Senaste nytt

Thai Airways Royal Orchid Plus - så blir man behandlad...

agehall

Medlem
Välkommen till Businessclass MangoShake.

Det är ett svårt läge. Thai har gjort fel eftersom de sabbade din bokning, men jag vet inte om man har "rätt" till någon egentlig ersättning förutom att få en plats på flighten vilket ni också verkar ha fått. Givetvis ska du även få tillbaka de miles du betalat. Att man sedan kan tycka att man har rätt till lite plåster på såren är en sak, men jag tror inte det finns något som egentligen ger rätt till det.

Du skriver även att du tycker de ljugit för dig då
Lögner, med tanke på att jag såg att ett gäng killar från fotbollslandslaget gick av planet från First och Premium (och sa om och om igen att det var så fantstiskt att flyga där för första gången) och det blev klart att dom skulle åka dit efter att vi bokade.

Där förstår jag inte hur du tänker. Om de nu har bokat platser i business eller premium ekonomi (Thai har inte First till skandinavien) så ska de väl få sitta där? Det finns ingen turordning som beror på när man bokat, så länge man får igenom en bokning. Ert problem var ju att Thai lyckades ta bort en del av din bokning...

För att undvika sådana här tråkigheter finns det två saker man alltid ska göra:
1) Boka alltid resan i den kabinklass man vill resa i. Att förlita sig på uppgraderingar är ett lotteri.
2) Håll koll på bokningen. Titta igenom den ofta via tex checkmytrip.com eller flygbolagets egna hemsidor. Då ser man tidigt om något ser konstigt ut.
 

MangoShake

Ny medlem
Visst är det som du skriver att det inte är säkert att jag har "rätt" till något. Men om jag hade varit i Thais sits hade jag tyckt att man skulle tjänat mer på att behålla en "stamkund" än att ev lägga några kronor eller mail på en bättre ersättning. Men såklart skiner dom i det...

Vad jag menade med fotbollskillarna var att Thai Air killen hävdade att det var fullt (tre mån innan avresa). Men för vissa som är lite mer "viktiga" fanns det plats (eller så tog dom våra platser, för att det var ett större sällskap, vem vet?). Jag hade bekräftade platser övervåningen. Minns nu också att jag vid något tillfälle någon mån innan kollade kabinen på checkmytrip. Då var det inte fullt...

Förstår inte meningen med att samla Miles om man inte kan använda dom... för att komma upp i guld måste man ju ha enormt mycket tid och pengar och flyga hela tiden... 2-3 Thairesor per år räcker knappast. Bara för affärsresenärer allså...
 

Tokertom

Ny medlem
Jag är inte förvånad över denna kundbehandling. Jag har bott i Thailand i 11 år nu och åker ganska ofta med thai. Kan intyga att dom har den mest inkonsistenta service och kundbemötande jag har upplevt på något flygbolag. Det kan dag till dag skilja mellan helt outstanding till direkt oförskämt bemötande. Jag talar flytande thai och har vid flera tillfällen gett incheckningspersonalen en rejäl utskällning för att dom står och säger direkt kränkande saker om folk dom tycker är "jobbiga" vid incheckning. Kan ta ett exempel,

Jag står och checkar in i business disken och brevid ca 2 diskar bort står en dansk man med sin fru och checkar in vid economy disken. Mannen har fått information av sin resebyrå att han skulle få ha 2 incheckade baggage per person. Detta är givetvis fel och personalen förklarar detta för honom. Han är lite upprörd och menar på att hans resebyrå har lovat detta. Personalen vänder sig då till hans fru och försöker förklara på thai. Det visar sig att hon är från Kambodja och förstår inte dem. När killen vid disken förstår detta börjar han genast prata med sina kollega bakom honom om paret på ett mycket nedlåtande sätt,
-Jag vill ha bort den här idioten nu. Jag är så trött på honom.
-Titta på hans fru. Hon ser ut som en riktigt äcklig hora.

Jag vänder mig mot dem och frågar vad fan dom sysslar med. Sådär beter man sig väl inte mot sina kunder. Spelar ingen roll om dom inte förstår vad ni säger. Tjejen vid min incheckningdisk ber om ursäkt och frågar om jag vill prata med hennes supervisor. Jag svarar att det kommer inte hjälpa ändå och går därifrån.
 

Ozz

Medlem
Jag har bara positiva erfarenheter av Thai och de gånger vi använt poäng till uppgraderingar och bokningar.

I november 2012 hade jag bokat PE via Oden Resor i Göteborg och när jag ringde Thai i Sthlm och frågade om uppgradering till Royal Silk så var det inga problem, jag fick då en voucher med posten som styrkte min uppgradering. Detta var dessutom en gratis uppgradering då vi precis blivit ROP Gold.

Nu i mitten av februari så bokade vi en bonusresa via Thai i Sthlm ARN-BKK-PER med stopover i BKK på en månad både ut och hem. Den bonusresan bokades i Royal Silk alla flygningarna och det enda jag fick vänta på var att Thai Sthlm skulle få bekräftat från Thai BKK att det fanns rewardstolar i Royal på dessa sträckorna. Jag bokade också BKK-HKT t.o.r. 2 gånger i samband med stopover i BKK.

ARN-BKK-PER bokades för halva poängen som vi fick i ett erbjudande från ROP. BKK-HKT bokades för "fulla poäng".
Biljetter och kvitto på betalda skatter skickades till mig med post någon dag efter att bokningen gjorts.
 

agehall

Medlem
Vad jag menade med fotbollskillarna var att Thai Air killen hävdade att det var fullt (tre mån innan avresa). Men för vissa som är lite mer "viktiga" fanns det plats (eller så tog dom våra platser, för att det var ett större sällskap, vem vet?). Jag hade bekräftade platser övervåningen. Minns nu också att jag vid något tillfälle någon mån innan kollade kabinen på checkmytrip. Då var det inte fullt...

Ok, killen i incheckningen kan omöjligt ha känt till när flighten blev full, så den delen var en lögn. Dock kan du omöjligt ha kollat platstillgång på checkmytrip - den visar bara din bokning och dina platser, inte andras. Och att försöka avgöra hur fullt det är genom att kolla på en seatmap är lönlöst - det kan finnas massor med bokningar som inte fått sin exakta stol tilldelad.


Förstår inte meningen med att samla Miles om man inte kan använda dom... för att komma upp i guld måste man ju ha enormt mycket tid och pengar och flyga hela tiden... 2-3 Thairesor per år räcker knappast. Bara för affärsresenärer allså...

Det finns jättemånga bra anledningar att samla miles, men troligen är inte ROP rätt för dig. Det finns jättemånga bra trådar här på forumet om hur man enklast/billigast når status inom Star Alliance och jag rekommenderar att du läser lite om det. Vi har väldigt få ROP-medlemmar här på businessclass.se trots att många här flyger till Thailand rätt ofta och jag tror det finns ett klart samband - ROP är helt enkelt inte ett optimalt program för oss.
 

Pho

Medlem
Nu vet jag inte hur du kollat med tillgången på platser, men 3 månader innan en flight så finns det ofta många stolar lediga för de som köper en plats, men alla de platserna är inte tillgängliga för uppgradering...
 

NotRyan

Medlem
Nu vet jag inte hur du kollat med tillgången på platser, men 3 månader innan en flight så finns det ofta många stolar lediga för de som köper en plats, men alla de platserna är inte tillgängliga för uppgradering...

Det spelar väl iofs ingen roll när Thai i Stockholm hade bekräftat uppgraderingen.

Det här visar bara ännu en gång att det är "lögn i h-vete" att få rätt i Thailand. Dom förstår ingenting av det du säger när det gått fel...
Thai Airways är trevliga - så länge inget händer, det är när det händer något som man uppskattar att man åker med ett kundorienterat bolag.

Jag är glad att SAS numera teamar ihop med Singapore Airlines, det enda jag inte gillar med Changi är att dom har security i anslutning till gaten.

Mvh
/NotRyan
 

Pho

Medlem
Det spelar väl iofs ingen roll när Thai i Stockholm hade bekräftat uppgraderingen.

Det har du helt rätt i, om man har fått en uppgradering bekräftad så är det ju galet om den sedan försvinner. Jag kommenterade dock att det verkade som att MangoShake hade uppfattat det som dåligt att någon betalt för biljett senare än hans begäran om uppgradering...

Tyvärr verkar dock det största problemet att få rätt i det här fallet vara att hen inte har kollat sina biljetter någon gång mellan det att han köpte ekonomibiljetten och blev varse att han inte hade någon biljett vid incheckningen, vilket ju kan göra det värre att bevisa att någon annan ställt till med problemet.

Dock så undrar jag om det är vanligt att flygbolag föreslår en helt annan avgång om man nu begär en uppgradering från ekonomi? Jag har inte stött på det...
 
Toppen