Senaste nytt

SJ kan ta bort första klass i framtiden

Palazzi

Medlem
46 nya bolag har begärt trafikrättigheter för den svenska järnvägen 2014, och hela 27 av dessa vill bedriva persontrafik. Hong Kong-baserade MTR och svenska Citytåget AB planerar att satsa stort, och SJ räds inför konkurrensen.

I ett meddelande från SJ's nytillträdde VD, Christer Fritzon, meddelas bolagets personal att konkurrensen kommer mötas av åtgärder. Det finns få preciseringar av vad dessa åtgärder innebär, men i förbifarten nämner VD'n att man möjligen kommer slopa 1:a klass!!

Troligen vill SJ känna hur allmänheten reagerar på utspelet, och förhoppningen är väl troligen att folk reagerar lika välvilligt som när SAS meddelade att man avskaffar business class.

Meddelandet skickades ut internt till de anställda, men det finns personer som bloggat om "ryktet" (man kan nog inte ens kalla det rykte ännu..)...... (SJ kan slopa första klass | I huvudet på en lokförare).
 

Johannes

Medlem
Är det inte lite fel att jämföra SAS business med SJ 1:a klass, SJ hade man råd med, trots pressad resebudget, kommer verkligen inte åka X2000 om detta sker
 

Palazzi

Medlem
Själv tror jag att det vore en helt galen idé.... Man får ju knappt något extra i 1:a klass? Gratis internet+ garanterad sittplats? Sätena är också av samma storlek (nästan). Borde inte vara en jättekostnad för SJ.

Är beläggningen dålig i 1:a klass? Inte det intryck jag får.... (iofs åker jag bara pendlingssträckor med allmänt hög beläggning).

Prisskillnaden mellan 1:a klass och 2:a klass är ju inte enorm heller. Måste ju vara många som värdesätter den garanterade sittplatsen för ca 30-40% extra? Det är ju inte som på flyget, att business class kostar 300% mer.

Om SJ verkligen skulle få för sig att ta detta steg vore det väldigt ovanligt för branschen. I andra länder blir kupéklasserna snarare fler än färre. Italo i Italien har tre klass, och Trenitalias "Frecciarossa" har fyra.
Det nya lågpriståget i Frankrike kör med en kupéklass, men det tåget ska väl snarare ses som ett komplement till andra tåg på sträckan. SJ lär ju knappast bli ett lågpriståg heller, alldeles oavsett.

Antar att Blå Tåget blir den stora vinnaren isf... Affärsresenärer lär inte acceptera att pendla ståendes.
 

Palazzi

Medlem
Är det inte lite fel att jämföra SAS business med SJ 1:a klass, SJ hade man råd med, trots pressad resebudget, kommer verkligen inte åka X2000 om detta sker

Skrev det i mitt nästa inlägg. Ville vara opartisk i "huvudinlägget" :) Tänkte bara låta tanken hänga i luften, för vidare diskussion...
 

JacobGBG

Medlem
Jag får anta att Första Klass är något som ger SJ ekonomisk vinning annars skulle dom inte ha det hela?
 

Najk

Medlem
Sitter på tåget just nu 1:a klass X2000 mot Stockholm.
Lugnet, möjligheten till att kunna arbeta, få frukost, och möjlligheten att beställa en bra måltid gör det till valet alla dagar i veckan framför bilen.

Hade inte 1:a klass funnits hade jag tagit bilen istället. Min uppfattning är att just det att platsen kostar lite mer gör att de som väljer att betala lite mer vill få något ut från resan och därför brukar det vara lugnt och behagligt i första klass även om tåget är helt fullt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Håller med alla andra här, precis vansinnigt! X2000 1 kl är inte en trevlig "fördel", utan hela skälet till att resa med SJ!
Ingen 1 kl => meningslöst att välja SJ.
Och omvänt, så länge de behåller X2000 1 kl i sin nuvarande form, ska jag gärna fortsätta rekommendera dem. Ett av de bekvämaste OCH mest prisvärda sätt att resa som jag över huvud taget vet om. Trots svag euro går det fortfarande inte att få så mycket för pengarna i vare sig Tyskland eller Frankrike.
 

Bernie

Medlem
Sitter på tåget just nu 1:a klass X2000 mot Stockholm.
Lugnet, möjligheten till att kunna arbeta, få frukost, och möjlligheten att beställa en bra måltid gör det till valet alla dagar i veckan framför bilen.

Hade inte 1:a klass funnits hade jag tagit bilen istället. Min uppfattning är att just det att platsen kostar lite mer gör att de som väljer att betala lite mer vill få något ut från resan och därför brukar det vara lugnt och behagligt i första klass även om tåget är helt fullt.
Instämmer till fullo. Åker hyfsat ofta Sthlm-Gbg och tycker att X2k 1kl är en bra produkt. Visst, går inte att jämföra med flyget - men för priset (är hyfsat duktig på att boka i tid) känns det helt ok. Värdesätter lugnet. Och enskilt säte. :)
 

CarlT

Medlem
Galenskap, första klass är bra prissatt och på X2000 är det en oas på tåget där det faktiskt går att få saker gjort-
 
Toppen