Senaste nytt

Guld - vad händer nu?

marwet

Medlem
Nu har jag för första gången fixat guld på SAS. Med en stor marginal om 320 poäng och två dagar innan mars är slut:cool:
Men vad händer nu?

Har ett par resor bokade för 2013. Dels mexico via SFO i maj med SAS. Brukar åka 5-10 trips i europa (mest SAS), 10-15 i norden (mest Norwegian) per år. Samt en längre resa i vinter som kommer pågå ca 3 månader jorden runt (ej bokad ännu).

Visst att jag kan utnyttja lounger (förutsatt att jag flyger star alliance och inte Norwegian tex), lite fast track m.m. Men är detta allt? Jag flyger aldrig business biljetter utan uppgraderar möjligtvis med poäng på längre resor.

Verkar ju vara enormt initierade människor i detta forum. Vad är det för poäng med Guld och hur kan jag utnyttja det givet mina reseplaner för närmaste året?

Tack för bra forum och kul snack!
 

cph_flyer

Medlem
Nogle af de mest åbenlyse guld fordele er naturligvis loungeadgang , fasttrack osv.

Men derudover kan du jo nu benytte alle Star Alliance separate business class checkin skranker i lufthavnene - også selvom du rejser på en økonomibillet. Slut med lange køer og ventetider . Denne fordel har "saved my day" ved flere tilfælde,
En anden fordel er at du nu kan reservere plads/seat på dine SAS flyninger lige så snart du har foretaget din booking.
 

Jacob

Medlem
Visst att jag kan utnyttja lounger (förutsatt att jag flyger star alliance och inte Norwegian tex), lite fast track m.m. Men är detta allt?
Nu vet jag inte riktigt vad du förväntar dig att kortet ska kunna ge, men de flesta brukar vara ganska glada att få tillgång till lounge. Gratis mat och dryck, internet, möjlighet att jobba eller läsa en tidning, duschar på vissa flygplatser (vilket är skönt efter en långflygning). Det gäller ju inte bara på SAS utan på hela Star Alliance.

Fast track är också behändigt under högtrafik och du får lite fler poäng på varje flygning (enklare att återkvalificera + få ihop poäng till bonusresa). Behöver du ringa SAS får du också prioritet i telefonkön.

Men visst, det är kanske inte det mest exklusiva av exklusiva på alla sätt och vis. Men det beror ju också på vad du har för förväntningar och vad du jämför med.
 

nemme

Medlem
Grattis till Guldet.

Jag utnyttjar främst loungerna runt om i Europa( då det är främst inom EU jag reser) vilket jag ser som den största vinsten och även snabbare check-in, en extra väska och prioriterat bagage. Att sedan kunna utnyttja fast track är en stor fördel. Jag reser alltid economy så det finns många fördelar med guld.
 

gusten

Medlem
Grattis till EBG, som det populärt kallas. Det mesta är nämnt redan, skillnaden blir mest påtagliig med loungerna och Guld / First Class Check In. Fast track på de Nordiska flygplatserna och vissa andra Star Alliance hubs är också skönt ibland. Du kommer finna att du blir lite bättre behandlad spontant ibland, men långt ifrån alltid dessvärre. EBG är de facto inte överdrivet exklusivt, så är det bara.

Men ändå, Grattis och dra nytta av de förmåner som finns
 

AABack2ARN

Medlem
Och om det strular när du är ute och reser (med SAS) har du åtminstone i teorin större möjligheter till support och hjälp före den stora massan
 
Toppen