Senaste nytt

Nu händer det! Tjocktaxa på flyget

Traveller

Medlem
Tar du mer plats än andra? Är du lite fylligare och behöver mer än ett säte ombord? Då kan din resa till Samoa bli dubbelt så dyr. Nu börjar man nämligen ta betalt för feta personer ombord. Rätt eller fel? Moral eller inte?

De blir först i världen med tjocktaxa på flyg | Nyheter | Aftonbladet

Från Samoa airs hemsida:

Samoa Air, Introducing a world first:

'Pay only for what you weigh'!

We at Samoa Air are keeping airfares fair, by charging our passengers only for what they weigh. You are the master of your Air'fair', you decide how much (or little) your ticket will cost. No more exorbitant excess baggage fees, or being charged for baggage you may not carry. Your weight plus your baggage items, is what you pay for. Simple.

http://samoaair.ws/index.php

Jag har själv haft en upplevelse ombord på en flight mellan CDG-LHR där jag satt gång. In kommer två väldigt "breda" personer och skall ha sätena innanför mig. Nja, det gick inte så bra. Jag fick flytta den gången. Men det märkligaste var att jag flyttades åtta rader framåt. Ni förstår vad jag syftar på. Detta hände 2006.
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Ni som besökt Söderhavet förstår nog tanken men redan i slutet av 80-talet så var det
invägning av både bagage och passagerare hos Air Pacific mellan Fiji och Tonga.
Polynesier och Melanesier är generellt storvuxna så det kan vara en fördel att få
vikten någorlunda jämnt fördelad.
 

gusten

Medlem
Tänk er själva reaktionerna i USA om det här är sant och börjar sprida sig..;)

Varje gång jag landar på en flýgplats i US inser jag att jag kommit till en annan planet. Gigantiska bjässar vaggar emot mig med maxi-cups i händerna med, doughnuts, Pepsi eller Choco-fudge-icecream-whipped-coffee från Starbucks i sina svullnade nävar.

Nog är det en helt berättigad fråga från flygbolagens sida.
 

Harnos

Medlem
Att utgå från vikt känns tveksamt men om man tar upp två säten bör man helt klart betala för två platser.
 

Sofia

Medlem
På många inrikesflyg i Asien vägs både passagerare, bagage och handbagage, men det är nog mest för att se till att få rätt fördelning av vikten i de oftast ganska små planen.
Jag, som normalviktig svensk men gigantisk med tex indonesiska mått mätt, har aldrig behövt betala extra för mig själv. Dock för mina ofta gravt överviktiga väskor proppade med dyksaker ;)
 

gusten

Medlem
Det brukar ju finnas en liten korg dä man skall stoppa ner sitt handbaggage för att se om det har rätt dimensioner. Kanske något liknande vore intressant för att mäta pax?
 

Jacob

Medlem
Ni som besökt Söderhavet förstår nog tanken men redan i slutet av 80-talet så var det
invägning av både bagage och passagerare hos Air Pacific mellan Fiji och Tonga.
Polynesier och Melanesier är generellt storvuxna så det kan vara en fördel att få
vikten någorlunda jämnt fördelad.
Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Toppen