Senaste nytt

Köpenhamn-Bangkok i THAI Premium Economy samt Bangkok-Singapore i THAI Business

Flight: TG951
Köpenhamn 14:25 – Bangkok 06:00
Klass: Premium Economy

Jag skall börja denna reseberättelse med att bekänna att jag inte har speciellt stor erfarenhet av business utanför SAS-världen. Om jag nu skall lätta mitt hjärta helt så består erfarenheten utanför SAS av en 2 timmars flight från Bangkok till Singapore för några år sedan (och som av en slump kommer den nämnas i texten nedan). Alla bilder är tagna med mobilen, så sunkig kvalité.

För några veckor sedan bestämdes att jag skulle till Singapore. Då det finns en direktlinje CPH – SIN med Singapore Airlines så tittade jag såklart på den. Dock så hade det blivit 11 timmar i economy, så jag började leta andra alternativ. Första som slog min monopol-styrda hjärna var SAS, men ”tyvärr” så har de nu slutat med sin direktlinje CPH – BKK (jag skulle kommit dit, men inte hem). När jag sen fick höra från AMEX att jag kunde flyga Premium Economy med Thai mellan CPH – BKK så ringde en klocka någonstans att U på Thai är betydligt bättre än Economy Flex på SAS. Sagt och gjort, jag bokade detta, med anslutningsflyg i C BKK – SIN (också Thai).

DSC_0405.jpg
En "relativt" ny 777-300 (har för mig att den började i trafik i februari).

Boardade sent, när C och U redan hade haft sin priority boarding. Blev ändå ledd till min plats och fick frågan om champagne eller apelsinjuice. Redan där så fick min vurm för monopolet en törn, de har ju slutat med det även i business då planet står på backen. Som talesättet säger så skall man ju inte dricka innan lunch, och som tur var så var det efter lunch CPH-tid, så jag tackade ja till champagnen. Det var en standard Piper-Heidsieck som är helt ok som vardagschampagne. Nöjd med det så börjar jag kolla in kabinen. Det var en i princip splitterny 777 som skulle ta mig till BKK. Då är det inte förvånande att allting var rent och fräscht, stolarna var sköna, knapparna för stolsinställningar var inte nötta, och det är alltid trevligt att kunna se ut utan en massa repor på fönstret. Som vanligt så var det inga köer på CPH och push-out skedde i tid. Jag satt på rad 20, precis vid motorn, och blev förvånad över det kraftiga ljudet då de varvade upp motorn, vet inte om det var för var jag satt eller att dessa motorer är extra ljudliga (GE). Hårdvaran var exakt detsamma som säljs som business, dvs full flat stol, där jag med nöd och näppe fick plats när jag låg på rygg (191 cm) fast när jag kröp ihop i fosterställning var det riktigt bekvämt.

DSC_0406.jpg
Champagne före start, måste vara ohyggligt dyrt för Thai med tanke på de höga skatterna...

Efter snabb takeoff och några svängar som visade Skåne från sin bästa sida så släcktes skylten och vagnen kom ut. Innan start så hade de gått runt och tagit upp matbeställningarna. Dock inte från mig då jag hade specialmat (nötallergiker). Kan nämnas att min check-in på flygplatsen tog säkert 15 minuter extra för de hade en notering att de skulle ringa ”någon” när jag checkade in. Efter många om och men så visade det sig att det var på grund av att jag hade meddelat att jag är nötallergiker. De ville helt enkelt veta om det var ok om mina medpassagerare åt nötter. Kändes faktiskt väldigt seriöst. Flygvärdinnan frågade samma sak efter start, och jag svarade javisst. Jag frågade också vad för slags nötter de skulle servera, fick då till svar ”peanuts”. Jag försökte mig på ett fruktlöst försök att förklara att jordnöt inte är en nöt, utan en baljväxt (däremot att de försökte ge mig en bulle med mandel SYNLIGT på var inte speciellt seriöst…). Tillbaka till serveringen, ett nytt glas champagne och den obligatoriska GTn. Båda kom i riktiga glas, vilket jag tycker är en stor skillnad mot plast. Samt för mig var det också ett plus att GTn blandades av flygvärdinnan från stor flaska och att hon förstod ordet måttligt, dvs jag slapp en 50/50-drink i sunkigt plastglas.

Jag pillade lite på sätet för att hitta en skön sittställning, de har inte bara ”sitt” och ”ligg”, utan även ”relax” vilket är en skön blandning. Och jag var överlycklig att sitta i ett säte där kontrollerna fungerar (läs till skillnad mot SAS). Matserveringen då? Som nämnts så skulle jag ha specialkost. Vanligtvis så brukar specialkost vara bra, även i economy och inget undantag här. Det var faktiskt bland det bästa jag har ätit på ett flygplan. Att få till ett gott mos är ju inte så svårt, men att få till en sådan saftig kyckling som har blivit uppvärmd igen är svårt. Till skillnad mot hur det är ibland på SAS så var folien borttagen vid servering, samt så var salt- och pepparkaren av riktigt glas. Maten var som sagt bland det bästa jag har ätit (endast slagit av en riktigt blodig biff för några år sedan under den där resan i C med Thai BKK – SIN). Enda riktiga besvikelsen var det ljumna beska kaffet som serverades.

DSC_0411.jpg
Skön ställning att kolla på TV.

DSC_0410.jpg
Som så vanligt när det gäller flygplansmat så följde denna devisen "smakar bättre än det ser ut att göra".

Det hade hittills varit bra närvaro och snabb servering i kabinen, men detta skulle snart komma att ändras. Dock, om jag inte hade vetat att detta var U, så hade jag tagit det för C alla dagar i veckan. Eller ja, det fattades ju amenity kits… Ner med fönstergardinen och dags för lite läsning (detta kan ha varit det sämsta med hela flighten, jag hade lyckats få med mig en grymt tråkig bok som utspelade sig på engelska landsbygden). Något som slog mig nu var att närvaron i kabinen var betydligt lägre, samt när jag gcik för att be om något (jag är ingen ringare) så var det som att jag stör personalen i något väldigt viktigt. Detta viktiga maskerade de väldigt bra som prat med varandra, men något grymt viktigt måste det ju vara… En annan sak som slog mig var att det är väldigt dålig med fickor att lägga undan grejer i. Jag var till och med tvungen att lägga upp tidningar och platta vid start då jag inte fick plats med dem någonstans. Dock fanns det gott om avställningsytor.

DSC_0415.jpg
Fungerade hjälpligt att sova på rygg som sagt, men väldigt skönt säte.

Frukosten var även den special, blir ju oftast så när man säger att man är nötallergiker, allt blir special. God korv, gott bacon och ok äggröra. Lite färsk frukt samt denna gång gott kaffe. De dryga 10 timmarna som flighten tar gick mot sitt slut, och jag gjorde mig redo att ta mig till SPA-loungen för lite behövlig nackmassage. Det sammanvägda betyget för resan i U mellan CPH – BKK kan inte bli något annat än högsta betyg. Oerhört mycket flyg för pengarna!

DSC_0417.jpg
Även frukosten smakade bättre än vad den såg ut att göra. Var faktiskt riktigt bra kryddad.
 

090034208

Medlem
Tack för trevlig läsning. Hårdvaran ser väldigt bra ut för att vara U-klass ( som vi diskuterat i en annan tråd)
 

Alf

Medlem
Bra och intessant reportage. Ser nästan ut samma på maten som jag fick i C med den skillnaden att förrätten inte var inkädd i plast och serverades separat. Fick inte ens champagne före start, åkte visserligen från ARN.
Begriper inte hur dom kan sälja några C klass platser till sitt skyhöga pris när man kan köpa samma stol i Premium till halva priset. Det är ju sittkomforten som är det viktiga.
Tyvärr har servicen på TG försämrats betydligt på senare tid, dom är definitivt inte värda 4 stjärnor. SAS har bättre service på sina långlinjer.
 
Bra och intessant reportage. Ser nästan ut samma på maten som jag fick i C med den skillnaden att förrätten inte var inkädd i plast och serverades separat. Fick inte ens champagne före start, åkte visserligen från ARN.
Begriper inte hur dom kan sälja några C klass platser till sitt skyhöga pris när man kan köpa samma stol i Premium till halva priset. Det är ju sittkomforten som är det viktiga.
Tyvärr har servicen på TG försämrats betydligt på senare tid, dom är definitivt inte värda 4 stjärnor. SAS har bättre service på sina långlinjer.
Först ett tack!

Intressant att maten är ungefär likadan som när du flög C. Kan hålla med om att servicen är bättre och mer på tårna på SAS jämfört med denna flygningen med Thai. Vill dock inte dra för stora växlar av det än, vi får se hur det är på vägen hem.
 
Nu väntar vi bara på nya erbjudande på Thais hemsida. Åkte för 14 dagar sedan tor PE till Bangkok med Thai från Köpenhamn för 13.900 skr. Nu är priserna uppe på 18.000 dkr.
 

NotRyan

Medlem
Jag VISSTE att det där skulle komma tillbaka och bita mig i rumpan... Om jag inte minns fel så blev det knappt några bilder eller något nedskrivet på den flighten.

Du gör alltså samma erfarenhet som jag har gjort tidigare år: Kräk ur dig texten omedelbart, annars blir det aldrig gjort.... :)
 
Toppen