Senaste nytt

Trafiken i Bangkok

Jag har varit med om galna grejer i Bangkok trafiken tidigare:
Martin Bjrnstrm Reseguide

img_5880-hi.jpg

Nu var det samma historia - chauffören i Shangri-La limousinen ligger och slickar regskylten på bilen framför i 120km/h i rejäl trafik. En bil bromsar och sen är cirkusen igång. Det verkar vara standard med masskrockar här för det händer mig varje gång.

På vägen tillbaka till flygplatsen lovade jag chauffören 100 bath dricks om han höll minst tre bilars avstånd till bilen framför hela vägen och inte körde gasen i botten. Vilken skillnad.

Dagens tips - slipp masskrock och whiplash för en tjugolapp.
 

Nemo

Medlem
Kör du 120 km/h hinner du 33 meter på en sekund. I Sverige rekommenderas 3 sekunders avstånd, dvs 100 meter. 1 sekund för reaktionstiden, 1 sekund för bromsning, 1 sekund extra marginal. En bil är ungefär 5 meter lång. 3 bilar blir då 15 meter, motsv 0,45 sekunder. Chauffören hinner alltså inte ens reagera innan krock. Vet inte om det är så mycket bättre än om bilen bromsas direkt av att den omgående åker in i framförvarande, än att det gör det efter mindre än en halv sekund.
 

jsn

Medlem
Kör du 120 km/h hinner du 33 meter på en sekund. I Sverige rekommenderas 3 sekunders avstånd, dvs 100 meter. 1 sekund för reaktionstiden, 1 sekund för bromsning, 1 sekund extra marginal. En bil är ungefär 5 meter lång. 3 bilar blir då 15 meter, motsv 0,45 sekunder. Chauffören hinner alltså inte ens reagera innan krock. Vet inte om det är så mycket bättre än om bilen bromsas direkt av att den omgående åker in i framförvarande, än att det gör det efter mindre än en halv sekund.

De beräkningarna förutsätter 1) att man inte börjar se vad som händer längre fram i kön, och 2) det helt plötsligt är tvärstopp framför dig, typ bergvägg. 3-sek-regeln är bra som riktlinje för lätt trafik på landsvägar, men är inte realistisk i högtrafikerade miljöer. Om alla skulle använda 3-sek-regeln på E4 Sthlm-ARN i rusningstrafik skulle det säkerligen aldrig ske några olyckor, men köerna skulle bli signifikant mycket längre...
 

NotRyan

Medlem
Trafiken där är ju helt obeskrivlig, dessutom har taxibilarna inga fungerande säkerhetsbälten i baksätet. Åkte obältad från Sukhumvit Soi 18 till Suvarnabhumi i förra veckan - satt och var skraj mest hela vägen.

Om jag inte missminner mig så var det väl bjornstrom som till och med blev avrådd från att hyra bil där, av uthyraren... Det visar hur otroligt galen trafiken är....

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Axel

Medlem
Taxibilarna är skapade utan bälten och airbags för att sänka priset på fordonet så att chaufförerna har råd att köpa loss sin bil från företaget.
Detta sänker säkerheten otroligt mycket.
 

Dr. Miles

Expert
Taxibilarna är skapade utan bälten och airbags för att sänka priset på fordonet så att chaufförerna har råd att köpa loss sin bil från företaget.
Detta sänker säkerheten otroligt mycket.

De gångerna jag har åkt taxi i Bangkok, hade de säkerhetsbälte i baksätet MEN inte fäste. Vilket gjorde att man inte kunde använda säkerhetsbältet i alla fall...
 

NotRyan

Medlem
De gångerna jag har åkt taxi i Bangkok, hade de säkerhetsbälte i baksätet MEN inte fäste. Vilket gjorde att man inte kunde använda säkerhetsbältet i alla fall...

Ja precis, bältet finns där men till ingen nytta...... Därför brukar jag normalt ta antingen en AOT-limousine eller en hotell-transfer i Bangkok.

Det fungerar normalt väldigt bra med AOT-limo med fasta zon-priser, en egenhet man måste se upp med däremot är att dom ALLTID försöker sälja på dig en större bil än du behöver, så acceptera aldrig deras första pris utan det är alltid ¨"no no the smallest car" med ett leende som gäller...

Mvh
/NotRyan
 

NyfikenGrau

Medlem
Men det måste väl vara ganska ovanligt att man når hastigheter på 120 km/h i så igenkorkade städer som Bangkok?

Mitt minne av Thailand var att det var värre ute på landsbygden, med en mycket stark tro på att ingen mötande trafik finns på andra sidan backkrönet så det är fritt fram att köra om, i väldigt hög hastighet...

Angående bältena: Låter som Sverige på 70-talet ..kombinerat med lekande barn som står och hoppar på kardantunneln under resan samtidigt som cigarettröken från de vuxna i framsätet mildras något av Volvo 140:ns ventilationsrutor ;)
 
Toppen