Senaste nytt

Singapore i juli - med lite stil

karho

Medlem
Hej,

I slutet på juni månad är det tänkt att sambo karho ska bli fru karho. Självklart följs vigsel av resa, och vi siktar på Singapore då ingen av oss varit där ännu. Jag, gravt skadad av alla trevliga rapporter på businessclass.se, vill givetvis att vi ska resa med lite stil, det vill säga bekväm C eller ännu bekvämare F. Sambo karho bryr sig mindre och är av ståndpunkten "- Gärna flyga med sköna stolar och god mat, men jag vill inte betala så mycket för flygresan". Kompromissen som den ser ut nu är att hon betalar för ekonomibiljetter, jag får stå för mellanskillnaden upp till vad det nu blir.

Förutsättningarna:
Utresa 09JUL13 +-3 dagar
Hemresa 23JUL13 +-3 dagar

Det som finns i form av poäng/status/medlemskap är följande:
Jag är EBG med ca 160k poäng
Har lifemileskonto (tomt f.n.), hoppas på rea i maj månad där köper i så fall max; 150k poäng
Är BAEC blue, några få tusen avios där

Flyger alltså gärna med Star Alliance eller OneWorld.
Har spanat på alla deals på businessclass.se och de som sett ut som mest för pengarna är AY ARN-HEL-BKK och sen köpa award C biljett med poäng BKK-SIN med TG eller SQ. För två kostar det då runt 26 ksek för AY, plus 80 kpoäng (eller miles + cash Lifemiles) för award C BKK-SIN.

Jo ja absolut, i en perfekt värld skulle jag helst åka ARN-FRA-SIN med LH F, för att besöka FCT med SQ F på hemresan osv osv, men det finns inte ekonomi till det just nu. Det vart visst massa andra utgifter förenade med bröllop också...

Mottager gärna tips och förslag på alternativa resvägar eller flygbolag som ger bra värde för pengarna. Tack på förhand!
 

karho

Medlem
Tack för bra tips, och jag gillar hur du tänker; F + 380 skulle vara minsta sagt trevligt. Dock blir det dryga 70 ksek för mig vilket är ganska långt på norrsidan om resbudgeten. Nästa gång kanske..
 

karho

Medlem
Kan du inte försöka satsa på American Express 2-for-1 voucher (betala bröllopet på Amex!) så räcker dina SAS poäng till två Business Class biljetter till Bangkok?

Jag jobbar på saken, men ser ut att bli svårt. En del utgifter är svåra att betala med AMEX (eller kort över huvud taget). Tack för bra tips BKK-SIN-BKK. Lutar nog åt Finnair till Bangkok just nu.
 

Ubbe

Medlem
Har du tittat på Turkish? 1.jpg
 

karho

Medlem
Har du tittat på Turkish?

Japp, de låg bra till ett tag där, då komforten ser god ut och priset likaså. Skönt (eller tråkigt beroende på hur man ser det) med direktflyg Europa-Singapore. Totalpris blir ju snarlikt AY + CX som är alternativet ovan. Hmmm tål att tänkas på. Tack för bra input!
 

GillBates

Medlem
Jag jobbar på saken, men ser ut att bli svårt. En del utgifter är svåra att betala med AMEX (eller kort över huvud taget). Tack för bra tips BKK-SIN-BKK. Lutar nog åt Finnair till Bangkok just nu.

Om du ändå inte skall använda dina EB-poäng så är väl USDM eller Taca LifeMiles det billigaste sättet att åka ståndmässigt. Taca LM har ju 100% på köp av miles nu. Jag bokade precis en resa för mig och hustrun med USDM och det var inga svårigheter att hitta tillänglighet på OZ och TG i F (13 500SEK för hela resan i F, men med några business legs intra asien förvisso).
 
Last edited:

karho

Medlem
Hej, tänkte återkoppla hur det ser ut att sluta med denna resa. Lätt att starta en tråd med massa frågor, sen glömma att återkoppla hur det blev.. Tänkte härmed bättra mig.

Det ser ut att bli som följer:
ARN-IST-BKK TK C (tack för deal bc.se!)

Hotel the Peninsula i Bangkok 3 nätter

BKK-SIN TG C (köpt med Lifemiles)

Hotel Sentosa Resort and Spa för lite strandhäng 5 nätter
Hotel Intercontinental Singapore för lite stadshäng 4 nätter

SIN-BKK SQ C (köpt med lifemiles)

Hotel Conrad Bangkok 4 nätter (48k hiltonpoäng och ca 1500 sek, bra värde!)

BKK-IST-ARN TK C

Tack för alla bra tips!
 
Toppen