Senaste nytt

Luftkvaliteten i Peking?

Rasmus86

Ny medlem
Hej!

Har någon av medlemmarna nyligen varit i Peking? Är luftkvaliteten så dålig som det rapporterats på nyheterna?

Hur är luften inomhus och i bilar?

Jag är på väg till Peking på fredag....
 

Dr. Miles

Expert
Jag var där vid nyårshelgen och luftkvalitet var inte alls bra.
Om du bor på ett hotell med AC, brukar det inte vara stort problem i rummet men annars blir det dammigt även i rummet (man ser det vid fönstret).

Om det regnar några dagar blir det ofta bättre kvalitet men det regnar inte så ofta i Beijing område.
 

RDG

Ny medlem
Utomhus är luftkvaliteten bedrövlig men inomhus på de bättre hotellen är det helt ok. Senast jag var där var jag mitt i ett träningsprogram för Marathon och att utöva någon form av träning utomhus gick bort direkt men inomhus var det inga problem.
 

Groggman

Medlem
Bor i Shanghai och kör med 4 st luftrenare i vår lägenhet, det hjälper. Kollar luftkvaliten varje morgon med en smidig iPhone app som har den officiella siffran (kinesiska myndigheterna) och mätningarna från US ambassaden. US siffran är alltid sämre än den officiella.... Luften är generellt sämre i Beijing än Shanghai
 

jumbooze

Medlem
Groggman,
Tänkte passa på då du bor i Shanghai, du känner inte möjligtvis till området kring Sinan lu & Taikang lu? Är det "OK"?
Hittat en lgh som jag funderar på att hyra i December som ligger där.
 

Groggman

Medlem
Groggman,
Tänkte passa på då du bor i Shanghai, du känner inte möjligtvis till området kring Sinan lu & Taikang lu? Är det "OK"?
Hittat en lgh som jag funderar på att hyra i December som ligger där.

Har inte jättekoll på lägenheter i det området, men tycker det är ett bra och relativt centralt område, Taikang lu är ett mysigt område
med massa restauranger och små gränder, dock bättre vår/sommar. Då du skall hyra i December är det viktigt att kolla hur det är med uppvärmning, lägenheterna här har inte direkt 3 glas fönster och bra isolering :) Jag kör med externa element och luftkonditionering på värme under vintern, det kan bli riktigt kallt inomhus annars. Hör av dig om du har fler frågor så hjälper jag gärna till.
 

ESSA

Medlem
Amerikanska ambassaden förbjöds vad jag förstod att offentligt visa luftkvaliteten.
Det skulle bara vara Kinas regering som fick gå ut med den... Dock räknar de på olika partikelstorlek så Kinas resultat är oftare "bättre" än annat lands...
Över 1000 har jag inte hört talas om i Beijing men i våras noterades över 700. Det är ovanligt.
När jag bodde där 2010/11 noterades över 500 som mest om jag minns rätt.
Jag köpte en neoprenmask med specialfilter då jag for runt på min scooter i stan.
De munskydd som säljs i butiker är värdelösa för ändamålet att skydda sig mot föroreningar, mest från nysande och hostande medpassagerare i tunnelbanan...
 
Toppen