Senaste nytt

Business class - var vill man sitta?

Sofia

Medlem
Funderar på var i business classkabinen man ska välja att sitta? Har bara tidigare blivit uppgraderad och då får man ju inte riktigt välja sittplats.
Gång eller fönster? Allra längst fram eller rad 2? Har läst i reportagen att "proffsen" väljer rad 2, varför då?

Min nästa resa tänkte jag nämligen se till att få välja ;)
 

agehall

Medlem
Normalt resonerar jag som så att jag vill sitta i mittensektionen för att få fri access till gång. På 777 har många bolag 2+3+2 vilket suger rätt hårt imho, men jag föredrar ändå mittsektionen för chansen är bara 50% att någon vill klättra över mig.

Rad 1 brukar jag undvika eftersom det ofta anses helt OK att tränga sig förbi framför den raden. Därav tycker jag att rad 2 är bättre.
 

Sofia

Medlem
QR kör 2+2+2 så det är bara om man sitter vid gången vid fönstret som nån kanske vill klättra över en. Överväger dock fönsterplats eftersom det kunde vara nice att kika ner på Bali samtidigt som man smuttar på ett glas bubbel ;)
 

JohannesE

Medlem
Beror helt på kabin. Olika flygplanstyper har olika fördelar, kabinerna kan också se olika ut på samma flygplanstyp beroende på vilket flygbolag de tillhör.

Men personligen föredrar jag generellt alltid rad 1 och då vid fönstret, anledningen är att jag slipper flytta på mig om "grannen" skulle vilja gå på toaletten eller liknande (själv brukar jag vara bra på att sitta still). Dock innebär dessa platser att det är lite begränsat utrymme för storage och det emellanåt kan vara lite livat i galley men inget jag generellt stör mig på. I en mindre kabin som 737 brukar dessa platser också ha extra benutrymme men på en SAS A330/A340 är utrymmet marginellt mindre och underhållningsdelen hamnar i stolens armstöd istället för nackstödet på sätet framför.

Ett bra tips är att använda siter som seatguru.com eller seatexpert.com där du kan få upp en karta med för och nackdelar listade på respektive plats.
 
Toppen