Senaste nytt

Semester i Slovenien, funderingar kring flyg och hyrbilar

kangru

Medlem
Jag sitter och funderar på en resa med familjen (2vuxna, 2 barn (3, 6 år)) till Slovenien i slutet på Juni och början på Juli (10dagar ungefär). Jag och min fru har tidigare varit där och då åkt via Venedig och sedan Buss/Tåg till Ljubljana. I jobbet har jag flugit till Ljubljana tidigare men det är inte rikigt ett alternativ på grund av priserna jag hittar.

Just nu är planen att flyga till VCE och sedan hyra en bil (med FB kampanjen) och köra via Trieste in till Slovenien och sedan retur samma väg strax över en vecka senare. Open jaw skulle naturligtvis kunna vara ett alternativ men risken blir väl att bilhyran blir bra mycket dyrare och jag vet inte riktigt vilken annan flygplats som vi skulle åka hem via.

Har kollat på biljetter med EB men bara skatter och avgifter blir högre än vad Norwegian tar för direktflyg (de tar ~5kkr inkl. skatter, avgifter mm) och så kul är det inte med mellanlandning i FRA och ett kort lounge besök.

Har någon några bra tips för ARN->VCE->ARN, stop är ok framförallt om det kan användas till något kul för barnen. Via ITA MATRIX hittar jag inte något som är speciellt kul som inte blir mycket dyrare än Norwegian, närmast skulle väl vara att använda en AZ biljett på KLM via AMS men jag vet inte riktigt om det är värt 3-4kkr extra även om det nog skulle ge en del FB miles.

Vi tänker väl mest vara i västra delen av Slovenien (Lake Bled, Postonja, någon vingård osv) så det skulle eventuellt vara möjligt att ta en hyrbil ifrån VIE eller liknande också även om det blir ganska så långt att köra och jag vet inte om man direkt vinner något på det.

Någon som har några bra ideer på vad man skall göra som antingen skulle vara smart rent ekonomiskt eller som skulle ge ett mervärde på resan och därför skulle vara ok att betala en premium för.
 

Palazzi

Medlem
Om Norwegian tar 5kkr inkl skatter för alla fyra så skulle jag inte tveka. Gjorde några snabba sökningar och närmast i pris låg Finnair (på deras hemsida, inte ITA)... Det är ändå 2.5kkr mer för att flyga via HEL. Jag ska titta på lite fler alternativ, och återkommer om någon timme (jobbar).

Glöm inte att titta att försäkringen på hyrbilen även gäller i Slovenien. Just Slovenien brukar vara ett undantag tyvärr. Många brukar därför ta tåget till gränsen, och hyra bilen på den slovenska sidan.

Väldigt fina resmål du ska till i vilket fall. Ha det så trevligt :)
 
Toppen