Senaste nytt

Hur påverkas flygtrafiken av Kärnvapenkrig i Nordkorea?

Fetknoppen i Nordkorea höjer insatserna varje dag.
Den unga diktatorn uppför sig som en pajas men han förfogar tyvärr över kärnvapen.
Nu börjar USA på allvar reagera på diktatorns hot.

Om det värsta inträffar och han startar ett krig och använder kärnvapen.
Vad tror ni händer med flygtrafken i Europa då?
Kommer oljepriset dra iväg till 1000-tals dollar fatet och flygplan, bilar och bussar sluta rulla världen över pga bizarra bränsle kostnader?
 

Alx

Medlem
Var inte så dramatisk. Titta på en karta och pricka in Nordkorea samt Europa. Fundera sedan över hur långt du tror att ett duktigt eftersatt och ekonomisk svagt Nordkorea klarar av att agera utanför sitt eget territorium.

Så vitt jag vet har inte Nordkorea (inte heller regionen) någon som helst olja, så varför skulle oljepriserna sticka iväg?

Tror du att framför allt USA (men även omvärlden) bara skulle stå och se på om Nordkorea attackerade Sydkorea? (närmast till hands att bli attackerat). Nordkorea är ju inte direkt en krigsmakt i USA:s kaliber. Nordkoreas enda "styrka" är att de skiter fullständigt i om den egna befolkningen offras/blir lidande och är därmed helt oberäkneliga.

Skulle Nordkorea använda kärnvapen så innebär det mycket snabbt slutet för Nordkorea som vi känner det idag.

Det enda läskiga är ju hur Kina skulle hantera en sådan situation.
 

Dr. Miles

Expert
Kärnvapenkrig är inte så sannolikt. Vi som har bott i Asien vet att Nordkorea använder andra adjektiv än vanliga människor och de tenderar att använda många superlativ i sitt uttryck.

Även om det är osannolikt att de startar kärnvapenkrig, men de har tidigare hotat att de skulle skjuta ner sydkoreanskt passagerar flygplan. Även detta är osannolikt att hända, men om man är orolig:
1) Man åker inte till Norra Asien.
2) Om man måste åka dit, välj kinesiskt/ryskt flygbolag. Det är ytterst osannolikt att Nordkorea attackerar flygplan från dessa länder.​
 
Jag är inte så överdrivet rädd för vad Nordkorea må hitta på..jag är mest rädd för vad ett par skjutgalna världspoliser ( USA ) kan göra med ett kliande krigsfinger...
 

jurgenb

Medlem
KJU testar väl gränser som vilken tonåring som helst (nu är han ju född 83 el 84) men en aning efter i sin uppväxt månne.
Han ser väl om han kan få USA att göra första skottet så han kan uppvigla sin befolkning än mer.

El så har han den genialiska planen att hetsa fram en invasion från Syd/USA antingen i den klassiska "anfall Norge och ge upp i första bästa motanfall så får Norge ta över Sveriges ekonomiska problem" eller hoppas på ännu ett misslyckat USA intervent ala Vietnam, Irak, Afghanistan..
 

Najk

Medlem
Var inte så dramatisk. Titta på en karta och pricka in Nordkorea samt Europa. Fundera sedan över hur långt du tror att ett duktigt eftersatt och ekonomisk svagt Nordkorea klarar av att agera utanför sitt eget territorium.

Just nu hotar de ju med sina medeldistansmissiler som har en räckvidd på 3000-4000km. Det är bara att hoppas att det stannar vid hotar..
 
USA och Sydkorea kommer sannolikt inte "skjuta först" efter vad jag har läst.
Då ökar riskerna nämligen avsevärt att framförallt Kina(men även Ryssland) kommer ta parti för Nordkorea. En sådan utveckling är mycket farlig även för USA och Sydkorea. Världssamfundet kan bli helt handlingsförlamat då både Ryssland & Kina har vetorätt i säkerhetsrådet.
Obama verkar vara en förnuftig man. Han vet att det bokstavligen vore livsfarligt att hamna i något som kan leda till en militär konflikt med Kina & Ryssland genom att skjuta först.
Förhoppningsvis lugnar Nordkorea ner sig inom kort.
 

henrik l

Medlem
Lite halvt OT. Oavsett vilken sida länder står så kanske det inte är någon som är jättesugen på att ta över, med tanke på att notan för bygga landet.
 

Alx

Medlem
Just nu hotar de ju med sina medeldistansmissiler som har en räckvidd på 3000-4000km. Det är bara att hoppas att det stannar vid hotar..

Precis vad jag menar. 3000-4000km räcker inte på långa vägar till Europa! Dessutom är frågan varför de överhuvudtaget skulle attackera Europa när de har sina värsta fiender på andra sidan gränsen/i närområdet, samt åt motsatt håll (USA)?

Jag är övertygad om att det längsta Nordkorea möjligtvis lyckas gå är att attackera Sydkorea. Något jag tror att de inte törs.

Eftersom USA tack och lov knappast lär stå och se på, så skulle ett eventuellt krig begränsas till den koreanska halvön.

Precis som Dr Miles säger så är ju Nordkorea känt sedan tidigare för att använda sig av starka ord.
 
Toppen