Senaste nytt

Hector Rail köper 42 tågvagnar

Morgan

Medlem
Läste på Postvagnens forum (Businessclass-nördighet)[SUP]3[/SUP] att Hector Rail köpt 42 tågvagnar. Hector Rail är ett godstransportföretag som även kör Veolias passagerartransporter i Sverige. Vagnarna och Hector Rails lok kan köra 200 km/h - lika snabbt som X2000 men med snabbare acceleration.

OK, vad betyder det då? Hector Rail tänker sig inte att själva sälja biljetter, utan helt enkelt hyra ut lok + vagnar till den som vill. Plötstligt är det alltså möjligt att mer eller mindre utan kapital starta BusinessClassRail och köra sviter á la Emirates Borlänge-Säter, eller kanske åtminstone börja köra Stockholm-Malmö/Göteborg och konkurrera direkt med SJ.

Hector Rail
 

Palazzi

Medlem
Jag fattar inte hur många är lok det handlar om? Är alla dessa 42 draglok eller handlar det om totala antalet vagnar?

Ifall det rör sig om 42 draglok öppnas ju en närmast gigantisk möjlighet för en operatör att starta tågverksamhet. Det är ju ofta bra draglok som varit en brist och svårt att få tag i.
 

Morgan

Medlem
Last edited:

Palazzi

Medlem
Fint! Blå Tåget får gärna expandera på fler linjer... Trevligaste tågsatsningen i Europa (kanske världen?) i relation till vad det kostar. Tyvärr är det väl en verksamhet beroende av entusiaster som gör sitt yttersta till en lön som knappt är marknadsmässig. Ser att de redan använder sig av ett lokt likt detta :)

Men för en mer seriös satsning skulle en operatör behöva köpa alla 12 tågset. Först då tror jag att man på riktigt kan konkurrera med SJ. Men vilket bolag har möjlighet och erfarenhet nog? Kapital har nog flera, men det är kanske inte en lönsam bransch (kortsiktigt iaf). IKEA RAIL, SWEBUS RAIL?...
 

Palazzi

Medlem
Nu har jag läst in mig lite.... Det rör sig alltså om 12 lok av märket Siemens Taurus.

De tillhörande vagnarna är mycket gamla och slitna, och av en modell som funnits i Tyskland mellan 1963(!)-2000. Tyskarna sålde vagnarna till det då statliga holländska tågbolaget HS. Holländarna gjorde om bromsmekaniken av någon anledning (deaktivering av magnetiska bromsar) och därmed sänktes maxfarten till 140km/h.
Hector Rail, eller slutkunden, kommer alltså att behöva uppgradera vagnarna till 200km/h, och sedan göra rejäla moderniseringar invändigt.

Glädjande så blev priset en bråkdel (finns ingen exakt siffra) av vad som var utgångspriset när Holländarna la ut sina vagnar till försäljning 2009. Taurusloken är väl däremot inte jättebilliga (kanske gentemot SJ2/3000).
 

sandis85

Medlem
Om Hector ska dra i 200km/h så använder dom nog taurus loken, eller 242 som dom kallar dom, har för mig att 241 eller traxx loken som dom också kallas bara går i 140km/h
 
Toppen