Senaste nytt

Hotell vid transit

Petha968

Ny medlem
Hej,

Har en fundering avseende transit vid flygburet i Helsingfors-vanta. Anländer 22:05 och flyger vidare först 17:10 nästkommande dag (Norrköping - Bangkok med finnair).

Jag undrar nu om man har tillåtelse att lämna flygplatsen för att bo på hotell? Förblir man incheckad eller hur fungerar det, någon som vet?

Tack på förhand.
 

Lonelyflyer

Medlem
Nädå, du kan disponera dagen bäst du vill, men du är fortfarande incheckad
Du behöver inte sitta i transithallen o vänta
Däremot om du ger dig iväg till stan så var beredd att gå igenom säkerhetskontroll och sånt när du kommer tillbaka så se till att ha gott om tid!
 

Jacob

Medlem
Du kan absolut lämna transithallen (och flygplatsen) under ett så långt stopp. Däremot vet jag inte om flygplatsens bagagehantering tillåter att eventuella incheckade väskor förvaras under natten eller om du måste hämta ut dom i Helsingfors och checka in väskorna på nytt dagen efter. Det är lite från flygplats till flygplats vilka regler som gäller. Fast bor du över på hotell kanske du vill ha tillgång till bagaget hur som helst?

På Vantaa flygplatsen finns ett Hilton hotell som ligger alldeles bredvid terminalen, annars hinner du förstås utan problem in till centrala Helsingfors för att bo över på hotell där.
 

Petha968

Ny medlem
Du kan absolut lämna transithallen (och flygplatsen) under ett så långt stopp. Däremot vet jag inte om flygplatsens bagagehantering tillåter att eventuella incheckade väskor förvaras under natten eller om du måste hämta ut dom i Helsingfors och checka in väskorna på nytt dagen efter. Det är lite från flygplats till flygplats vilka regler som gäller. Fast bor du över på hotell kanske du vill ha tillgång till bagaget hur som helst?

På Vantaa flygplatsen finns ett Hilton hotell som ligger alldeles bredvid terminalen, annars hinner du förstås utan problem in till centrala Helsingfors för att bo över på hotell där.

Tack för samtliga (snabba) svar, kanonbra. Tänkte att det var så, men för att vara på den säkra sidan ringde jag ticket, och han var osäker!, konstigt. Men nu vet jag och biljetten är beställd.

Tackar
 

Petha968

Ny medlem
Tack för samtliga (snabba) svar, kanonbra. Tänkte att det var så, men för att vara på den säkra sidan ringde jag ticket, och han var osäker!, konstigt. Men nu vet jag och biljetten är beställd.

Tackar

Menar självklart att jag ställde frågan till ticket innan jag frågade på forumet.
 

tourist

Medlem
för att vara på den säkra sidan ringde jag ticket, och han var osäker!, konstigt.

Ibland blir man mörkrädd av hur lite viss resebyråpersonal vet om flygresande i praktiken (grundläggande saker som flygplatsprocedurer, bagageregler, platsreservationsmöjligheter). Samtidigt så vet jag ju att i andra änden av skalan finns BC-medlemmar som jobbar eller har jobbat på resebyrå. Konstig branch.
 
Last edited:

Petha968

Ny medlem
Exakt vad var det du frågade? Var det om incheckning? Incheckat bagage? Hotell?

Jag frågade om jag hade möjlighet att lämna flygplatsen under mellan flygbytena. Detta med bagage och dylikt hade jag ingen tanke på för ni nämnde det :) Antar att jag måste kolla upp det med bagage också.

Svaret jag fick var att det kan variera mellan flygplatser och flygplatser, alltså inget direkt svar. Sedan var jag ganska snabb på att avsluta samtalet i och med att jag tyckte att svaret var lite för generellt och p.g.a. att jag inte ville boka per telefon.

Vill inte kritisera Ticket i övrigt, då jag är nöjd med övrig assistans jag fått där tidigare.
 
Toppen