Senaste nytt

Bestulen i incheckat bagage

Najk

Medlem
Hur bör man göra då man har blivit bestulen på varor i sitt incheckade bagage?
När vi kom hem såg vi att någon rotat i väskan och Fru Najk blev av med sin plattång värde 2000kr och jag blev av med mina nyaste Ray-Ban värde 1500kr :(
(det sjuka var att systemkameran värd 10 000kr var kvar)

Betalade flygresan med SAS EB AMEX och där ska det enligt villkoren gälla följande:

Om Försäkrads personliga ägodelar, pengar eller resedokument förkommer, stjäls eller skadas utgår ersättning med upp till:
a) 10 000 kronor totalt per resa,
b) 2 500 kronor för det aktuella värdet eller kostnaden för att reparera en sak, eller ett par eller en uppsättning föremål
som kompletterar varandra eller används tillsammans,


Är det någon som har erfarenhet kring liknande ärenden? Finns det möjlighet att få ersättning via AMEX (Solid försäkring) eller bör man göra på något annat sätt?
Jag har ingen övrig reseförsäkring än den som ingår i hemförsäkring där jag inte kollat villkoren än.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har haft det både på Cathay Pacific och på Singapore Airlines. (men det är inte säker på att det var de som orsakade)

Jag gick genom följande procedur.
  1. Begär ett case number (PIR) från flygbolaget som transporterade sista sträckan. Det måste man göra det inom 48 (?) timmar från planets ankomsttid.
  2. Skicka ett mail till flygbolaget om förlorad/saknad innehåll.
  3. Du får ett svar från flygbolaget.
  4. Skicka detta e-mail vidare till Amex försäkring (Sold Försäkring) och be dem att ta hand om skadereglering.
  5. Det tar några veckor/månader.
  6. Amex försäkring informerar dig om ett besked (kompensationssumma) och ber dig att fylla i ditt bankuppgifter.
  7. De sätter in pengar till ditt konto.

Singapore Airlines var väldigt dåligt att svara på mailet. Efter några samtal till deras kontor i Singapore lyckades jag att få dem att betala.
 
Jag vet inte om jag är konstig eller löjlig men jag skulle aldrig checka in min systemkamera, dator eller liknande.
Sorry för OT men tänkte samma sak angående kameran. Med tanke på känslighet och den precision som finns på objektiv så känns det som att be om trubbel att checka in dom. Fast det är kanske bara när man har dyra grejer man tänker så?
 

Najk

Medlem
Sorry för OT men tänkte samma sak angående kameran. Med tanke på känslighet och den precision som finns på objektiv så känns det som att be om trubbel att checka in dom. Fast det är kanske bara när man har dyra grejer man tänker så?

Det var första gången (och sista) det hände. Hade så mycket annat att hålla reda på inkl 2 barn på 1,5 och 3,5 år. Det är betydligt smidigare att resa ensam :)


[*]Begär ett case number (PIR) från flygbolaget som transporterade sista sträckan. Det måste man göra det inom 48 (?) timmar från planets ankomsttid.

det har jag inte gjort bara polisanmälan. får ringa flygbolaget imorgon och stämma av
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Dum fråga men var det något lås på väskan?
Efter att en kompis blev bestulen låser jag alltid allt.
 

Tjaeng

Medlem
Dum fråga men var det något lås på väskan?
Efter att en kompis blev bestulen låser jag alltid allt.

Bra idé utom vid resor till USA där tjuvaktiga drägg på TSA antingen har nyckel till din väska eller om så inte är fallet har rätt att bryta upp väskan.
 

pep

Medlem
Hvis du har en indboforsikring kan du også indgive din claim hos dem (kræver stadig skadesanmeldelse, PIR, ticket, etc. Men ikke polisrapport)
 

Chrille

Medlem
Jag vet inte om jag är konstig eller löjlig men jag skulle aldrig checka in min systemkamera, dator eller liknande.

Det finns en gräns för hur mycket som är praktiskt att ta i handbagaget. Nog tycker jag att man ska kunna checka in sina prylar, även dom man är rädd om. Men visst kan man bli lite konfunderad när man öppnar väskan i USA och märker att mattskivad sitter löst i systemkameran och det ligger en lapp från Homeland Security underst i väskan. Har dom varit och "sniffat" i kamerahuset eller bara dunkat den eller hela packningen hårt i underlaget?
 

Roger J

Medlem
På MEX har jag blivit av med saker när väskan varit låst med TSA. Sneakers etc. Orkade aldrig anmäla, men väldigt irriterande.
 
Toppen