Senaste nytt

AA-flightnr på BA-biljett: går det?

Randy Marsh

Medlem
Om man har en biljett bokad genom British Airways (dvs det är en BA-fare): är det då möjligt att använda AA-flightnr istället för motsvarande BA-codeshare? Varför? Jo, för det första så visar ExpertFlyer bättre availability på AA än motsvarande BA codeshare. För det andra så finns det fler avgångar att välja mellan eftersom det verkar bara som att en del av dem har BA-codeshare.

Och vad gäller för resan tillbaka till Europa? Här ser ju bokningsklasserna ut att vara matchade, men tillgången varierar beroende på om det är AA (operating carrier) eller dess BA-codeshare.

Är i Mexico och tänkte ta ett par dagars semester i USA innan jag reser tillbaka till Stockholm. Reste hit via IAH med BA och funderar nu på att ändra min retur-resa så att den blir en open jaw från någon annan flygplats än IAH. BAs hemsida visar (via dummybokning) få och dåliga alternativ för inrikesflighterna, så undrar därför om man kan använda sig av AA-nummer istället? Ser också ut som att AA kan vara det bästa alternativet på hemresan ur ett tidsperspektiv, men problemet är då att det bara är dyra bokningsklasser kvar på BA-codesharen medans tillgången på AA ser bra ut. Hur görs detta i så fall rent praktiskt? Måste hela hemresan i så fall bokas om så att det blir en AA-fare istället för en BA-fare (förutsatt att det är samma fare basis och samma pris).

Min resa är dessvärre bokad genom resebyrå (pga firma-avtal, suck...) och därifrån verkar det hopplöst att få något vettigt svar. Kanske någon av experterna här inne vet hur detta fungerar? :)
 

AABack2ARN

Medlem
Tittar man på ExpertFlyer verkar det finnas både MPM-fares och specifika routings för STO-MEX på BA-biljetter. Så svaret kan nog bero på vilken biljett du verkligen sitter på. Men eftersom de fares som jag hittar som är specifika alla verkar gå via MIA och du flög via IAH kan du ha en en MPM-fare och då ser det ut som man ska kunna ha AA-nummer på vissa flyg (det står i alla fall inte att man inte kan ha det).

Jag har aldrig provat åt det hållet utan enbart andra, dvs ha rena BA-nummer ARN-LHR-ARN på transatlantiska AA-fares (även om det funnits AA-codeshares på samma flyg) och det har fungerat utmärkt.

Tittar man ba.com: Help on using multicity search står följande


Help on using this search

What you can use this search for

This multi-city search allows you to create a more complex journey. For example a journey that may involve:

A connecting journey involving a British Airways flight
Departing from a different airport than your arrival airport
A break in your journey, (i.e. staying overnight or longer at one or more destinations).
Up to 6 individual flights.

London to Hong Kong
Hong Kong to Bangkok
Bangkok to London

We do not fly directly from Hong Kong to Bangkok, and would be unable to book this part of the journey on ba.com. You would be able to book this with us if you call us. The following link will provide you with suitable contact details in your area. Contact us

Vilket får mig att tro att du inte kan hitta denna typ av biljetter på ba.com.

Har du provat ITA Matrix? Fixar det sig där vet du att det borde gå i alla fall. Lycka till.
 

Randy Marsh

Medlem
Jag har ingen biljett bokad till Mexico med BA/AA, resan USA-Mexico t/r är på en helt separat biljett. Så min tanke var att boka om resan och flyga AA inom USA (och kanske också tillbaka till Europa) inom ramen för BA/AA-samarbetet på den nordamerikanska rutter.

Har inga problem att hitta fungerande kombinationer på ITA Matrix, men resebyrån verkar inte ens förstå vad jag frågar om. Bara ett exempel för att demonstrera deras inkompetens: de sa att de var tvungna att ringa BA för att kolla om min flexibla biljett var ombokningsbar....

Hittar en del fungerande kombinationer med multi city på BAs hemsida, men där visas enbart BA-codeshares och inte de andra AA-flighterna som ofta passar bättre tidsmässigt. Det är bara ett par avgångar per dag mellan två flygplatser som har BA-codeshare, resten är rena AA-flighter. Så frågan är: är det möjligt att boka dessa med min nuvarande biljett?
 

Farebasis

Medlem
Jag skulle säga att det beror helt på vad reglerna i din farebasis säger. Men, detta borde din resebyrå kunna tyda genom regeln eller genom att göra en uträkning via en FQP tycker jag...

Edit: Jag tror dock det blir svårt att boka om hela hemresan till rena AA flyg.
 
Last edited:

Randy Marsh

Medlem
Nu har jag via British Airways kundtjänst fått reda på vad som gäller. Precis som Farebasis gissade så är det inte möjligt att boka om den transatlantiska delen till ett AA-flightnr om man har en biljett utställd från BA. Antar att det samma gäller åt andra hållet; dvs att det inte går att använda ett BA-flightnr över Atlanten om man har en AA-biljett. Via resebyrå så kan man dock t ex boka enbart AA-flightnr på utresan och BA-nummer på hemresan.

För inrikes-segmenten gick det dock bra (iaf med min fare basis) att boka AA-flightnr, men agenten blev tvungen att göra detta "manuellt" via AA:s system, eftersom det annars enbart visas BA-codeshares. Detta är mycket användbart eftersom det ofta bara är ett fåtal AA-flighter som har BA-codeshare. Det möjliggör fler kombinationer och kortare väntetider, och icke minst så tjänar man fler TP eftersom de då räknas som first class.

Ett STORT tack till den oerhört trevliga, duktiga och tålmodiga agenten på BA:s kundtjänst i Bremen som hjälpte mig att boka om min hemresa enligt mina önskemål och kunde svara på alla mina frågor, något som resebyrån där jag ursprungligen bokade biljetten misslyckats totalt med (de klarade ju inte ens att kolla en så enkel grej som om den var ombokningsbar överhuvudtaget...). Han hade iofs väldigt svårt att förstå hur i hela fridens namn någon kan välja att åka en omväg med fler byten och längre resetid än nödvändigt (MIA-DFW-LHR-ARN). Jag förklarade dock för honom att jag inte är en "normal" kund, men att jag heller inte är ensam om detta märkliga beteende ;)

Också väldigt positivt att BA tillåter ändringar på biljetter bokade via resebyrå; på SAS har jag utan undantag blivit hänvisad till resebyrån istället. Och jag betalar gladeligen 250 kr i avgift för att slippa ha något mer med den hopplösa resebyrån att göra på denna resa.

Nu väntar American Airlines nya business class på 77W mellan DFW och LHR på torsdag! Efter detta måste jag börja fundera på hur jag ska skrapa ihop till BAEC Silver innan 8 augusti :cool:
 
Last edited:

Farebasis

Medlem
Tror det handlar om vem man hamnar hos på flygbolagen samt vilken typ av biljett du har. Trist att höra att din resebyrå inte ens kunde läsa regeln.

Ang om det går att ha BA flightnr på en AA biljett (001) på ena vägen bör inte vara något problem så länge AA är det första bolaget som tar dig över Atlanten. Ex NYC-LON AA. Retur LON-NYC med BA. Dock får du AA pris på utresan och BA pris på returen men utställd på 001 dokument.
 

Dr. Miles

Expert
Också väldigt positivt att BA tillåter ändringar på biljetter bokade via resebyrå; på SAS har jag utan undantag blivit hänvisad till resebyrån istället. Och jag betalar gladeligen 250 kr i avgift för att slippa ha något mer med den hopplösa resebyrån att göra på denna resa.
Jag håller med. Det är just därför försöker jag att undvika att köpa biljetter från en resebyrå så länge det inte är mistake fares...
 

Randy Marsh

Medlem
Jag håller med. Det är just därför försöker jag att undvika att köpa biljetter från en resebyrå så länge det inte är mistake fares...
Ja, normat så skyr jag resebyråer som pesten. Men företaget där jag jobbar har ett avtal med en resebyrå som innebär att alla våra resor ska bokas genom dem. Fast jag nästa gång jag ska ut och resa så ska jag försöka övertala chefen om att få boka själv istället. Det blir både billigare och mer effektivt.
 
Toppen