Senaste nytt

Hyra bil på Island - råd emottages!

Trumis

Medlem
Hej!

Ska till Island 1 vecka i sommar då min far fyller 70 år. Vi behöver hyra bilar för att ta oss runt på ön. Har läst en del om att hyra bilar på Island att det kan både vara dyrt och krångligt jämfört med andra länder. Man skall vara mycket vaksam på vilka försäkringar man tecknar och verkligen undersöka bilen innan man lämnar uthyraren då det händer tydligen ofta att man anklagas för stenskott och annat när den lämnas tillbaka.

Vi skall hyra 2 st 4X4 bilar då vi kommer köra utanför de vanliga vägarna och då måste man ha godkända bilar. Har kollat runt en hel del och de större internationella firmorna verkar vara lite dyrare men är alternativ till de mer lokala. De som jag tittat på förutom Hertz, Avis, Thrifty är:

http://www.iceland4x4carrental.com[...dagar i juli. Tack på förhand! Mvh Ola
 

Agö

Medlem
Ja, men vi hyrde "fel" typ av bil för ett par dagar (ingen 4X4 utan en helt vanlig kärra). Det kan jag inte rekommendera - det fanns tydliga skyltar/dekaler i bilen vilken typ av vägar vi inte fick köra på. Dock var det inga större problem, vi tog oss runt den Gyllene Triangeln och på väg 1 utan några bekymmer (asfalterad väg) och kunde även rulla lugnt på vissa grusvägar. Vi undvek stenskott!

Minns inte vilka vi hyrde av dessvärre men det var någon av de stora. Det var hotellet (Borg) som ordnade och uthyrningsfirman hämtade upp oss på hotellet.
 

fly4fun

Medlem
Jag har hyrt på Island ett flertal gånger och ska faktiskt hämta ut en 4x4 på KEF om 80 minuter :)

Mitt tips är att alltid hålla sig till 4x4 bilar, men det var ingen nyhet för dig. Andra bilar är bara lämpliga för körningar mellan Flygplatsen-Blå Lagunen-Reykjavik. Jag har bara hyrt genom dom stora internationella bolagen men jag kan tänka mig att dom lokala funkar bra bara man läser på försärkingsvillkoren, vad som ingår, ej ingår och eventulla självrisker. Ett alternativ till lokala bolag är att hyra från dom stora men via en broker, t.ex. Autoeurope, Cartrawler eller Hyrbil.se. T.ex. kommer jag betala 3100 kr för en veckas hyra av en Suzuki Grand Vitara Automatic hos Budget men bokat genom cartrawler/norwegian.se. Budget själva ville ha drygt 4000 kr.

PS. 2 Mbit/s på SAS WiFI :)
 

kristerj

Medlem
Jag var på Island i oktober och hyrde då en Toyota Landcruiser via Car del Mar. De var betydligt billigare än de övriga firmorna. Man fick en voucher och bilen levererades/administrerades sedan av Budget i det här fallet. Det som ofta skiljer mycket är priset på självriskeleminering, glas- och däckförsäkring. Jag var tacksam att inte behöva ta Budgets erbjudande på dessa försäkringar utan tog detta genom Car del Mar. Har du inte hyrbilsförsäkringar via ditt kreditkort/reseförsäkring kan det vara värt att kolla upp dem. Allt fungerade klockrent med vocher etc.

Juli är ju högsäsong på Island, så det kan bli knepigt att hitta bra priser
 

NyfikenGrau

Medlem
Vi ångrade också att vi inte hyrde 4x4 när vi var där, även om man inte ska ut på konstiga vägar är det mycket praktiskt att kunna ta väg 35 upp mot Akureyri efter Gullfoss istället för att behöva åka västra ringvägen. (på sommaren såklart, tror den öppnar i juni nån gång)

Dessa ska jag hyra av nästa gång det blir Island, bra priser och omdömen men insåg det för sent;

Glacier Car Rental in Iceland - Rent a car & explore Iceland your way
 

Trumis

Medlem
Vi ångrade också att vi inte hyrde 4x4 när vi var där, även om man inte ska ut på konstiga vägar är det mycket praktiskt att kunna ta väg 35 upp mot Akureyri efter Gullfoss istället för att behöva åka västra ringvägen. (på sommaren såklart, tror den öppnar i juni nån gång)

Dessa ska jag hyra av nästa gång det blir Island, bra priser och omdömen men insåg det för sent;

Glacier Car Rental in Iceland - Rent a car & explore Iceland your way

Bolaget du rekommenderar, hur hittade du det det och var har det fått bra omdömen?
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är ju rätt dyrt att hyra bil på Island generellt, så först sökte jag själv efter billiga uthyrare av 4WD, Glacier verkade ovanligt billiga så jag kollade, liksom många andra uppenbarligen, på Tripadvisor Iceland och där verkar de få helt ok omdömen i genomsnitt. Alltid nån som klagar men majoriteten verkar helnöjda;

Iceland Forums Search - TripAdvisor
 

Trumis

Medlem
Det blev efter mycket om och men Holiday Autos. Bra priser (rabatt med SHB) och upplägg. Kändes lite osäkert med de lokala. Kontaktade hotellen vi ska bo på och de nämnde bara de internationella bolagen.

Tack för tips och råd!
 

D_B

Medlem
Hej,
Vi ska till Island under Påskhelgen, bli 3 dagar totalt. Är det bättre att hyra bil eller betala för bus tourer, för att maxa vad vi kan se när vi är där?
Har lite svårt att förstår vad är mest prisvärt. Tack för era tips
 

anjak

Medlem
Hej,
Vi ska till Island under Påskhelgen, bli 3 dagar totalt. Är det bättre att hyra bil eller betala för bus tourer, för att maxa vad vi kan se när vi är där?
Har lite svårt att förstår vad är mest prisvärt. Tack för era tips
Vi valde hyrbil vilket jag verkligen inte ångrar. Alltid skönt att kunna ta saker i egen takt och stanna där man känner för det.
 
Toppen