Senaste nytt

En månad i Thailand, boka hotell i förväg eller på plats?

Vi ska åka till Thailand i oktober-november, någon gång. Tänkte stanna cirka 1 månad och befinna oss på ungefär samma ställe på någon trevlig och lugn ö (vi reser med 7-månadersbebis). Jag funderar på hur man bör gå tillväga vid hotellbokningen. Vi vill ju bo billigt, helst inte över 300 kr per natt, men ändå ska det vara bra standard med AC, gratis WiFi och gärna på stranden (i någon bungalow, kanske). Jag vet att detta funkar för det priset på vissa ställen.

Men att från Sverige avgöra hur bra ett hotell är via bilder och Tripadvisor är dock inte helt enkelt. Man vill ju inte låsa fast sig i en månad på ett suboptimalt boende. Är det kanske bäst i förväg boka några nätter på ett ställe som verkar bra och sedan på plats antingen förlänga eller byta boende? Risken är ju då att de bästa rummen är tagna.

Hur skulle ni göra?
 

090034208

Medlem
Vi har varit där borta 4 gånger under samma tid som ni tänkt er och boende har alldrig varit ett problem denna tidpunkt. Högsäsongen har inte kommit igång på allvar ännu. Vi har alltid fått rum där vi frågat (läs alldrig varit fullt)...Vi har även gjort som du säger, bokat dom 2-3 första nätterna och sedan förlängt boende eller bytt hotell. Vi ni vara säkra på att få ett speciellt boende så boka ett par nätter redan hemifrån
 

Gus

Medlem
Mitt tips är att boka boende för hela resan. Men boka rum som är återbetalningsbart fram till dagen före incheckning och gärna där du inte behöver betala förrän man kommer till hotellet. Boka dock inte allt i en klump, 30 dagar. Utan boka låt säg de första 3 dagarna och de resterande bokningarna gör du i kluster av 4 dagar. Alltså totalt 8 bokningar. Om du sedan kommer fram och ser att boendet inte alls är så bra så bor du bara de första 3 dagarna och avbokar de resterande 27 dagarna och tar ett annat hotell på plats. Eller så kanske ni efter halva tiden känner att ni vill byta hotell och då avbokar ni de sista 4 bokningarna och hittar ett hotell på plats. Och om hotellet är jättefint och det inte finns något bättre alternativ på plats så behåller ni således alla bokningarna.

Om jag ska bo en längre tid på en plats så bokar jag aldrig alla nätterna i en och samma bokning, utan alltid i flera segment.
 

JacobGBG

Medlem
Iochmed att du ska stanna sådan lång tid så skulle jag maila i förväg och förhandla en rate. Du kan hamna en bra bit under BAR eftersom du har så många nätter att fylla. Du kommer också kunna katapultera dig till högt status i något hotellprogram som följd. Marriott t.ex. skulle nog mer en gärna ge dig en Touch of Gold/Platinum challenge (en kortar bumpning i hotell status där man kan få förlängt höjt status om man ha rmånga inplanerade nätter).
 
Om du vill bo så billigt så möjligt så bör du bo på ett boende som inte innehar något hotell program. 300 kr natten, då är ett "guesthouse" att rekommendera, de brukar alltid ha måttlig standard och du får oftast kvalite för priset. Guesthouses brukar oftast vara ganska förhandlingsbara men att du åker under högsäsong kan göra det hela lite svårare, mitt tips är att du mejlar och frågar om de kan tänka sig gå ner lite i pris om du bokar en längre vistelse. Men du bör boka i förväg eftersom du åker under högsäsong, kan bli svårt att hitta bra boende på plats, det hela beror på vart du tänkt åka.
 
Tack för alla svar. De var rätt olika. :) Hmmm ...

Precis, vi lär inte bo på Mariott eller någon liknande hotellkedja, för de kostar inte så lite per natt. Gus' svar låter intressant, men lite krångligt. Risken är väl att man måste flytta runt i olika rum på samma hotell allteftersom man går in på en ny bokning? Att boka alla nätter i en bokning redan från början bär emot, man vill ju inte köpa grisen i säcken.
 

Svenska73

Medlem
Jag skulle kolla på Dewa Phuket. 1-br suites har kök med kylskåp etc vilket är smidigt när man har bebis samt att det är generellt trevligt.
 

JonW

Medlem
Lite märkligt att så många vill ge råd utan att läsa OP:s kravspec...

Han skriver ju uttryckligen:
Max 300 kr/natt.
Lugn ö, gärna bungalow på stranden.

Och så får han tips på:
Mariott
Bangkok
Uppgraderingsmöjligheter på stora hotellkedjor
Suite på Dewa Phuket

För att istället gå på hans fråga skulle jag rekommendera förbokning någon natt, för att därefter leta på plats efter trevligt ställe med bra läge.
Okt-nov är lågsäsong, speciellt på ostkusten (Var beredd på att det KAN bli regnperiod dock), och 25-30 nätter är en fet bokning för de flesta resorter som bör ge en bra rabatt på plats.
Ett annat tips är att man ofta är rätt nöjd med förskottsbetalning typ en vecka i taget, och brukar inte tjafsa om man åberopar ändrade planer för tidigare utcheckning trots att man kört hårt med 30 dagar i prisförhandlingen.
Så i praktiken kan man flytta igen om stället inte skulle leva upp till första förväntningarna, eller man skulle hitta ett ännu bättre kap efter lite tid på platsen.
 
Last edited:
Toppen