Senaste nytt

Transfer på Shanghai Pudong International Airport (PVG)

Agö

Medlem
Flyger imorgon från Hong Kong till Köpenhamn via Shanghai. Har en fråga att reda ut för smidighetens skull (sökt på forumet men inte hittat info).

Resan inleds med Dragonair (KA864) som vad jag förstår ankommer till Terminal 2 på PVG. Går allt som det ska ankommer jag 12:00. Därefter har jag 2h15 minuter till avgång med SK998 till Köpenhamn, också det från Terminal 2.

Nu till min fråga:

Kan bagage checkas in hela vägen från HKG till CPH? Jag läste precis Jacobs senaste reportage av vilket framgår att Shanghai "inte stödjer internationella transfers" och det verkar ju därför som att det inte fungerar utan att bagage måste hämtas ut och tas igenom tull (samt passkontroll för egen del) för att därefter checkas in på nytt. 2h15 minuter borde ju vara tillräckligt kan man tycka.
 

Jacob

Medlem
Nej, bagaget kommer bara checkas in till Shanghai där du får gå genom passkontroll, hämta ut bagaget för att sedan gå upp en våning och checka in det vid SAS disken.

Bagaget kommer inte ens taggas till Köpenhamn i Hong Kong.
 

Agö

Medlem
Nej, bagaget kommer bara checkas in till Shanghai där du får gå genom passkontroll, hämta ut bagaget för att sedan gå upp en våning och checka in det vid SAS disken.

Bagaget kommer inte ens taggas till Köpenhamn i Hong Kong.

Tack för svar!
 

Jacob

Medlem
2h15 minuter borde ju vara tillräckligt kan man tycka.
Minimum connecting time är 120 minuter för internationella transfers så det är en godkänd anslutning.

Personligen hade jag nog om möjligt tagit ett tidigare flyg från Hong Kong (går ju flyg var 30:e minut på sträckan under vissa tider på dagen) då jag varit med om lite för mycket förseningar i Shanghai. Någon skulle behöva se över deras flygtrafikledning...

Men bara inkommande flyg är någorlunda i tid ska det inte vara några som helst problem. Kan du dessutom få en prioritetslapp på väskan är det ännu bättre, de är duktiga på att få det rätt i Shanghai.
 

Agö

Medlem
Minimum connecting time är 120 minuter för internationella transfers så det är en godkänd anslutning.

Personligen hade jag nog om möjligt tagit ett tidigare flyg från Hong Kong (går ju flyg var 30:e minut på sträckan under vissa tider på dagen) då jag varit med om lite för mycket förseningar i Shanghai. Någon skulle behöva se över deras flygtrafikledning...

Men bara inkommande flyg är någorlunda i tid ska det inte vara några som helst problem. Kan du dessutom få en prioritetslapp på väskan är det ännu bättre, de är duktiga på att få det rätt i Shanghai.

Ja, jag ska se till att vara ute på HKG tidigt imorgon och se om de kan boka om mig till en tidigare kärra. Kan ju bli intressant att se om jag får en priolapp med Dragonair...!
 

Dr. Miles

Expert
När jag var i Shanghai i januaris och landade med NH919 från Tokyo (som landade några minuter före kl. 12) var det så lååååång kö vid immigration. Det är nämligen så att många flighter från Korea/Japan landar samtidigt och även från Europa.
Jag kommer inte ihåg om det fanns separat immigration kö för transit passagerare

EDIT: Jo, det verkar att finnas separat kö för upp till 72 timmars transit passagerare.
Shanghai_569.jpg

Om man inte byter mellan två China Easterns (MU) utvalda flygningar, måste man hämta bagaget och checka in igen. Så hade det varit i all fall.

China Eastern skrev:
7 . Fast transfer

We offer our customers convenient, efficient and reliable transfer service with Shanghai being the hub. You could get to over a thousand destinations in almost 200 countries across the world using only one ticket through seamless transfer, and you don’t have to find and transfer the luggage yourself. We have started to provide the “through flight transfer and direct baggage transfer” service in some cities and the customers could obtain the through tickets, receive the onward journey boarding check and handle the baggage check-in procedures at the starting airport. No check-in procedures are required to be handled for flight transfer at the departure hall of Shanghai Pudong International Airport, and you may handle related customs procedures for baggage check-in at the transfer depot. This applies to transfer passengers taking international flights of China Eastern Airlines from Singapore, Inchon, Fukuoka, Osaka, Tokyo, Busan, Vancouver, New York, Sidney, Melbourne, Los Angeles, Paris, Frankfurt, London, etc. transferring to domestic flights of China Eastern Airlines on the current day at the departure hall of Shanghai Pudong International Airport, or passengers taking domestic flights of China Eastern Airlines from Fuzhou, Xiamen, Wenzhou, Qingdao, Chongqing, Guangzhou, Shenzhen, Kunming, Nanjing, Beijing, Tianjin, Changsha, Xi’an, Wuhan, Chengdu, Shenyang, Dalian, Harbin, etc. transferring to international flights of China Eastern Airlines on the current day at the departure hall of Shanghai Pudong International Airport.

Note:
1. Passengers taking the internal code-sharing flights of China Eastern Airlines are not included.
2. The departure hall refers to T1 Departure Hall at Pudong International Airport.
3. The minimum time required for transfer at other transfer depots should be in accordance with the regulations published by the transfer airports.
Travel Services - China Eastern Airlines
 

Jacob

Medlem
Jag har aldrig sett någon skylt om specialdisk för internationella transfers vid passkontrollen, men det kanske är något nytt.

Passkontrollen på Pudong är hyfsat effektiv och för det mesta är det unga ganska vänliga människor som sitter bakom disken. Men är det många ankomster samtidigt så blir det kö. Jag har dock haft tur och kommit lindrigt undan alla de gånger jag landat i Shanghai. Sitter man i business class har man också fördelen att man kommer av först och kan skynda sig fram före resten av passagerarna.

Vissa flygbolag har specialundantag för transfers på Pudong, dock gäller det att läsa vad som faktiskt står. Air New Zealand har exempelvis detta mot fyra anslutande flygbolag. Dock handlar det i dessa fall om att de har rätt att checka in passageraren hela vägen (dvs skriva ut boardingkort och tagga väskan) men inte nödvändigtvis att man slipper passkontroll och att hämta ut väskan i Shanghai. Det blir i praktiken som det tidigare var att byta utrikes-inrikes på Arlanda. Fördelen med detta är väl att man har lite mer marginal än den officiella sluttiden för incheckningen.

Såg att incheckningen för SAS stänger 60 minuter före avgång så till Agö, kolla om du inte kan komma med ett tidigare flyg så du slipper stressa.
 

Agö

Medlem
Stort tack för mycket bra råd. Det blir spännande att se imorgon! Om inte annat blir det kanske en intressant natt i Shanghai ;)
 

Agö

Medlem
Kan rapportera att detta gick bra men var rätt struligt. Dragonair-flighten ankom klart före tidtabell, redan 11:45 var vi vid gate. Stötte på två trevliga norskor (utbytesstudenter) som likaledes fick gå igenom proceduren. Först immigration (arrival), sedan bagageuthämtning, sedan tull. Därefter upp en våning för incheckning hos SK. Första säkerhetskontroll, immigration (departure) och säkerhetskontroll igen. Ute i avgångshallen 12:45, exakt en timme efter ankomst. Inga köer att tala om.

Det fanns en fast-track för 72h. Den användes dock av kineser...
 
Toppen