Jag tog med en cykel hem från Australien med Austrian+SAS för 6-7 år sedan. Cykeln fick tas med utan avgift så länge den rymdes inom den tilldelade bagagevikten. Som emballage använde jag en cykelkartong jag köpte för några tior hos en cykelhandlare. Tramporna fick man skruva av och styret skulle vridas i linje med ramen men det var enkelt fixat.
Tyvärr missbedömde jag vikten på eländet så när jag placerade cykel + väska på bandet visade vågen på 5 kg övervikt. Det löste jag dock genom att diskret stödja cykelkartongen på foten, på så vis kom jag ned under tillåten vikt och agenten hann aldrig märka något
Till att börja med vill jag be om ursäkt för att jag nu kommer låta som den där jobbiga irrterande paragrafryttaren...förlåt.
MEN. Det finns en anledning till att man väger saker vid checkin. Så vi som jobbar i DJbåset längst fram kan ställa in alla parametrar hur mycket planet väger. Visst tänker de flesta, något kilo hit och dit spelar väl ingen roll. Kan tyckas, men komihåg om man har 400pax och 200 av dem har 2kg förmycket så är det 400kg extra vikt. Låter kanske inte så mycket för en 747:a men det ger endå en skillnad på Takeoff parametrarna.
Det gick en tid sålång att vi på KLM (kanske 5-7år sedan) vägde även PAX innan de gick ombord på vissa rutter. Alltså att varje PAX fick ställa sig på en våg när de höll i sitt handbagage. och det var skrämmande siffror hur mycket folk packar ner i sitt handbagage som max får väga Xkg och hur fel våra standardvärden var.
Det har hänt mer än en gång i min karriär att maskinen inte accelererar och kan rotera i den takt som man configurerat planet.
EDIT: skönt att det löste sig för dig den gången i allafall
, 5kg kan fasiken springaiväg i kostnad.