Senaste nytt

[Business] Stockholm-Addis Ababa-Dubai T&R, Ethiopian Airlines, 11510 SEK

pitch

Medlem
Min plan här var att boka in nåt precis över påsk som fyller på milen. Jag var beredd att lida litegrann åtminstone, men så blev det verkligen inte till slut. (Kan man hoppas än så länge i alla fall.)

Utflykten blir alltså med Ethiopian, ARN-(CAI)-ADD-DXB och tillbaka, för sammanlagt 10442 miles. Med multiplikation för klass och bonus så bör det till slut landa 20884 miles på mitt stackars svältfödda M&M-konto. Inte den mest superoptimala bokningen någonsin, men nu kände jag ju faktiskt för åka till Dubai ändå.

Tiderna passar mig löjligt bra också, ut 20.00 på torsdag, hemma igen 06:30 på tisdag, inga onda layovers eller så. Det här blev alldeles för enkelt, nu får jag väl kompensera med idel gruvliga fakirflyg nästa tripp.

Möjliga pluspoäng för att DXB-ADD påstås vara med deras B787 på måndagen där (vi får väl se). Lite minus för snabbstoppen i CAI på vägen. Roligt är också att "Cloud 9 Restricted" kostar 5k mer än "Deluxe" just nu. Vem skulle inte betala extra för att slippa jobbiga valmöjligheter? ;)


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Edit: Jag var tydligen dum i hövvet efter att ha suttit och försökt leta LH-flyg för länge i sträck. Inga 25% extra miles här inte.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Haha. Ethiopians prissättning har fått mig att blir konfunderad många gånger; "Ekonomi Semi Flex" är ofta billigare än "Promo" också. Miles vs spenderade pengar ser ju verkligen riktigt bra ut :).

Jag hade själv inte tagit omvägen, men jag är å andra sidan inte i behov av poängen.

Bra tid för Dubai, innan de blivit outhärdligt varmt!

Trevlig resa!
 

pitch

Medlem
Mina erfarenheter från resan är otroligt spridda, så jag redovisar dom per sträcka:

Käket var genomgående rätt bra. Jag provade aldrig efterrätterna, utan käkade ost istället, och den var från totalt intetsägande till rätt OK. Klara pluspoäng för att dom alltid hade en flaska skaplig port tillhands på ostvagnen.

ARN-ADD:
Det här var när jag börjar undra vad jag har gett mig in på. Personalen är uppenbart totalt nya på jobbet. Sätena är total skit, men det är ganska tidigt på kvällen, så det gör inte speciellt mycket.
När käket kommer är det så mycket tyg inblandat så jag undrar om dom har rånat en linnefabrik innan vi startade. (Det gäller på alla flygen med Ethiopian, så jag tänker inte upprepa det.)

ADD-DXB:
Lite mer van personal här, champagnen kommer till exempel utan att det verkar forcerat. Däremot spelade dom hissmusik som var så till den milda grad ond så den framkallade kräkreflexer.
Sätena är OK, men recline är fortfarande sådär. Inga riktigt negativa känslor ändå, vilket troligtvis är bra betyg för dom vid den här tiden på kvällen/natten.

DXB-ADD:
När jag kom in i planet och dom spelade Don't Fear The Reaper så insåg jag direkt att det här skulle funka. När jag fick en Champagne och det övergick till Layla (versionen från MTV Unplugged) så var jag hopplöst såld. Det här är nåt flygbolag borde jobba så in i helvete mycket mer på. Det kostar dom egentligen ingenting att spela bra musik istället för hissmusik, men gör vår upplevelse så mycket bättre.
Drickat kom oforcerat och naturligt, och personalen var supertrevliga utan att vara löjliga. Jag satt i 135 grader och drack för mycket och fortsatte lyssna på deras klassiska rock-kanal det mesta av tiden.
Topppoäng.

ADD-ARN:
Det här var ingen rolig historia. Personalen var, turligt nog, inte lika rudis som dom jag åkte ner med, och serveringen gick bra och så.
Men sätena är av nån underlig anledning begränsade till att luta bakåt mindre än ett vanligt ekonomisäte. Den hos Ethiopian som tyckte att det var en bra idé skulle fan steglas. Medans han brinner i sin egen avföring.

Edit: Piiinsamt att skriva fel på flygplatskoden, när jag egentligen vet mycket väl vad den ska vara.
 
Last edited:

Svante

Medlem
Lämnar om ca 5 timmar ABV för färd mot ARN med ET, via ADD. Får se vad det är plan idag till ADD. För två vckor sedan bytte de 777 mot 767...säkert samma idag. Men jag sitter på ngt sätt bättre i 767an:) Sedan väntar de "steglade" sätena i C på sträckan ADD-ARN. Nåja, maten brukar vara bra och dryckerna även så.
 

pitch

Medlem
Hoppas du fick samma som jag åkte mellan DXB-ADD, d v s en 767-300 (av nåt slag, troligtvis ER). Den var i särklass bäst. I andra riktningen, som i alla fall var OK, var det uppenbarligen en 737-860. Dom ruttna sträckorna var det en typ som upperbarligen kallas 737-8HO, vad nu det ska betyda.

Det är lite svårt att hitta nåt som representerar verkligheten som jag upplevde den, men jag skulle anse den här som mest lik den som faktiskt funkade bra: Ethiopian Airlines B767-300ER (config 2) - SeatPlans.com.
 

pitch

Medlem
Förresten, ett stort irritationsmoment på flygningen ARN-(CAI)-ADD är ju stoppet i CAI. Och då menar jag inte själva faktumet att man stannar.

Problemet är att personalen i Kairo är så inihelvete ineffektiva så man kan få krupp för mindre. Dom skickar upp 5 pers i planet för att göra 2 personers jobb, och sen står tomtarna bara och snackar skit/limmar på flygvärdinnorna/lallar fram och tillbaka i planet för att verka upptagna. Resten på marken, som är typ 20 pers på 5 personers jobb, är inte mycket bättre dom. Det verkar till exempel behövas 3 personer i klunga för att gå runt och hålla i en komradio och peka med hela handen. Och 5 till bilen som ska lasta om mat (det tar dom trots det säkert 45 minuter att klara av att köra av ett par vagnar och på ett par nya).

I det här fallet hade jag hellre åkt ekonomi den här sträckan, så jag hade sluppit se det mesta av eländet.
 

Svante

Medlem
pitch: Jo just den 767an hade jag på benet ADD-ABV. Tur hade jag dock i lördags och de hade satt in trippelsjuan. Kanon. Sedan instämmer jag med resten av vad du skriver och har upplevt. Var samma historia för min del.
 
Toppen