Senaste nytt

Ta med alkohol (vätska) när man byter plan - vad gäller?

Gott folk,

Flyger ofta via Frankfurt och Munchen och blir inte riktigt klok pa vad som galler om man exempelvis kopt alkohol pa flygplats A / mellanlandar och byter plan pa flygplats B och sedan ska vidare till flygplats C.

Jag har vid flera tillfallen flugit LAX-FRA-ARN med Lufthansa och har i vissa fall fatt passera en ny sakerhetskontroll dar de beslagtagit sprit trots att den funnits i "sealed bag" och jag bara befinenr mig transfer. I vissa fall har det inte varit nagon kontroll alls utan bara en passkontroll. Skumt.

Nu befiner jag mig i alla fall i Kairo och flyger imorgon till Stockholm via Munchen och min fraga ar saledes - vad galler? Far jag kopa alkohol pa Cairos flygplats i en forseglad pase och sedan flyga med den ombord via Munchen?

Tack for hjalpen!
 
Lyckades hitta svaret pa min egen fraga pa MUC's hemsida. Om andra ar intresserade (jag kan inte ta bort traden som det verkar):
Liquids carried on flights outside the EU must be packed in the permitted quantities in a transparent, re-sealable plastic bag (max. volume: 1 liter) when transferring at an airport within the EU.

In case of non-compliance, the liquids cannot be taken on board. Duty free items purchased at non-EU airports or on flights with non-EU airlines cannot be taken aboard connecting flights departing from EU airports.
 

pitch

Medlem
Jag åkte visserligen CAI-FRA-ARN alldeles nyligen, men det var utan medhavd dryck, så jag har inget svar här.

Däremot en fråga; vad i hela friden är det för fulsprit du har tänkt att köpa i Kairo som inte finns i München?
Egypten är ju inte direkt känt som landet med god inhemsk dricka...
 

Sofia

Medlem
Jag har ocksa blivit av med sprit nar jag kommit fran Egypten, valdigt irriterande! Forsokte kora den egyptiska stilen i Wien, hoppa och flaxa med armarna och gasta lite men det funkade ICKE och min billiga fin-sprit togs i beslag. Hade jag haft lite mer tid hade jag nog gatt in pa toan och druckit upp sa mycket jag bara orkade och sjalv hallt ut resten....inbillar mig namligen alltid att personalen har schyssta fester ibland ;)

Det AR billigare med sprit i Egypten trots att det ar ett muslimskt land i huvudsak, darfor vill man garna shoppa dar!
 

pitch

Medlem
För att jag ska orka släpa på skiten så krävs det mer än bara lite billigare. Sen är det är klart, optimering av prestanda/pris är ju nåt dom flesta här (inklusive jag själv) spenderar alldeles för mycket tid på, jag kanske inte ska säga så mycket bara för att jag inte är intresserad av det på just det här området.

Men... Anledningen att jag frågade var faktiskt mer mitt intresse för rolig fulsprit som inte går att köpa här hemma. Vem vet, man kanske kan få några tips.
 

Johan_G

Medlem
För att jag ska orka släpa på skiten så krävs det mer än bara lite billigare. Sen är det är klart, optimering av prestanda/pris är ju nåt dom flesta här (inklusive jag själv) spenderar alldeles för mycket tid på, jag kanske inte ska säga så mycket bara för att jag inte är intresserad av det på just det här området.

Men... Anledningen att jag frågade var faktiskt mer mitt intresse för rolig fulsprit som inte går att köpa här hemma. Vem vet, man kanske kan få några tips.
Mitt tips är att checka in den roliga fulspriten i sin vanliga resväska. Då kan man dessutom optimera sitt fulande ytterligare genom att råka ta med något mer än den lagliga ransonen föreskriver plus att man har händerna fria att köpa på sig något mer kul i taxfreen på sista stoppet innan Arlanda. Så ful brukar jag vara :)
 

pitch

Medlem
Absolut*. Vill man ha den riktiga fulspriten så måste man ju vara beredd att checka in flaskorna i bagaget. Den brukar bara finnas på snabbköpet, på sin höjd. Till exempel har jag skrämt både en och annan med kinesisk fulsprit inköpt för det hutlösa priset av ett flertal kronor. Jag kan speciellt rekommendera Röda Stjärnans erguotou som bra ondska/krona, men väljer man från den billiga änden av hyllan med baijiu så är det svårt att misslyckas på den fronten.

Annars är lao-lao en personlig favorit bland världens fulsprit. Den har jag däremot aldrig lyckats köpa, bara blivit bjuden (ganska mycket) på. Från begagnad 1,5l PET-flaska, varje gång, vilket kanske förklarar varför det var så svårt att hitta lao-lao i affärerna.


(*) Det är i alla fall en sort jag aldrig skulle köpa.
 
Toppen