Senaste nytt

Bästa Oneworld alternativet? (för Mats Genberg)

Inser att jag nog skulle behöva ett OneWorld medlemsskap. Hade ett par AA flighter i USA häromveckan och tycker att det börjar kännas fånigt att alltid behöva välja bort BA till UK o USA till förmån för LH/SAS.

Ni som är kunniga - är det något av FF programmen som är att föredra?
Skulle gärna efterregistrera mina AA flighter.

Tips mottages med tacksamhet.
 

henrik l

Medlem
Detta har väl diskuterats i andra trådar,har inga bra länkar. Men kontentan är om du satsar på status välj BA, vill du samla mil för att plocka bonusresor, välj AA. Själv dubblerar jag detta år. Just nu guld på BA, men kommer att ramla ned till silver, som fortfarande ger mycket bra förmåner. Maxar just nu milsamling på AA.
 

gdaily

Medlem
Som Henrik sa så är det ingen större skillnad mellan Guld och Silver på BA, båda ger tillgång till (finfina) lounger på Heatrow och annorstädes. Fördelen med BA framför AA är att det som svensk går att koppla ett visakort till BA. Fördelen med AA är att det är lättare att få ut "roliga" redemptions.

Håll dig borta från Finnair bara, där förfaller poängen efter fem år.

Men allt beror ju på ditt resemönster, flyger du såpass lite på Oneworld så du inte kommer kunna plocka ut någon långresa i C så kan det vara värt att spara poängen till BA ändå - att plocka ut ekonomiresor i Europa tätt inpå avfärd kan bli en förvånansvärt bra användning av poängen.

Själv samlar jag på BA och når precis silver på ett år (mycket liten marginal), mitt resemönster är att jag flyger ganska sällan (med våra businessclass-mått sett) men då är det till 50% endera till Helsingfors eller London, och att sitta i Londonloungen är värt så mycket för mig på dessa stressiga resor.
 

AABack2ARN

Medlem
Och på AA förfaller poängen efter 18 månader om du inte haft någon transaktion under den tiden. Men om du håller kontot aktivt håller du hur länge som helst. Finns en egen tråd om detta.

Håller för övrigt med om att AA är bäst för att spara poäng och BA för status om du inte reser väldigt mycket inom USA (med AA).
 

jumbooze

Medlem
Jag har läst och jagat här på forumet det slår mig att ingen har nämnt LANPass Kms.

Det som verkar vara en stor skillnad för mig iaf är att de använder en avståndstabell och inte zon baserad.

Trevligt om man vill ha en kortdistans-biljett i F för lite loungehopping som är det jag tänkte göra i HKG.
 

FF#1

Medlem
Sitter och funderar på ett gott råd till en vän, var han ska samla sina enstaka OW flygningar.
Blir inte klok på vad han ska välja, han får nog inte någon status, men vill att poängen ska leva tillräckligt länge för att kunna göra nått av dem. Har läst alla andra trådar som räknas upp högre upp.

Resmönster, mest enstaka resor i ekonomi på AA, JAL och Finnar.
 
Toppen