Senaste nytt

Hittar ej biljett med ITA M men med tex Kayak...?

Ikaros

Medlem
Hej BC! Letar efter en biljett mellan ARN-ICN 6-13 juli i business class. På tex Kayak och på Turkish Airlines hemsida hittar jag en biljett för drygt 17 500 SEK (business restricted) med TK men jag kan ej hitta den på ITA Matrix.

Länk till sökningen på Kayak:
KAYAK

Länk till sökningen på ITA:
Matrix - ITA Software

  1. Är det för att jag är ute "för tidigt"?
  2. Gör jag något fel på ITA?
Då jag lärt mig från detta trevliga forum att ITA Matrix ska vara den bästa sökmotorn som är gratis använder jag den numera men detta gör mig lite förbryllad.

Slutligen: kan någon ge en fingervisning om hur många EuroBonus-poäng som denna resa skulle ge? Antar att biljetten ej är i C utan F, D eller J vilket ger minst 600 poäng enligt SAS hemsida. Men hur detta sedan översätts till totala poäng för resan är för mig oklart och skullle gärna ta emot tips om hur siffran 600 ska tolkas (gärna också vad som menas med minst 600 dvs kan det vara nästan ända uppe till 1200 som C ger?).

Just poängintjäningen hos andra bolag är enligt mig mycket dåligt presenterad av SAS och det är omöjligt att förstå deras beskrivning utan förkunskaper. Detta borde inte vara svårt för SAS att förbättra!

Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!
 

ELO

Medlem
Hej!
Håller fullständigt med Dig om att SAS förenklade tabell på Eurobonuss sidan inte ger den oinvigde någon större hjälp. Gå in och registrera Dig på SAS Sales Info och och under Eurobonus/Airlines ser Du en fullständigt förståelig tabell för samtliga Star Alliance bolag (dessvärre ger bara TK 100 % miles/eurobonuspoäng på billigare businessclassbiljetter):

Turkish Airlines
Booking classes
Economy discounted: minimum 150 points
Economy: minimum 600 points
Business: minimum 1 200 points

EuroBonus on Turkish Airlines Booking Classes Accrual Structure
First N/A N/A
First Discounted N/A N/A
Business C 200 %
Business Discounted D, J, F* 100 %
Comfort Class A, U* 100%
Economy Y, B, H, K, M, S, E 100 %
Economy Discounted L, V, Q, T 25 %
Revenue classes not valid for accrual G, W, U*, P*, O* No accrual

First Award travel O No accrual
Business Award travel I No accrual
Comfort Class (not applicable for EuroBonus members) Z No accrual
Economy Award travel X No accrual
Non Revenue incl. Industry Discount R, N No accrual
 

Ikaros

Medlem
Stort tack ELO och Dr. Miles! Jag följde dina instruktioner Dr. Miles men tyvärr får jag fortfarande inte upp någon biljett... Endast "No flights found". Måste göra något fel (men konstigt då jag inte får upp resan om jag söker "öppet" i ITA dvs endast på själva resan på dessa datum i biz class, då hittar jag endast TK för dryga 60 000 SEK...). Iaf stort tack för hjälpen!
 

Ikaros

Medlem
Sista fråga på detta: Enligt Milage Calculator är det cirka 12 600 miles att flyga t/r ARN-IST-ICN. Får man därmed approximativt 12 000 eurobonuspoäng för denna resa i J (som ger 100 % poäng hos SAS)?
 

AABack2ARN

Medlem
Har inte Kayak tillgång till vissa fares som är "unpublished". Åtminstone har travellink.com det (de brukar markeras i sökresultatet med "avtalsbiljetter" eller liknande). De biljetterna kan man väl inte hitta på ITA? Eller kan man det om man vet exakt fare basis? I så fall vore det ju kanon :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att jag har hittat orsaken.
Under juli månad använder Turkish Airlines wet-leased Boeing 777-300ER från Jet Airways till Istanbul-Seoul.
http://www.businessclass.se/star-al...ines-leasar-3st-777-300-fran-jet-airways.html

När man söker seat availability på Istanbul-Seoul v.v. i juli visas TK90/91 som operated by Jet Airways.
Enligt biljettvillkoren måste man flyga med Turkish Airlines operated flight.

Kod:
FLIGHT APPLICATION

THE FARE COMPONENT MUST NOT BE ON
       ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
           TK FLIGHTS 7300 THROUGH 7399
           TK FLIGHTS 7500 THROUGH 7599
           TK FLIGHTS 9000 THROUGH 9299.
         NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
          OPERATED AJET DIRECT FLIGTHS
   AND
   THE FARE COMPONENT MUST BE ON
       ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
           ANY TK FLIGHT [B][U]OPERATED BY TK[/U][/B].

Du kan ringa till Turkish Airlines och fråga men med tanke på deras dålig engelska och (ofta) ovilja att hjälpa kunder tror jag att det blir ganska svårt.
 

Ikaros

Medlem
Grymt Dr. Miles!!!

Men i praktiken vad är skillnaden mot att flyga en "vanlig" TK flight? Får man samma poäng som annars? Finns det något negativt med denna flight (förutom att det är 2-3-2 konfiguration i business på B777-300ER). Fast nu ser jag att enligt den länk som du postade så kommer de "gamla" F kabinerna att säljas som business class:cool: Detta borde väl därmed vara en ganska bra deal?

Det är möjligt att resan inte platsar in under den deal som du postat tidigare men resan finns ju för samma pris ungefär...:confused:
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Grymt Dr. Miles!!!

Men i praktiken vad är skillnaden mot att flyga en "vanlig" TK flight? Får man samma poäng som annars? Finns det något negativt med denna flight (förutom att det är 2-3-2 konfiguration i business på B777-300ER). Det är möjligt att resan inte platsar in under den deal som du postat tidigare men resan finns ju för samma pris ungefär...:confused:

Jag vet inte hur man bokar denna biljett.
Jet Airways Business class är inte 2-3-2 konfiguration utan 1-1-1 fiskbenskonfiguration.

Bilden nedan är Jet Airways Business class på Boeing 777-300ER som leasat till THAI.
THAI Business class 01.jpg
(Foto: Dr. Miles)
 
Toppen