Senaste nytt

MilesRun British Airways; Göteborg-Chicago via London och New York

Peter65

Medlem
Nu börjar vi vår resa för att dels skaffa mer Avios och komma upp i ett BAEC Silver och hälsa på kompisar i Chicago.

Taxi till Landvetter och påbörja resan. Incheckning från taxi till att ha boardingkorten i näven tog 5-6 min. Bra jobbat Menzias! Ingen kö i security och inte mycket folk på Landvetter vid den tiden.

En sväng in i Menzias-loungen, som vanligt där vin och öl på kran, ett par olika brödsorter, leverpastej, ost, rökt korv och inlagd gurka. Kaffe i maskin som var gott och några olika spritsorter.

Inkommande flyg var 20 min sent så vi trodde att det skulle bli en lite senare avgång, så var inte fallet. Final call 11.25, på boardingkorten står det senast i gate 11.40. Nu till flygningen.

Göteborg - London Heathrow
BA791 A319
11.55 - 13.15
2A+2C

Vi var de sista på att gå på planet och dörrarna stängdes när markpersonalen hade satt fast en cello i sätet. Kapten sa att vi inte inte avgå före schemalagd tid då vindarna i London tydligen ställer till lite problem för inkommande flyg. Hursomhelst, hjulen lättar från Sverige prick 11.55 .
Normal BA-flygning i Business, gardinen kom fram, de försökte hålla tillbaka passagerare från högre radnummer dock var den sk lunchen inte bra. Kallskuret ost, korv, 1 skiva skinka, 1/4 ägg och lite majonäs (fick inte det på bild :( ) kaffet var dock ok :)
När vi fick lunchen bad vi om "sparkling wine" fick bubbelvatten, sånt kan hända.
När vi bad om champagne igen blev det inga problem, påfyllning blev det också, 5 st 1/4 flaskor på 2 pers, man ska inte klaga. God champagne, Pommery, och kall!
Landning i tid, inte mycket mer att säga om denna flighten.

Kan lugnt säga att det tog tid att få ut bagaget, 35-40 min efter vi landade. Dock ursäktade sig BA.

Efter en natt i London ska vi vidare till London City Airport för att borde BA001 till JFK. Vidare rapport kommer.

/Peter
 

Peter65

Medlem
Efter en ganska lugn kväll i London var det dax att ge sig mot London City Airport.
Snabb inteckning av en mycket trevlig dam som hälsade oss välkomna till BA001. Relativt snabb security och vidare till loungen.
Även om klockan bara var 9 kändes det helt ok med ett glas Taittinger innan vi går på planet.

London City Airport - New York, JFK via Shannon
BA001 A318
09.55 - 15.20
3A+3B

Från loungen en kort promenad på plattan för att komma på planet, med 22 passagerare (av 34) tar det inte lång tid innan dörren är stängd. Tror inte jag behöver skriva om benutrymmet, det är väl tilltaget :)
Snabb start och det nästa glas med Taittinger, denna gång Taittinger Brut Reserve som kom väldigt snabbt. Finns även 2 andra champange att välja bland.
På flygningen till Shannon, för tankning och US-immigration och tull, skulle förrätten serveras. Men av någon anledning hade inte de 2 rätterna lastats. De kunde erbjuda en kallskuren tallrik eller fruktsallad. Kändes lite som lunchen igår.... Valde kallskuret vilket betydligt bättre än gårdagens BA-lunch.
Flygningen till Shannon tog ca 1 timma, med förrätt, champange och en kopp GOTT kaffe samt 3 st mycket serviceminded i cabin-crew.

Shannon
Mellanlandning i Shannon, känns som om man är på en japansk gruppresa, 22 pers i en å samma klunga. Nåväl vi som hade incheckat bagage fick väntar några minuter innan det var dax för immigration. De utan incheckat bagage går direkt igenom. Scanning av väska, skor samt "stämpel i passen" tog mindre än 5 min. Känns riktigt bra med tanke på att våra vänner i Chicago säger att både tullen å immigration är "like a bitch" på båda ställena, och de är amerikanare.
Efter allt pappersarbete var det bara att hitta rätt gate, vanligtvis är det ju mycket folk, men denna gång tomt, alltså bara att gå på kärran igen. Totalt tog det 40 min.

BA001 igen
Återigen en snabb start och flygtiden är beräknad till 6h 50min.
Nu dax att käka lunch/ middag. Barvagnen kom direkt efter att säkerhetsbälts-skylten har slocknat, med andra ord mer Taittinger. Tillsammans med det delades det ut en IPad till var och en innehållandes filmen , TV och spel. Lite skralt utbud dock.
Efter det förbereddes maten. Känns lite tråkigt att det är brickor, förvisso med vit duk, och salt och peppar i påse, vore mycket trevligare få duk på bordet och få salladstallriken separat (Cathay kör ju denna variant i C).
Under flygning till Shannon fick vi välja bland 5 huvudrätter, som förbereds för snabb servering.
Salladen vi fick var mycket god med bl a parmesan och pinjenötter plus lite annat grönt samt en mycket god dressing.
Till huvudrätter valde jag "Rump of lamb with Hasselback potatoes and redcurrant mint jus" och partnern valde "Seared corn-fed breast of chicken with Tewesbury Mustard jus" till detta dracks Chateau des Bardes 2008 Grand Cru Saint-Emilion, ett lagom fylligt vin av Cabernet Sauvignon druva.
Båda rätterna mycket goda, kanske inte kommit upp i det absolut bästa jag har ätit som flygmat, men blir en 9 av 10. Rödvinet var som vanligt väldigt kallt, men efter det har stått en stund fick det upp temperaturen.
Fanns 2 olika desserter, "Old Sussex and Yorkshire Blue Cheese with quince jelly, Barh Oliver biscuites and spelt crackers" och "Chocolate orange mousse".
Jag i 2A valde moussen, snuskigt gott och 2B valde osten med portvin, enligt M snuskigt gott. Valde inget starkt till desserten, har tillräckligt med glas att välja från :)
Därefter fick vi varsin chokladkaka från Lindt .
Servicen väldigt bra, kanske något lite stressat med maten, för övrigt väldigt bra med påfyllning av både vin, vatten och kaffe.

Efter att tittat på ett program om James Bond 007's bilar och ett antal koppar gott kaffe och lite mer champagne samt toabesök börjar det bli dags för måltid 2.
Under flygningen får man tillgång till "Club Kitchen" diverse allehanda snacks som ser goda ut, men efter föregående lunch/middag känns det inte speciellt aktuellt, skulle i så fall vara glass som de inte hade. Men överlever efter chokladmoussen ;)

I menyn står det "Snacks - we will be service a traditional British afternoon service approximatley 1,5 hrs before arrivel into JFK."
Det vi kan välja emellan är sandwichar med diverse fyllningar, Waldolf Sallad och macarons.

Landning 14.40 snabb flygning med andra ord.

Hela flygningen har varit i stort sett varit riktigt bra, vill göra igen. Tack Chris som var purser och pratsam om Chicago.

Tyvärr kan jag inte lägga in bilder just nu, bilder kommer som en uppdatering längre fram när wifi'n är bättre.
 

Peter65

Medlem
New York, JFK - Chigaco
BA4433aka AA1351 B737-800
17.20 - 19.15
3E+3F

På boardingkorten står det "First" och på biljetten "Business" hur ska man tolka detta? Jag tolkar det som business efter diverse inlägg, jag har läst. Efter ni har läst får ni tolka själva;)
Nu på ett i stort sett överfullt plan, alltså både passagerare och handbagage. Märkligt att handbagage kan vara så stora och väga under 10 kg.
AA har champange lastat, denna gång vet jag inte vad det är men kallt och gott tillsammans med varma mandlar
Till måltid blir det nu någon kyckling med pasta och sallad med dressing. Faktiskt riktigt gott, mycket bättre än BA's första flight.
Som dessert någon mousse-aktig kaka med en massa nötter. Fick inte reda vilka nötter det var. Är nöt-allergiker framför allt val- och hasselnötter, bara jag vet vad det är vågar jag käka. Alltså blev det ingen dessert, partnern sa att kakan var nästan ok, dock väldigt söt, jag håller mig till bubbelvin istället ;) känns nyttigare än socker.
Flighten känns ok, servicen också i stort sett lika Intra-Europa, förutom att detta plan har 2+2 rader och ingen spärrad mittplats.

Vid ankomst till ORD får vi reda på om de incheckade bagaget finns med, vilket det inte är. Båda väskorna är kvar på JFK.
 

Ghoose

Medlem
Bra skrivet reportage, hade helt missat denna kärran. Måste ändå vara en kul resa... Blev riktigt sugen att testa, även om det känns lite bökigt att ta sig till LCY. Hoppas att bagaget var borta tillräckligt länge för att maximera försäkringen ;)
 

agehall

Medlem
På boardingkorten står det "First" och på biljetten "Business" hur ska man tolka detta?

De flesta flighter i USA har bara två klasser; First och Economy. Om du reser på en internationell business-biljett, så bokas den i F-kabinen inrikes på dessa flighter.

Edit: Hoppas ni får det bra där borta och slipper snöstormar. Algonquin Rd var inge skoj när det vräkte ner snö för ett par veckor sedan... Nu tror jag att ni har boendet ordnat, men om ni vill hoppa runt på lite olika Hilton så kan jag tipsa on vettiga sådana i området.
 

Peter65

Medlem
Nu kommer bilderna :cool:

Ska också meddela att väskorna har inte kommit ännu, drygt 26 timmar ankomst. Vi har en bra försäkring och det kommer att inbära mer shopping imorgon än idag och spara allt som heter kvitto.

GOT-LHR 791
2013-03-25 12.40.30.jpg

LCY-JFK BA001
DSC00028.jpg
DSC00032.jpg
DSC00033.jpg
DSC00035.jpg
DSC00036.jpg
DSC00040.jpg
DSC00041.jpg
DSC00042.jpg
DSC00052.jpg
DSC00058.jpg
DSC00062.jpg

JFK-ORD AA1351
DSC00078.jpg
DSC00080.jpg
 
Mkt intressant rapport! Jag visste inte att Concordes gamla flightnr är återanvänt. Shannon är så retro - sista utposten mot Amerika, skulle gärna vilja landa där för "airportspotting" :)
Finns det några andra liknande linjer med enbart bizz?
 
Toppen