Senaste nytt

Tiden mellan EBG och SEN.

EBGGOT

Medlem
Vänner,


Tänkte ge mig på SEN status nu och därav blir det ju en tid då mitt boarding kort inte kommer ha texten SK*G på sig.
MEN naturligvis vill jag nyttja alla fördelar ändå ....

Någon som har erfarenhet på hur det är att resa med ett "FFP" och innehava status i ett annat ...

Kan man bli nekad i loungen etc för att man inte "åker" på sitt status grunande kort?
 
Det "ska" visst gå att använda ett kort för markförmåner, och sedan samla poängen till ett annat konto. Men det är inte lätt att få det att fungera eftersom incheckningspersonalen måste veta vad de håller på med. :)

Det enklaste är att du använder ditt EBG-kort i bokningen, och sedan i loungen INNAN DU BOARDAR PLANET ändrar till M&M-kortet via incheckning online eller vid gaten. När du väl rest finns det ingen återvändo. Jag har provat detta ett flertal gånger och det funkar bra.

Men jag tror inte att det heller ska vara några problem att helt enkelt presentera EBG-kortet i Fast Track eller i loungen. Det som möjligtvis kan vara kinkigt är väl extra bagage, som måste vara rätt vid incheckningen.
 

Alx

Medlem
Så länge du alltid bär med dig *gold kortet och visar upp detta för incheckningspersonal, fast track m.m. så kan du ta del av samtliga förmåner kopplade till *gold (inkl extra bagage) även om du är registrerad som basmedlem. Det enda du "missar" är eventuella uppgraderingar.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Man kan i bokningssystem enkelt lägga in att status ska komma från ett program (FQTS) medan poängen ska gå till ett annat (FQTV). Alla flygbolag klarar dock inte av detta. Med SAS går det fint och du kan exempelvis förboka säten även i ekonomiklass när man lagt in programmen så här. Men när jag gjorde samma sak med Thai var det dock värre: även om systemet sa att min status var registrerad uppgraderades min respartner med guld (+3 utan status) men inte jag på flyget. Jag var måttligt besviken och svor att aldrig göra så här igen. Så vill du vara på säkra sidan lägg in kortet som vanligt och byt i gaten, dock kan det vara att gate-agenten inte hinner eller gör fel och då kommer poängen fel.
 

Roger J

Medlem
Jag håller med David granström ovan. Använd ditt EBG-kort som vanligt, men ändra innan du går ombord. I gaten eller möjligen med mobilen.
Var noga med att inte gå ombord på planet med fel kort registrerat - då är det kört.
 

Paby

Medlem
Det är just den perioden som gör att man tvekar inför ett byte! :) Starkt att du kör, antar att du har riktigt bra skäl till bytet så då är det "nothing to it but to do it".
 

agehall

Medlem
Gnopps, exakt vad ska man be sin TA göra för att få till FQTS/FQTV? Jag har försökt få till det på LH, men det gick inge vidare, så i slutändan reggade jag mitt M&M nummer och bytte vid incheckning.
 

Gnopps

Medlem
Gnopps, exakt vad ska man be sin TA göra för att få till FQTS/FQTV? Jag har försökt få till det på LH, men det gick inge vidare, så i slutändan reggade jag mitt M&M nummer och bytte vid incheckning.
Det gäller bara att hitta en duktig resesäljare som förstår vad du snackar om. Säg att du vill ha ett kort som FQTS och ett annat som FQTV. Jobbar de i Amadeus kan de söka med kommandot "HESR" (och bläddra ner lite) hur man gör. Ringer du flygbolaget kan de också fixa det.
 

agehall

Medlem
Jag tycker mig ha hittat en duktig säljare. Hon hittade tydligen fälten men fick det inte "att gå igenom" på min LH-bokning. Jag vet inte vad det innebär och hade inte tid att göra efterforskningar just då. Får försöka nästa gång det blir aktuellt.
 
Toppen