Senaste nytt

Asiana First Class: Seoul-Frankfurt B747

palmen

Moderator
Detta blir en första rapport från min resa ”My first First” som genomfördes i mars 2013.
Ni får ha överseende med att bilderna itne är av samma kvalité som redaktionen brukar bistå med.
Totalt gjordes 10 fligter, 4 i F (varav 2 longhaul) och 6 i C. Allt bokades med miles, 100k från USDM, 26k från Qantas för CX F, 9k från BAEC för CX C. Ska försöka återberätta hur jag upplevde den i särklass bästa upplevelsen i First på resan.



ICN-FRA
Flight: OZ541, Boeing 747-400 Combi
Tid: 12:30-17:00
Plats: 2K


Detta var den 4e och sista resan i F på denna resa. Innan denna resa hade jag aldrig åkt C/F på annat än ARN-LHR med BA så allt är väldigt nytt och jag vet inte mycket vad man kan förvänta sig. Enligt mig står dock denna flight ut jämfört med de tidigare i F som jag gjort under resans gång (TG FRA-BKK, TG BKK-HKG, CX HKG-TPE). Det är väl inte helt rättvist att jämöfra F på longhaul med shorthaul, men min personliga uppfattning är att Asiana var betydligt bättre än Thai.


Bodde i Incheon på Sheraton natten innan hemresan. Ingen frukost på hotellet, kändes inte som det behövdes med tanke på att man har tillgång till F-loungen på flygplatsen. Checkade ut vid 08:45 för att ta KAL-bussen strax innan 9 ut till ICN. Bussresan tog ca 20 minuter och var väldigt bekväm och smidig, kostade ca 50 kronor (7000 KRW) och biljetten betalades på hotellet via rumsnotan.
IMG_1364.jpg


Anlände ICN strax innan 09:30 och begav mig mot incheckningen, verkar som om Asiana höll till på ena sidan och Korean Air på andra sidan när man kom in i terminalbyggnaden.
Gick fram till First incheckningen som var tom på folk och möttes av 2 öppna diskar där jag blev hälsad välkommen.
IMG_1365.jpg


Incheckningen tog ca 5 minuter, min incheckade väska lades i en ”first-påse” som 2 extra personer kom och hjälpte till med.
IMG_1418.jpg


Efter att väskan åkt iväg på bandet kom en ny kvinna fram för att eskortera mig igenom säkerhetskontroll och vidare till loungen. Vi kom fram till en egen incheckning som verkade användas av crew utöver F-passagerare. Det saknades dock något papper som vi inte fått med oss och det blev en språngmarsch tillbaka till incheckningen för kvinnan som skulle eskortera mig. 20 sekunder senare kommer hon springades tillbaka tillsammans med kvinnan som checkade in mig med det pappret som saknades. Ingen kö i denna säkerhetskontroll och direkt vidare till immigration för kontroll av passet, när jag kom igenom väntade hon på andra sidan för att ta mig upp till loungen.

Framme vid loungen tackar hon för sig och jag går in i en nästan helt folktom lounge, var max 5 personer där när jag kom dit. Utbudet av frukost/mat var väl inte jätteimponerade men det fanns lite smått och gott att plocka ihop (i jämförelse med The Wing i Hong Kong).
IMG_1369.jpg

IMG_1370.jpg

IMG_1371.jpg

Drickautbudet var helt ok, lite olika spritsorter och champagne stod framme, fanns även öl och softdrinks i kylarna om man önskade det. Champagnen som serverades var Piper Heidsieck brut, önskade man whisky fanns det Blue Label att tillgå vilket jag länge velat pröva.
IMG_1366.jpg


Plockade ihop en lättare frukosttallrik och tog lite juice samt champange att dricka. Tog plats i en divandel av en soffa framför stora fönster ut mot plattan, tyvärr var det någon form av insynsskydd som hindrade utsikten en hel del. Tog det mest lugnt och njöt av mat och dryck samt tittade på planen som startade. Prick 11:00 kommer en Asiana B747 in till gaten mitt framför loungen, det var detta plan som 1½ timme senare skulle ta mig tillbaka till Europa.
Sista timmen tog jag det bara lugnt med lite mer champagne samt Blue Label Whisky. Man har hört mycket om att den ska vara så bra, men den föll mig inte helt i smaken, helt klart en bra whisky, men inget speciellt och definitivt inte värt sitt pris i min mening. Finns mycket bättre single malts att tillgå för under halva priset.

Boarding skulle påbörjas 12:00, strax innan dess lämnade jag loungen för att bege mig till gate 41.
IMG_1373.jpg


Boarding hade precis börjat och jag kunde direkt gå in genom en egen biljettkontroll för C/F-passagerare där det inte var någon kö. Ner mot första dörren och vid flygplansdörren väntar tre flygvärdinnor och ena v dom eskorterar mig till min plats 2K. Tar fram de saker jag behöver under flygningen och lägger sedan upp handbagaget i hyllan ovanför. Det tar inte lång tid innan dagens meny och drinklista presenteras i 2 folders och jag blir erbjuden något att dricka och beställer champagne. Här kommer den första överraskningen, direkt fick jag en motfråga vilken champagne jag ville ha i och med att det serveras 2 olika för F-passagerare. Tittar snabbt i drinklistan och bestämmer mig för ett glas Taittinger Comtes 2002 (visade sig att det var 2004 som de hade ombord dock). Efter en kort stund kommer hon tillbaka med ett glas och öppnar flaskan och häller upp, blir även erbjuden en skål med varma nötter.
IMG_1378.jpg


Strax innan pushback meddelar kapten att flygtiden är beräknad till 11h18min och jag känner att detta kommer bli några av de bästa 11 timmarna i mitt liv. 12:33 är det pushback och vi taxar ut till bana 33L. 12:50 lyfter vi och sätter kurs rakt västerut, ingen aning om detta är normalt men jag antar att bolag från sydkorea inte är välkomna i nordkoreanskt luftrum.
Några minuter efter start släcks lampan för säkerhetsbältet och en flygvärdinna kommer ut för att ta min beställning. Jag hade hunnit titta lite vad som erbjöds och valt huvudrätt, var dock lite konfunderad över de sex förrätterna som erbjöds, vad skulle man välja? Säger att jag vill ha caviar, flygvärdinnan påpekar dock att det är bara varmrätten jag behöver välja. Jag valde från den västerländska menyn, det fanns även en kinesisk eller en koreansk meny om man hellre önskade detta.


Starter
Prociutto and Baked Pear with Balsamic Vinaigrette
Caviar
Lobster Ceviche, Salmon Roe, Citrus Dressing
Cauliflower Veloute with Parmesan Chip
Parmesan Chicken Schnitzel with Creamy Mustard Sauce
Raspberry Sherbet

Main Courses
Grilled Wagyu Sirloin, Mushroom with Syrah Sauce
or
Grilled Salmon, Shrimp Fricasse, Potato, Peas Puree with Whole Grain Mustard Beef Jus
or
Roasted Lamb Loin, Artichoke, Lemon Gremolata with Black Pepper Jus

Cheese
Cambozola, Mimolette, Emmental

Dessert
Green Tea Torte with Caramel Sauce

Coffe and Tea

Petit Fours


Det han inte riktigt smälta in förrän första förrätten serverades. Jag fortsatte att dricka samma champagne som innan till alla förrätter. Är ingen vinkännare direkt så champagne fungerade alldeles utmärkt för min del.

IMG_1393.jpg
Helt ok start med päron och prosciutto, även om det inte var någon riktig smaksensation


IMG_1394.jpg

IMG_1395.jpg
Nu börjar det hända saker, caviar prövade jag för första gången mellan FRA-BKK och jag blev inte besviken. Riktigt njöt av denna delikatess


IMG_1396.jpg
Jag tycker inte om skaldjur och har prövar humer innan utan att tycka om det. Var ingen skillnad denna gången heller, tog ett smakprov men det fick räcka. För de som gillar skaldjur och hummer hade nog denna förrätt passat mycket bättre


IMG_1397.jpg
Blomkålssoppan var en verklig överraskning. Inte någon grönsak jag tycker om generellt sätt men soppan var väldigt god och den åts upp med god aptit.


IMG_1398.jpg
Varför ska det alltid finnas massa ”gräs” på tallriken? Kycklingen och såsen var riktigt god, började känna lite mättnad men kunde inte motstå att äta upp alla 3 bitar.


IMG_1399.jpg
Avslutningsvis på förräterna serverades en kula sorbetglass.

Bästa sättet att sammanfatta förräterna är väl att allt serverades väldigt professionellt. Flygvärdinnorna var alerta på när man ätit upp, behövde inte vänta mer än max 30 sekunder innan tallriken var bortplockad och inom 1 minut serverades nästa förrätt. Jag är inte direkt stor i maten normalt sätt men hade ätit upp det mesta utom hummern. Som tur var hade man inte ätit någon stor frukost på morgonen.

Innan varmrätten skulle serveras så beställde jag in lite rödvin, fanns även vitt vin för den som hellre önskade det. Nu är inte jag någon vinkännare på något sätt, dricker kanske 2-3 flaskor per år (midsommar och nyår), har dock lärt mig via vinprovningar att amarone eller ripasso är viner jag föredrar. Nu fanns det en 4 röda viner att välja på och jag tog den som lät bäst i beskrivningen, Chateau Gruaud Larose 2008 (”The King of Wines, the Wine of Kings”).


Vinlista

Champagne
Taittinger Comtes de Champagne 2004
Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill 2000

Röda
Chateau Gruaud Larose 2008
Corton Bressandes Grand Cru 2008/2009
Robert Keenan Winery Cabernet Sauvignon 2006/2007
Vaso 2009

Vita
Meursault 1er Cru Clos Des Poruzots 2009
Chateau Brown 2007
Jordan Chardonnay 2008

Dessertvin
Blandy’s 10 Year Old Malmsey Madeira
Port Sandeman 20 Years Old Tawny Porto
Jackson-Triggs Vidal VQA Ice Wine 2008


Mitt val av varmrätt föll på ”Grilled Wagyu Sirloin, Mushroom with Syrah Sauce”.
En tallrik med 2 köttbitar, lite svamp och ”gräs” serverades. Här kan jag tycka att någon form av potatis fattades. Köttet var dock riktigt gott även om det var lite väl genomstekt för min smak. Det röda vinet smakade mycket gott och höll en bra temperatur och var inte iskallt som det varit på de flesta andra flygningar tidigare under resans gång, enbart Cathay hade lyckats att servera rödvin som inte var iskallt tidigare.
IMG_1401.jpg

IMG_1402.jpg


Började bli ordentligt mätt men fick ändå i mig allt kött efter att ha tagit god tid på mig att äta upp.
Skulle jag verkligen orka med ostar samt en dessert efter detta? Som dryck till ostarna tog jag in lite portvin samt ice wine. Har för mig att jag läst i någon reserapport när jag precis hittat till bc.se om att Jacob drack detta under en flygning och beskrev det som något man måste testa.
I och med att jag älskar ost så var jag tvungen att åtminstone ta in denna tallrik. Serverades tillsammans med lite frukt.
IMG_1403.jpg


Det tog verkligen emot att få i sig allt, men vad ska man göra när maten är så god? Ice wine var riktigt gott, hade kunnat dricka hela flaskan om jag inte redan var hellt full med både mat och dryck vid det här laget.
Fick helt avstå den sista desserten, fanns inte en möjlighet att få i mig något mer.

Efter middagen gick jag till toaletten för att byta om till pyjamas samt be om att få stolen bäddad.
IMG_1423.jpg

Toaletten är verkligen inte stor, mer eller mindre som vilken annan toalett som helst ombord på ett flygplan. När jag bytt om var stolen bäddad med en madrass samt täcke. Jag var sista att avsluta min måltid och de andra 3 passagerarna i F hade redan gjort sig iordning för att sova/vila. Kabinen släcktes ner och jag intog en halvliggande ställning och började titta lite på en film. Såg ungefär 30 minuter innan jag somnade och vaknade precis till slutet av filmen 1½ timme senare. Spolare tillbaka filmen och såg det jag missat.
Ungefär var 10e minut kom en flygvärdinan ut för att kontrollera att vi hade det bra och att vi hade den dryck vi önskade. Man behövde inte ha en tanke på att behöva kalla på någon flygvärdinna. De gick diskret runt och bara kontrollerade att allt var bra utan att störa oss som reste i F.
Såg en film till innan jag vilade ca 30 minuter. Fällde ner stolen helt och försökte hitta en bra ställning att sova i. För mig som är ca 185 var stolen i kortaste laget, fötterna slog i väggen framför. Jag brukar sova på sidan och det var inte helt lätt att hitta ett bekvämt sätt att ligga på även om det gick ok till slut.
IMG_1406.jpg


2½ timme innan vi skulle anlända Frankfurt så tändes kabinen upp och det var dags att servera lunch 2, eller snacks som det kallades i menyn. Det fanns antingen en västerländsk eller koreansk meny att välja från och jag gick på den västerländska


Starter
Sugar Cured Salmon with Tomato, Avocado and Olive Vinaigrette

Main Course
Braised Beef Cheek, Mushroom Gnocchi, Asparagus with Burgundy Jus
or
Sous Vide Chicken Breast, Arugula, Goose Liver with Beef Jus

Dessert
Yoghurt Mousse with Fresh Fruits

Coffe and Tea


Ungefär 30 minuter efter att kabinen tänts började serveringen av den andra måltiden ombord.

IMG_1409.jpg
Förrätten smakade mycket bra och var alldeles lagom, hade tagit in lite champagne och testade den andra som serverades ombord, Pol RogerCuvee Sir Winston Churchill 1999.


IMG_1410.jpg
Köttet var väldigt ”mört” och föll nästan sönder när man skar i det. Tog in samma rödvin som innan till denna måltid.


IMG_1411.jpg
Avslutningsvis en yoghurtdessert som var riktigt god och en bra avslutning på måltiden. Återigen var jag helt proppmätt.


Med tanke på att det fanns 2 olika champagnesorter ombord tyckte jag att efter maten kunde man köra en liten champagneprovning. Det var inga problem att få in ett glas av varje. Jag är ingen van konsument av champagne så det skulle bli kul att testa dom mot varandra. Kan itne komma med några direkta omdömmen men båda var ritkigt goda men Pol Roger var snäppet bättre i min mening.
IMG_1414.jpg


1 timme innan det var dags att landa bytte jag om till vanlig a kläder igen. När jag tittade ut genom fönstret såg jag ett JAL-plan precis utanför som vi körde förbi, verkade som om de också skulle till FRA (har inte tittat upp detta närmre). När vi sedan landade landade vi dock precis efter ett JAL-plan, antar att det var samma som vi kört förbi 1 timme tidigare.
IMG_1412.jpg


Strax innan landning kom pursern på flyget fram och tackade så mycket för att jag valt att flyga med Asiana och jag blev även erbjuden en gåva. Fick 3 alternativ att fälja på, någon form av väska/handbag, en ask med något jag inte förstod vad det var, Samsung Galaxy S3 skal/skydd. Valde skyddet till telefonen, blev en perfekt gåva till en släkting som har en sådan telefon.
IMG_1419.jpg

IMG_1421.jpg

IMG_1422.jpg


Vi landade ca 15 minuter sena i Frankfurt och taxade till gate B46.
Totalt var vi 4 personer i F, 2 tyskar som precis som jag verkade vara ute på första resan i F samt en äldre asiatisk man. Det finns 10 stolar längst fram i nosen på denna B747 så vi hade gott om utrymme.



Sammanfattning
Helt klart den bästa flygningen under resan, ingen annan kom ens i närheten.
Stolen är inte den nyaste direkt och det saknas lite förvaringsutrymme, dessutom är den lite kort i sängläge. Utöver detta har jag inget att klaga på, det var lagom avskiljt och man satt/halvlåg bra i stolen. Bra underhållningssystem även om jag inte utforskade detta mer än att jag tittade på 3 filmer. Det som verkligen står ut extra under flygnignen är all mat och dryck samt den ”perfekta” serveringen och uppassningen från personalen. Det kändes verkligen att de ville göra allt för att man skulle trivas. Hade frågat om det fanns någon möjlighet att få besöka cockpit men det blev ett nej på detta. När pursern kom och tackade för flygningen bad hon så mycket om ursäkt för att det inte var möjligt att infria den önskningen. Fick frågan om jag var pilot men förklarade lite enkelt att jag ”gillar att flyga”.

En dagsflygning som detta var fungerade alldeles utmärkt även om hårdvaran inte var den bästa, inget större behov av att sova någon längre tid under resan för min del. Ska man resa österut skulle jag kanske välja några andra än Asiana om möjlighet fanns just för att kunna sova lite bättre (det var det enda som TG F med 77W var bättre på enligt mig).
En fördel under resan är att ska man åka i F bör man göra det från bolagest hemmabas för att få ut max av resan. TG F från Frankfurt kommer inte i närheten av TG F från Bangkok tex.



Lite blandade bilder från kabinen

IMG_1389.jpg

IMG_1407.jpg

IMG_1408.jpg

IMG_1381.jpg

IMG_1415.jpg

IMG_1374.jpg

IMG_1426.jpg
 
Last edited:

Groggman

Medlem
Intressant läsning, låter som en skön resa! Åkt med Asiana (ICN-HNL) dock bara i Economy och även det var bra, i samma klass som Singapore Airlines enligt mig
 

henrik l

Medlem
Tack för ett bra reportage. När du beskriver hur mätt du blev efter första måltiden känner jag exakt igen mig från min resa MXP-HKG, CX F. Imponerande att du orkade få i dig något från den andra måltiden. Även om jag bara testat F med två bolag (CX och BA) och mot bakgrund av reportagen här jag beredd att hålla med om att man bör välja F från hemmabasen om man har möjlighet.

Kommer själv att flyga denna sträck i juli. Ringde du Asiana och förbokade säte?
 

Swisser

Medlem
Palmen,
Ett helt perfekt reportage från loungen och flighten. Jag känner igen mig, eftersom jag flög samma flight för några dagar sedan på hemresan från HKG. Jag satt på stolen bakom, alltså 3K. Jag känner igen allting och instämmer med dig att hårdvaran var bristfällig (gammalmodig - speciellt eftersom jag provade Thais TG600 i F med A380:an mellan BKK och HKG), men maten, dryckerna och servicen var toppen. Vinlistan var sammanställd av tre someliers, varav en var en svensk kille (Andreas Larsson). Det är den bästa mat jag någonsin har ätit på en flight (men jag har ännu ej provat ANA som Jacob har som # 1). Servicen var dock nästan för perfekt. Jag fick nästan känslan att de var som hökar. De missade aldrig något tillfälle då mitt te (gott grönt te) eller champagne, vin tagit slut. Jag föredrog också Pol Roger. Provade du Häagen Dasz grön te glassen i loungen? Den var superb och kan starkt rekommenderas till de som tycker om grönt te. Också kul att du satt i liggsofforna i loungen. Det gjorde jag också, då jag försökte sova några timmar efter att ha flugit med OZ från HKG till ICN i business under natten utan någon sömn. Jag fick först tillbringa några timmar i OZ business class lounge eftersom F-class loungen öppnade först kl 06:50. Business class loungen var också ok, även om F-class loungen var snäppet bättre och lungnare pga färre antal personer.

Jag tror allt vore helt perfekt om man kunde flyga med deras nya B777-200ER

Asiana_OZ-First-Class-Suite.jpg
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Tack för rapporten. OZ ser riktigt bra ut och med tanke på att jag själv ska flyga precis samma sträcka(om inte Kim Jong-Un förstör) om drygt 2 veckor så var det här mycket nyttigt.
 

Pushback

Medlem
Tack Palmen,

Lite nyfiken... Hur var Din upplevelse i CX F? Vilken sträcka och flygplanstyp etc?

Personligen tycker jag att CX är väldigt duktiga på sitt catering koncept i F!
 

kristerj

Medlem
Verkligt trevlig rapport, jag har planer på att åka samma rutt om något år, vilket gör det extra trevligt att läsa din rapport nu :)
 
Toppen