Senaste nytt

Säkerhet på schemat

Nemo

Medlem
I dagens (07APR2013) SvD resesidorna 26-27 står en bra artikel om säkerhetskurs hos BA. Läs och lär. Någon som gått kursen?

(Än är artikeln inte på nätet, men när så får du gärna lägga till länk.)
 

Nemo

Medlem
Från Doc's länk. Helt överkomliga priser.
"Courses for Individuals
Whether you’re a business traveller or take the occasional flight, we can offer a selection of courses as detailed below.
Places are available at a cost of £162 incl VAT (£135 ex VAT) per person.
To register your interest, please click as appropriate:
Wed 20 Mar 2013 13:00 - 17:30
Wed 24 Apr 2013 Full
Wed 22 May 2013 13:00 - 17:30
Wed 19 Jun 2013 13:00 - 17:30
Register for Future Courses
Please note, this is an active course so some health and security restrictions apply. "

"-Tea and coffee on arrival, served in a private function room.
- Course commencement and Health & Safety introduction.
- Simulated flight on a full motion Boeing 737 cabin simulator, leading to an emergency landing and full aircraft evacuation from a smoke-filled environment.
- Full exercise debrief on the simulator with safety advice, information and techniques.
- Practical door and overwing exit operation on a Boeing 737.
- Break for tea, coffee and biscuits.
- Emergency evacuation slide descents from an Airbus A320.
- Discussion on Ditching ( aircraft landing on water ), including a demonstration of life jackets.
- Discussion on Decompression ( loss of cabin pressurisation ), including the use of oxygen masks.
- Smoke training with information relevant to aircraft and hotel environments.
- Guidance on hotel safety."
 

NotRyan

Medlem
Haha, det där hade jag som förslag för några år sedan till SAS. Och jag har för mig att dom erbjöd det mot en nätt summa EB-poäng också vid något tillfälle...

Tyvärr(?) var jag för målinriktad då på att samla ihop till Asienresor så jag kände inte riktigt för att bränna poäng på det.

Mvh
/NotRyan
 

Nemo

Medlem
Nu finns sammanfattande punkter från SvD-artikeln på nätet.

Nödlandningens sju viktigaste saker | Resor | SvD

Flytvästen
Vid nödlandningen i New York 2009 hade endast ett tio-tal av 155 passagerare flytvästen på.
–Ha för vana att känna efter var flytvästen finns. Dels är du förberedd inför en nödsituation, dels kontrollerar du att den sitter där den ska. Flytvästarna har en tendens att få fötter – vissa passagerare ser dem som souvenirer, säger Andy Clubb.

Sätet
6A eller 23C? Glöm strategitänket – ur säkerhetssynpunkt är inte placeringen i planet det avgörande.
–Det finns statistik över de så kallade säkraste platserna, att man bör sitta högst fem platser från en nödutgång till exempel, men det räcker med en enda flygolycka för att omkullkasta siffrorna. Varje incident är unik. Om du har ett fönstersäte kan du bli blockerad av andra människor när du ska ut, men om du sitter vid gången riskerar du att bli träffad i huvudet av bagage, säger Andrew Campbell.

Säkerhetsbältet
Hur man knäpper av och på ett säkerhetsbälte vet väl de flesta vid det här laget – varför ödsla tid på det under demonstrationen?
–I en stressituation försöker många spänna loss bältet på samma sätt som de skulle ha gjort med ett bilbälte. De river upp stora sår i sidan av kroppen, får panik, och blir kvar i stolen. Spänn fast och ta av bältet några gånger före start, det tränar muskelminnet. Så gör våra piloter, säger Andy Clubb.

Syrgasen
Lyckorna öppnas automatiskt om kabintrycket sjunker.
–Luckorna öppnas automatiskt om kabintrycket sjunker, och då ska maskerna på – direkt. Gamla regeln: ”hjälp dig själv, innan du hjälper andra” är helig. Det dröjer inte länge innan du är medvetslös. Syrgasen räcker i cirka tolv minuter. Under tiden måste piloterna få ner planet till cirka 3000 meters höjd där det finns tillräckligt med syre i luften, säger Sue Thorne.

Nödlandningspositionen
–Att sitta rätt vid nödlandningen kan rädda ditt liv. Luta överkroppen och huvudet mot benen så undviker du whiplashskador. Är du lång placerar du istället armarna mot sätet framför. Skydda baksidan av huvudet med dina händer. Om du är högerhänt – ha vänsterhanden ovanpå högerhanden så bryter du inte fingrarna på den viktigaste handen om något faller ovanifrån. Undvik vassa armbågar mot knäna, säger Andy Clubb.

Nödutgången
En kursdeltagare får öva på att öppna nödutgången.
–En nödutrymning får inte ta mer än 90 sekunder. Ha för vana att titta efter var närmaste nödutgång finns och räkna antal säten fram till utgången. Då kan du orientera dig med händerna i mörker och kaos. I ett rökfyllt plan tar du sikte på golvbelysningen. Lämna alla tillhörigheter. Det kan verka självklart, men det finns alltid folk som börjar titta efter väskor och jackor. Låt golvbelysningen leda dig. Röda ljusslingor betyder utgång, inte fara. Rött ljus syns nämligen bättre i rök, säger Andy Clubb.

Rutschkanan
Alla nödutgångar har rutchkanor som blåses upp automatiskt på några sekunder.
–Alla nödutgångar har rutschkanor som blåses upp automatiskt på några sekunder med hjälp av komprimerad kvävgas, för att vi snabbt ska kunna utrymma vid nödläge. Bästa sättet att ta sig ned för kanan är att ha benen ihop, armarna i kors framför bröstet, och vara lätt framåtlutad, säger Sue Thorne.
 
Toppen