Senaste nytt

20% straffskatt vid resa från Argentina?

jumbooze

Medlem
Hej,

Nu när den Argentinska regering har bestämt att straffbeskatta alla resor med 20% så undrar jag om någon vet hur det räknas om jag köper biljetten på typ expedia.se t.ex. EZE-FCO.

Om man går in på Iberia.com och ska köpa den direkt så står det att de slänger på 20% ovanpå slutpriset.

Är det någon som vet hur detta fungerar eg. ?

Försöker ringa callcenters i Arg men det bara bryts.

// J
 

Dr. Miles

Expert
Det är relativt vanligt att ha skatter på flygbiljetter i Central-/Sydamerika. Bl a:

AR - Argentina: Ticket Tax
BO - Bolivia: Sales Tax
GY - Guyana: Sales Tax/Travel Voucher Tax
KN - Saint Kitts & Nevis: Sales Tax
PA - Panama: Stamp Tax
PE - Peru: Sales Tax
PY - Paraguay: Sales Tax
UY - Uruguay: Ticket Tax
YS - Colombia: Sales Tax
 

Dr. Miles

Expert
Dr. Miles: Men om man köper på expedia.se inkluderar inte det alla skatter
Jag kommer inte ihåg om det denna skatt var inkluderad i min biljett när jag köpte Buenos Aires-Lima för många år sedan, men jag kan tänka mig att man behöver att betala dessa skattert vid check in om det inte är inkluderad i biljettpriset.
 

jumbooze

Medlem
Detta är en ny skatt sedan februari i år

Men generellt när man köper en biljett på en resebyrå här, kan de slänga på skatten i efterhand eller kan jag i det fallet lämna tillbaka den?
 

bhen

Medlem
I Lima tidigare i år fick vi snällt betala ca 200kr per person i flygplatsavgift. Tog endast kontanter.
Buenos Aires var "gratis". Reste i februari på DM-bonustur.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Ex-Argentina & 20% straffskatt?

Ja sånt har man sett men detta är nytt ej flygplatsskatt eller liknande.
AFIP har fått stöd att straffa alla resor med 20%.
Går man in på iberia så dyker en alert om 20% ovanpå totalpriset om man försöker boka eze-mad t.ex. :(
 

Glenn E

Medlem
Ja sånt har man sett men detta är nytt ej flygplatsskatt eller liknande.
AFIP har fått stöd att straffa alla resor med 20%.
Går man in på iberia så dyker en alert om 20% ovanpå totalpriset om man försöker boka eze-mad t.ex. :(

Hur är det om man bokar en biljett på poäng?
27500 EB poäng för en enkel business biljett från Buenos Aires till Kingston, Jamaica.:cool:
 

jumbooze

Medlem
Miles-biljetter verkar vara workaround så nästa USDM köp kampanj blir det ett köp för min kompis via mitt amex.

Men nu så har jag talat med svensk resebyrå och ska ta bokningen på telefon för att försäkra att de granskar alla ev. skatter för enligt uppgift från resebyrån har man väl köpt den så påför de inga skatter i efterhand.
 

jumbooze

Medlem
Samtidigt så har de (argentinarna) tfft då alla utländska kortköp straffas med 20% dvs köp en cola med kort utomlands och den kostar 20% mer på räkningen hemma....
 
Toppen