som var bokad med bmi Diamond Club miles, kontaktade jag Trygg Hansa (de var försäkringsgivare för SAS EuroBonus Diners Club kort).
Handläggaren sa att jag måste skicka kvitto för bonusresan + kontoutdrag som stryker att hur mycket jag fick tillbaka från bmi. När jag gjorde det de betalade mellanskillnaden (ungefär summan av avbokningsavgift 25 GBP + kortbetalningsavgift 4.50 GBP).

Jag fick mina miles tillbaka genom bmi så man kan säga att försäkringen täckte kostnaden för avbokning.
 

jumbooze

Medlem
Glöm inte att jag är nog enda personen i detta forum som fick ersättning av försenat flyg pga raketuppskjutning...

Då borde jag kanske ha fått pengar för att Clinton state visit i Kina ställde till det för mig så jag missade flyget... Men då var man medvetslös resenär eller omedveten hette det nog...
 
Toppen