Senaste nytt

Bästa resväskan

ACervin

Medlem
Helsinborgs Dagblad hade idag på sin nätsida en artikel om ett väsktest utfört av Testfakta (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås) i april 2013. Man har testat väskor för incheckat bagage. Laddat dem med 23 kg och misshandlat dom på olika sätt. Upprepade lyft, körning på ojämnt rullband, fall från 61 cm (knähöjd) både mot hjul och mot lås. Dessutom testade fall efter att väskorna kyldes ner till minus 20 grader. Dyrast var inte bäst. Av dom lätta väskorna verkar Samsonite Firelite vara hållbar, mest prisvärd Titan Xenon följt av Delsey Helium.

testet här
http://hd.se/multimedia/archive/00822/testresv_skor_822616a.pdf

artikeln i HD här
Tufft test avslöjar väskans brister - hd.se

Skärmavbild 2013-04-15 kl. 07.19.12.jpg
 

OliT

Medlem
Jag hittar inte vem som beställt testet, men det är inte otänkbart att det är Titan (det funkar ofta så att testen anpassas efter beställarens önskemål), varför testfaktas resultat ibland bör tas med en nypa salt. Samsonite-väskan verkar dock fin. Jag har en Cosmolite och är mycket nöjd.
 

Swisser

Medlem
Förvånande att Rimowa inte var bättre.

Enda skillnaden mellan ettan och tvåan är att handtaget på långsidan nöttes lite mer på Samsonite väskan, men å andra sidan väger denna väska 0,8kg mindre och har 9L större volym. Frågan är om det är värt att betala dubbelt så mycket för Samsoniteväskan. Titan verkar ok, men det beror ju på om den också är schysst inredd.
 

Ubbe

Medlem
Förvånande att Rimowa inte var bättre.

Enda skillnaden mellan ettan och tvåan är att handtaget på långsidan nöttes lite mer på Samsonite väskan, men å andra sidan väger denna väska 0,8kg mindre och har 9L större volym. Frågan är om det är värt att betala dubbelt så mycket för Samsoniteväskan. Titan verkar ok, men det beror ju på om den också är schysst inredd.

Firelite finns till bra pris på tex Amazon.de. Kanonväska som verkligen är lätt men samtidigt stabil.
 

kangru

Medlem
Jag hittar inte vem som beställt testet, men det är inte otänkbart att det är Titan (det funkar ofta så att testen anpassas efter beställarens önskemål), varför testfaktas resultat ibland bör tas med en nypa salt. Samsonite-väskan verkar dock fin. Jag har en Cosmolite och är mycket nöjd.

Brukar Testfakta tala om vem som har beställt testet?
 

OliT

Medlem
Brukar Testfakta tala om vem som har beställt testet?

Njae, kanske inte rutinmässigt, men när Ikeas Sultansängar vann så kom det fram att det var Ikea som var beställare. Samma har skett vid ett antal andra tillfällen om jag inte missminner mig.
 

kangru

Medlem
Jag mailade dem nu, får se om dem svarar.

Fick ett svar. Jag klipper in det och min fråga tillbaka.

----------------
Hej Lotta,

Tack för det snabba svaret. Finns det någon anledning att ni inte tar hänsyn till storlek eller vikt i betyget?

Jag är tacksam för ert test då det ger en bra bild och översikt!

Bästa hälsningar,

Kangru




2013/4/15 Lotta
Hej Kangru,
Testfakta har själva beställt testet av resväskor, det finns ingen utomstående beställare.

Mvh
Lotta

Den 15 april 2013 09:13 skrev Kangru

Hej Lotta,

Jag undrar vem det är som har beställt ert test av resväskor ifrån April 2013 som finns på er hemsida nu?

Bästa hälsningar,

Kangru
------------------
 
Toppen