Senaste nytt

Praktiska råd, hyrbil i UAE (Dubai, Abu Dhabi etc)

erc

Medlem
Avser hyra bil på DXB (Dubai Intl.) en vecka i juni. Kommer bo på resort sex mil från flygplatsen och kommer besöka Abu Dhabi med Yas Marina under resan. Att taxi kan vara ett bekvämare alternativ för många förstår jag, men både nyfikenhet och plånbok tror sig tjäna på hyrbilsalternativet.

Har förstått att det relativt nyligen införts betalvägar i UAE. Vet någon på forumet hur detta hanteras praktiskt med hyrbilar?

I vilket allmänskick verkar vagnparkerna vara i? Kommer hyra av Europcar, Hertz, Budget eller Avis. Förmodligen av Europcar.

Några övriga praktiska råd kring hyrbilandet i UAE?
 

ACervin

Medlem
Det tjuter om man kör för fort. Bensinen är billig. Man behöver ur den aspekten inte oroa sig för att ta en större bil
 

agehall

Medlem
Jag skulle åka taxi. Det är inte speciellt dyrt och mycket enklare. Skyltningen kan vara ett problem, även om (nästan) allt även står på engelska.
 

ACervin

Medlem
Skall man inte långköra exempelvis till Al Ain eller Abu Dhabi finns det ingen anledning att ta hyrbil. Taxi rules precis som Agehall skirver
 

ACervin

Medlem
Det finns en fartvarnare inbyggd i alla bilar i UAE. Kör man på motorväg och överskrider kommer inte ihåg men kanske 110 så plingar det högt. Det kräver en del vana att ignorera det.
 

Frigidus

Medlem
What? Det känns som att alla kör som biltjuvar i DXB. Är det något specifikt för hyrbilar?

Lag på att alla bilar i UAE skall ha en irriterande varningssignal om man kör över 120 km/h. Går såklart koppla bort enkelt vilket dom flesta gör men taxibilarna ha sina kvar. Vissa chaufförer verkar dessutom blivit immuna mot signalen men den är bra irriterande även för passagerare bak.

När jag reste dit frekvent för några år sedan fick jag även höra att man varje år kunde förskottsbetala ett visst antal fortkörningsböter från fartkameror.
 

ACervin

Medlem
Från Volkswagen forum i UAE
Hi, just bought my new Tiguan 147 Auto. How do I disable the speed warning beeps that start at 120kph? I am driving in the UAE between Dubai and Abu Dhabi
 

Frigidus

Medlem
Med tanke på priset för taxi finns det ingen som helst anledning att hyra bil. Minns oxå att många hotell hade privatbilar med chaufför vilket kostade något mer än vanlig taxi men fortfarande en bråkdel av taxipriser i Sverige. Då reser man både billigt och med stil i typ BMW och Mercedes.
 

erc

Medlem
Liten hyrbil kostar knappa tusenlappen hos EuropCar. Taxi mellan DXB och aktuell resort kostar 600 (enligt officiella prisuppgifter). Vi kommer som sagt även spendera tid i Abu Dhabi och köra några vändor mellan resorten och downtown Dubai. Taxi må vara bekvämt, men fördelarna med hyrbil överväger nackdelarna. Fortkörning håller jag mig ifrån på semesterresor. Hur betalvägarna fungerar praktiskt är jag nyfiken på.
 
Toppen