Senaste nytt

Denied Boarding. Har BA gjort rätt?

ACervin

Medlem
För en vecka sedan landade jag på LHR med Cathays 747 från Hongkong. Klockan var två på eftermiddagen och mitt flyg till Köpenhamn, BA 820 skulle avgå 1640. Då boarding närmaste sig var flyget försenat med ca en timme. Jag pratade med personalen på Galeries North. Där sitter ju BAs personal i gången in så man kan läsa på skärmarna. Flight Deck missing var meddelandet. Framåt 18 tiden blev vi anmodade att gå till gate 10 B. Efter en halvtimmes väntan vid gaten ställdes flyget in. SAmma besked där nere att flight deck saknades. Tillbaks till loungen och nu var orsaken dåligt väder. BAs flyg 1830 gick som planerat. Hämta ut väskor, upp till incheckning, hotellvoucher, buss till hotellet etc. Sammanlagt 18 h försening till CPH.

Fyllde i en claim blankett och begärde 250 € i ersättning enligt EU direktiven om denied boarding (puh mycket svengelska). Har nu fått svar från BA, se nedan. På grund av airspace restriction så ställdes flyget in. Vilket enligt BA inte ger rätt till ersättning. Rimligt??

Thank you for contacting us about your claim for compensation.
Your claim for compensation has been refused because BA0820 on 22 March 2013 was cancelled due to airspace restrictions being in place that were outside British Airways' control which prevented the aircraft operating as scheduled. Under EU legislation, British Airways is not liable for a compensation payment in this situation.
 

pep

Medlem
Jeg tror du er fuldt berettiget. Passagerer misinformeres eller informeres ikke om rettigher. Try them in worst case...
 

agehall

Medlem
Är inte BA ett av de bolag som är svåra att få ersättning från? Som jag tolkar det hela bör du dock ha rätt, så stå på dig!
 

JensE

Medlem
Är inte BA ett av de bolag som är svåra att få ersättning från? Som jag tolkar det hela bör du dock ha rätt, så stå på dig!
Tills slutet av 2012 så erkände dom inte 261/2004 men nu så kan man få ersättning. Mitt flyg enligt denna tråd så fick jag lätt igenom ersättning för en 3.5 timmars försening samt kompenserad för maten.

Det finns tråd dedikerad på FlyerTalk som redogör vad som gäller och folks erfarenheter.
 

ACervin

Medlem
Tack för stöd. Frågan är hur man argumenterar mot airspace restrictions och om detta är att räkna som extra ordinära omständigheter? Jag misstänker att besättningen skulle komma inflygandes och deras flyg på något sätt kom av sig. Möjligen på grund av airspace restrictions. Tack för länken till Flyer talk. Tyvärr hittade jag ingenting om ovanstående argument från BA.
 
Låt EUClaim sköta saken, visserligen tar de betalt, men de har haft framgång i samtliga fall där jag anlitat dem, och i alla dessa fall har flygbolagen först vägrat att ersätta mig, skyllt på vädret osv.

Johan
 

Concorde

Founding Member
Klart du ska ha ersättning... BA har som regel att försöka slippa genom "fob-off" brev i första instansen.
FT tråden som nämnts tidigare är mycket användbar.
 

ACervin

Medlem
Eu Claims hemsida var inte så dum. Där finns bland annat exempel på formuleringar. Har nu skrivit en gång till till BA med hänvisning till Wallentin-Hermann v. Alitalia C-549/07. Vi får se vad som händer.
 
Toppen