Senaste nytt

Transit i Hong Kong med separata biljetter

xz0781

Medlem
Nån som har stenkoll? Naturligtvis givet att inkommande flyg inte är försenat, Hinner man på 2h 10min mellan ankommande och avgående? Landar 15.05 och nästa flyg är 17.15 (kan boka ett senare men vill helst inte sitta och hänga i nån lounge då man rest rätt många timmar vid det laget). Om man har incheckat bagage, måste man gå hela vägen ut till avgångshallen eller finns det nån "snikväg" man kan ta? Att försöka få bagaget hela vägen tror jag är kört då det är olika allianser (CX/CI dvs OW/Skyteam).
 
Nu har jag aldrig varit just i Hong Kong, men tycker det låter lite äventyrligt. Får du inte baggaget taggat hela vägen, lät det vara ut och in då måste.

Ändring för klargörande: Tar inte ställning till om 2h10 funkar i HKG, men på separata biljetter låter det tight.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
2 timmar och 10 minuter är inga som helst problem att connecta i HKG. När du kliver av följer du strömmen nästan ända fram till passkontrollen där det finns diskar för flygbolagen där du kan få boardingpass om du behöver. Sen går du bara till transitsecurity som går relativt smidigt. Du hinner förmodligen en sväng förbi en lounge också.

Om du har incheckat bagage(och inte kan få det taggat till slutdestination) tror jag dock att du måste ut genom avgångshallen och där är problemet att passkontrollen kan ta tid.
 

Jacob

Medlem
Det borde gå bra även om passkontrollen i Hong Kong kan vara ganska seg när många flyg ankommer samtidigt.

De taiwanesiska flygbolagen brukar för övrigt ha interline avtal med rätt många flygbolag då de tidigare var helt beroende av transfertrafiken från exempelvis Hong Kong pga Taiwans politiska situation som förhindrade många direktlinjer. Alltid värt att fråga/prova.
 

xz0781

Medlem
Tack för snabb feedback. Ska kolla med BA om det går att få interline vid incheckningen på ARN (skulle ju underlätta transiten betydligt). Har passerat HKG ett antal ggr tidigare och alltid upplevt den som snabb och smidig.
För övrigt så kommer jag att på denna tripp få prova Cathay:s nya C LHR-HKG i 77W vilket jag hoppas blir en upplevelse.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

micke

Medlem
Min fru lyckades få bagaget hela vägen med sas, aeroflot och cathaypacific sista biten från Hong kong till Taipei.
3 separata biljetter.
 

Dr. Miles

Expert
Du kan prova att gå till transitdesk innan du går till immigratinen.
Jag har tidigare erfarenhet att checka om bagaget mellan två flygbolag utan att gå ut till landside på Hong Kong flygplats (HKIA)
Det är därför att HKIA har facilitet/service för flyg-färja och de kan hämta ditt bagage och checka om till din nästa flight. Det förutsetter dock att två flygbolagen du ansluter har interline agreement.

Om detta inte fungerar, kan du göra som andra redan skrev. Gå genom immigrationl, hämta väskan, gå genom tullen, gå upp en våning och checka in igen.
 

Senator

Moderator
Jag körde 2 olika PNR i september, ut med BA och vidare med Cathay till TPE. Hade 75min mellan flyg, dock allt bagage med mig.

Inga problem alls...
 

pep

Medlem
Opdaterede råd søges. Vækker liv i en gammel tråd:
1. Ankommer HKG med LCC (Jetstar) og skal have fat i bagage som skal indcheckes med *A (LX business class). Kan man få lov at checke ind tidligere med *A (ellers må jeg hænge 10 timer landside)?
2. Ankommer HKG med MH (fra SGN via KUL) og skal forsøge at videre indchecke baggage med *A (TK business class). Hvis jeg ikke får alle luggage tags fra starten, kan man da få bagage relabelled fra transfer desk efter at man er landet med indkommende fly og forblive airside (flere timer efter, da transfer formentlig ikke er åben før 3 timer før afgang)? Det kan man i BKK, men der er vel stor risk at de ikke kan finde bagagen

Hvis man går landside kræves der vel ikke visum? Er der et "loungeagtigt" sted man kan være landside hvis man må vente lang tid med stor baggage?
 
Toppen