Senaste nytt

Olika pris mrjet vs. www.turkishairlines.com

karho

Medlem
Hej, jag kollar på biljetter till Bangkok med TK.

På Mr Jet får jag upp samma biljetter med TK som på deras egna hemsida, men till lägre pris, nästan 1200 kr skillnad för två C biljetter.

Vilket leder till min fråga: finns det någon anledning att boka direkt med flygbolaget kontra resebyrån Mr Jet i detta fall? Man kan väl fortfarande ringa TK för att välja platser osv när man väl har fått bokningen i hamn via resebyrån?

Pris Mr Jet:
Capture2.PNG

Pris turkishairlines.com:
Capture1.PNG
 

Bwan

Medlem
Det spelar egentligen ingen roll, du kan hantera bokningen likadant ändå när du har bokat.
 
Last edited:

kangru

Medlem
Jag pratade med en kontakt inom resebyrå branchen om detta för ett par veckor sedan. Jag fick förklarat för mig att i vissa fall så säljer vissa av dem biljetter till förlust då de antar att de via sina kringtjänster kan ta igen förlorad biljettkostnad och tjäna tillräcklig marginal.

Jag har även förstått att de större aktörerna har andra 'transferpriser' på resorna till sig än vad som ges av flygbolagens hemsida, om de då väljer att ge bort en del av sin tilltänkta marginal eller om det i vissa fall har blivit ett glapp (tex på dessa lite dyrare biljetter) i ett procentuellt påslag så kan det nog som i detta fall diffa en mindre del.

Ta inget av det som jag har skrivet ovan för 'juridiskt eller kontraktuellt korrekt' utan mera som en sorts troligt korrekt information.

Om det i ditt fall är exakt samma biljett och bokningsklass kan jag inte avgöra utifrån den information som man ser nu. Vad säger ITA Matrix om samma flighter?
 

Bryant

Medlem
Om du bokar den via MrJet så är biljetten inte lika flexibel som om du bokar via TK? Jag sättet ett frågetecken eftersom jag inte vet säkert. Jag hamnade i en situation för något år sedan där jag bokat en flexibel biljett via en nätresebyrå som jag i slutänden inte använde. Jag fick inga pengar tillbaka vid avbokning eftersom jag inte valt avbeställningskyddet via resebyrån. Något jag inte trodde man behövde med en flexibel biljett...
 

karho

Medlem
Jag pratade med en kontakt inom resebyrå branchen om detta för ett par veckor sedan. Jag fick förklarat för mig att i vissa fall så säljer vissa av dem biljetter till förlust då de antar att de via sina kringtjänster kan ta igen förlorad biljettkostnad och tjäna tillräcklig marginal.

Jag har även förstått att de större aktörerna har andra 'transferpriser' på resorna till sig än vad som ges av flygbolagens hemsida, om de då väljer att ge bort en del av sin tilltänkta marginal eller om det i vissa fall har blivit ett glapp (tex på dessa lite dyrare biljetter) i ett procentuellt påslag så kan det nog som i detta fall diffa en mindre del.

Ta inget av det som jag har skrivet ovan för 'juridiskt eller kontraktuellt korrekt' utan mera som en sorts troligt korrekt information.

Om det i ditt fall är exakt samma biljett och bokningsklass kan jag inte avgöra utifrån den information som man ser nu. Vad säger ITA Matrix om samma flighter?

Tack för bra info.

Specifikt gällande denna biljett utgår jag från att det är exakt samma produkt, dvs. J klass (även om det inte syns på mr jets hemsida vad jag kan se), som bokas med fare basis JN1BX. Jag gissar att det är denna deal http://www.businessclass.se/deals/9...turkish-airlines-11-100-sek-inkl-skatter.html men med någon slags rabatt på mr jet. Som du skriver ovan så räknar de kanske med att jag ska hyra bilen, betala hotellet osv osv via dem också för att få igen kulorna.
 

kristerj

Medlem
Det kan ju skilja sig i resebyråns villkor för ombokning/avbokning jämfört med Turkish. Som Bryant skriver är det värt att kolla om du behöver köpa resebyråns avbeställningsförsäkring eller andra kringtjänster. Om planet blir inställt eller kraftigt försenat är det inte heller säkert att du får hjälp med ombokning etc av Turkish, utan du får kontakta Mr Jet för detta. Så frågan är om den "extra" tryggheten genom att boka med flygbolaget är värt 1.200:- ...?
 
Jag satt och kollade på en likadan resa med Turkish Airlines för några dagar sedan (andra datum dock) och kom fram till att ReseCentrum Gruppen ofta hade bäst pris på resor i Business Class. Men möjligen kan det vara som skribenterna ovan skriver, att man då måste ta kontakt med dem för eventuella ombokningar osv. Dessutom tillkommer 99 kronor i avgift om man vill betala med kreditkort eller betalkort (tar bara Visa, Mastercard) istället för direktbetalning. Det blev dock ändå billigare än andra resebyråer (som ofta också tar ut avgifter för betalning med kreditkort).
 

Morgan

Medlem
DOm planet blir inställt eller kraftigt försenat är det inte heller säkert att du får hjälp med ombokning etc av Turkish, utan du får kontakta Mr Jet för detta. Så frågan är om den "extra" tryggheten genom att boka med flygbolaget är värt 1.200:- ...?

Det där kan ju slå åt bägge håll: En bra resebyrå som kan hjälpa till vid kraftig försening via telefon, är förmodligen bättre än Turkish personal i Bangkok vid problem. Har ingen erfarenhet av att behöva få hjälp av MrJet, men hade väldiga problem att få hjälp direkt från KLM vid en försening i Sydamerika för ett par år sedan - de överbelastades något extremt.
 
Alla mina tjänsteresor bokar jag via resebyrå pga enkelheten och företagspolicy. Men när nyårsresan med open jaw bokades med TK till Asien så fick jag billigaste alternativ genom nätresebyråer men när jag gick vidare med bokningen så fanns inte dessa billiga resorna. Jag bokade via widero.no och fick samma pris som ITA appen även om det startade på en lägre kostnad på ett par tusen SEK för 4 pers.
 
Toppen