Senaste nytt

Du förmånsbils förare. körjournal !

Jag har sett reklam för ett ny typ av elektronisk körjournal och deras skrämselpropaganda var att risken är stor att man som förmånsbilsförare åker ofta dit på granskning från skatteverket och då började jag fundera om jag någonsin hört någon åka dit på att bli granskad och fått körjournaler genomlysta och jag kunde inte komma på en enda gång då jag hört detta.
Jag har under mina 16 år med tjänstebil aldrig blivit granskad.

Så vad är era erfarenheter, har ni hört någon fått bli granskad el har ni själva blivit granskade ?
 

Johannes

Medlem
Nej, ingen granskning på 7 år, men därimot granskning på mitt kreditkort jag har i jobbet för resor och representation utställt i UK, lät min kollega faxa (ja ni läste rätt) 5 års kontoutdrag, totalt 71 sidor till skattemyndigheten i Skövde, det var sedan tyst i 2 månader, sedan fick jag ett brev där de tackade för mitt samarbete och att utredningen var nerlagd.
 
Nej, ingen granskning på 7 år, men därimot granskning på mitt kreditkort jag har i jobbet för resor och representation utställt i UK, lät min kollega faxa (ja ni läste rätt) 5 års kontoutdrag, totalt 71 sidor till skattemyndigheten i Skövde, det var sedan tyst i 2 månader, sedan fick jag ett brev där de tackade för mitt samarbete och att utredningen var nerlagd.

71 sidor..hahaahah..gisses..

Läste precis på skatteverkets hemsida så säger dom att det inte finns någon lag som säger att körjournal skall finnas !

" I lagtexten finns inget uttryckligt krav på körjournal. En samlad bedömning görs av de olika omständigheterna i varje enskilt fall. Enligt rättspraxis är dock körjournal ett viktigt bevismedel vid bedömning av bilförmån och drivmedelsförmån. "


Så det är igentligen upp till var och en att ha el icke ha körjournal...fast risken att åka dit på granskning verkar vara obefintlig.
 

Johannes

Medlem
Jag för då ingen körjournal, ifall de kommer att undra vart jag åt, så skriver jag ut min outlook kalender och faxar, det verkar ju fungera bra... Man skall inte ha ett elektroniskt står efter sig hehe,
 

agehall

Medlem
Det där är enbart skrämselpropaganda. De som har någon som helst anledning att ha tjänstebil och inte fuskar till 99% lär aldrig hamna i några större bekymmer med en vanlig körjournal.

Men om du är egenföretagare med liten verksamhet och plockar ut en fet tjänstebil som du sedan använder mest privat så ligger man kanske i farozonen.

Jag vet att sådana här produkter är uppskattade av företag som har stora bilflottor, typ serviceföretag med skåpbilar, eftersom det gör det lättare att få ut underlag för att fakturera kunderna resor. Däremot tycker de som kör bilarna mindre om detta. Får min fru denna typ av körjournal kan nog firman få tillbaka tjänstebilen - vi vill inte ha den typen av övervakning.
 

Najk

Medlem
Aldrig hört talas om någon granskning. Däremot hade jag gärna haft en elektronisk körjournal där man enkelt kan tagga vad det var för resa. Jobbar man sim konsult är det ibland rätt mycket tid som går åt till körjournaler, fakturering till kund och registrering av privata mil,
 

Marcus01

Medlem
Aldrig hört om någon granskning och då inte heller råkat ut för någon trots ca 7 år med förmånsbil. Jag har för egen del laddat hem Volvofinans körjournalsapp, funkar helt ok. Trots att jag kör VW.....;-)
 
Toppen