Senaste nytt

Recension av handbagage. Air Boss by Red Oxx

ACervin

Medlem
Själv har jag ett ganska stort intresse för väskor, ryggsäckar och allehanda ting för resandet. Det ingår väl i längtan bort sjukan. Vi har ju också en ganska lång tråd om handbagage, så man kanske inte är ensam om intresset. Efter att ha läst tråden och hamnat på websidan ”onebag” beslutade jag mig för att frångå det vanliga hjulandet och prova en axelväska istället. Doug Dyment som driver hemsidan onebag är besatt av att resa lätt och allt skall få plats i handbaget, dvs klara måttrestriktionerna och ej överstiga 8 kilo. Det kräver en hel del mer är att bara köpa en ny väska. Du behöver visserligen inte borra ur tandborstskaftet som viktmedvetna scouter gjorde i min forntid. Men man måste fundera igenom resegarderoben ordentligt. Vilket slutar med rätt mycket strykfritt eller syntetmaterial för att spara vikt. Han har även utvecklat en speciell vik och packteknik. Jag kör dock med packkuber istället. För att resa med lite stil och undvika backpacker stuket rekommenderar han en väska som han själv har varit med och designat och som tillverkas av ett litet företag i Montana, Red Oxx. Mr Dyment är ju minst sagt en nörd och man kan läsa långa utläggningar om typ av blixtlås, typ av väv, optimala formen etc. Han är också stor motsåndare till väskor som man rullar. Tar plats, är tungt och fungerar bara på jämna underlag. Får mig att tänka på Sheldon Cooper i The Big Bang Theory.

Från en hemsida till nästa. Red Oxx. Rejält bygge, no nonsens, livstids garanti. Inte din livstid utan så länge föreataget finns. Man rekommenderar att väskan skall testamenteras till nästa generation av resenärer. Finns i många färger och jag beställde en gul-svart. Kom efter en vecka efter att företaget kontaktat mig då jag önskade ett litet foam inlägg till botten på mittenfacket. De hade dock slutat med det.

Hur fungerar väskan då?
Ingen tvekan om att den här kommer att hålla mycket länge. Grova YKK blixtlås, tjock Cordura väv, axelremsbeslagen i metall, fästet för axelremmen och handtagen går runt hela väskan. Antihalk platta i gummi på axelremmen. Tre paralella fack med med skumgummi på båda sidor av mittfacket. Blixtlåsen går nästan runt hela väskan så det är lätt att öppna stort och komma åt från vilket håll som helst. Dessutom en mindre ytterficka på ena sidan med blixtlås för pass eller dylikt viktig men som man vill ha lätttillgängligt. Där finns också en öppen ytterficka där man kan stoppa ner tidningen eller boken man håller på med. På andra sidan ytterliggare en ficka med blixtlås längs med hela yttersidan. I mittenfacket lägger du datorn och jag har en kub med strumpor och underkläder i botten som stötdämpning för datorn. I de paralella blixtlåsförsedda ytterfacken finns spänremmar och där lägger man sina kläder. Business på ena sidan och fritid på andra sidan exempelvis.

Hur är ergonomin?
Jag det är både fördelar och nackdelar. Axelremmen är asymmetrisk infäst på väskan så den skall bäras med fästet utåt. Men det hjälper förstås inte. Går man mycket med väskan på axeln så blir man trött, även om man kan svänga in den mot ländryggen. Däremot är det alldeles uppenbart att när man kommer till rulltrappan, bussen, eller utomhus så är det smidigare än den vanliga rullväskan. Väskan är lätt att öppna och security går snabbt.

Slutsats
Är du liten (kvinna) och gillar att ha mycket med dig skall du inte satsa på Air Boss. Likaså om du gillar att slänga ner en spontanflaska Whisky på Taxfree och köpa den där nya feta deckaren. Då blir det tungt. Är du någorlunda stark (man) inte packar för tungt och uppskattar smidigheten med att inte dra, de är ju ofta inte speciellt bra att bära dom där rullväskorna, så kan det här vara rätt väska. Den är byggd som en stridsvagn, antagligen onödigt kraftigt byggd, med tanke på att handbagage kanske inte utsätts för lika omild behandling som incheckat bagage. Jag skulle därför inte tveka en sekund att checka in min Air Boss om det skulle behövas.

Kommer jag att fortsätta använda den?
Om jag har ytterligare en rullväska med mig då är det klart en fördel att Luft Chefen på axeln. Om jag inte behöver packa mitt handbagage så tungt kommer jag att köra med Air Boss. Skall jag satsa på ett tungt handbagage, 12 kg, vilket kräver rätt flygbolag eller biljett i C kommer jag att ta min Eagle Creek rullväska.

Air Boss 1.jpg
Luft Chefen i CPH Loungen
Air Boss 2.jpg
Mittenfacket med pack cub, skumgummi båda sidor
Air Boss 3.jpg
Ytterfack och logo
Air Boss 4.jpg
Stadigt fäste för BC tag och axelrem
Air Boss 5.jpg
Pass ytterfickan på andra sidan

Air Boss 6.jpg
Ett av 2 fack med spännremmar
Air Boss 7.jpg
Packat och klart
 

Chrille

Medlem
Jag har också köpt väskan och delar ACervin:s uppfattning i stort. Har sedan tidigare min dator och dagens pappbunt i en separat slimmad väska. På kortare övernattningsresor då jag inte har så mycket kläder så trycker jag helt sonika ner min datorväska i en av de yttre sektionerna på Air Boss. Den blir då lite i tyngsta laget för att det ska kännas helt bekvämt. Men oftast ska man inga längre sträckor och då funkar det ändå. Vid boarding/deboarding så har jag kommit fram till att det är bäst att hålla väska i handen i stället för att ha den över axeln. Mindre risk att fastna, eller trycka till någon medpassagerare oavsiktligt då. Väskan är ju ganska stor för att vara en axelremsväska, men den går förstås bra att trycka ner i SAS handbagage-stålbur.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Stämmer den angivna vikten 3,4 pounds (1,5 kg)?

Jag tycker den känns tyngre. Har dock inte vägt den. Det kan vara axelremmen som spökar med sina metallbeslag. Doug Dyment själv rekommenderar att man skall ta bort metallbeslagen och ersätta dem med nylonbeslag av hög kvalitet (han har även undersökt detta och rekommenderar speciella leverantörer). Själv funderar jag på att ersätta dem med lite Spectra tamp. Problemet är att man troligen måste använda en vinkelslip för att få bort dom bastanta beslagen. Helst då utan att slira in i väskan med kapskivan!
 

DrKlas

Medlem
Jag tycker den känns tyngre. Har dock inte vägt den. Det kan vara axelremmen som spökar med sina metallbeslag. Doug Dyment själv rekommenderar att man skall ta bort metallbeslagen och ersätta dem med nylonbeslag av hög kvalitet (han har även undersökt detta och rekommenderar speciella leverantörer). Själv funderar jag på att ersätta dem med lite Spectra tamp. Problemet är att man troligen måste använda en vinkelslip för att få bort dom bastanta beslagen. Helst då utan att slira in i väskan med kapskivan!

Tack! Fortfarande en intressant väska och den extra vikten kanske kompenseras av extra slitstyrka.

Jag funderar på en Air Boss plus en riktigt tunn laptopväska att stoppa i mittfacket. Sedan struntar jag i om väskan väger 8 kg eller 11 kg och den dag jag blir påkommen med för tungt handbagage plockar jag ut den lilla väskan och checkar in Air Bossen.
 

Johan_G

Medlem
Ärligt talat, hur ofta får ni vikten på handbagaget kollad? Jag har åkt dit på det en gång men det var bara att betala och se glad ut så löste det sig.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Sällan. Mindre än 5% av mina flighter skulle jag tro. Oftast löser det sig med att hålla laptopen i handen. Men skall man bära sitt handbagage är det förstås bra att inte krypa över 10-12 kg.
 
Toppen