Senaste nytt

Deponera kreditkort

Ozz

Medlem
Fick mig en tankeställare igår kväll om följande fenomen är på gång mer utbrett eller om det är en intern policy just för hotellkedjan Rydges i detta fallet.

Nåväl, vi gick till ovan nämnda hotells restaurang CBD här i Perth igår kväll för att äta middag och när vi satt oss och beställt varsin öl innan maten frågade kyparen om vi bodde på hotellet, vilket vi inte gjorde. Då kommer han in med notan för dessa två skummande bärs... -Nej, jag vill inte ha notan nu för vi skall äta också blev mitt något förvånade svar.

-Då måste jag ha ditt kreditkort i pant eftersom ni inte är hotellgäster fick jag till svar.

Jag som i vanliga fall brukar kunna finna mig snabbt och vara ganska kaxig och stå på mig tappade fattningen helt och lämnade i från mig kortet som en snäll femteklassare. Vi beställde mat och åt riktigt gott och tankarna om proceduren med kortet snurrade i huvudet på mig så när kaffe & konjak serverades så tog jag hovmästaren åt sidan för en diskussion ang. hanteringen av detta. Denne suckade djupt och beklagade verkligen detta och menade på att de får ta dessa diskussioner med gäster varje dag, men att det var en ny policy från ledningen sedan någon månad tillbaka.

Kan också tillägga att jag när notan skulle betalas valde att betala cash i stället för med kortet då det kostade 3,5% i transaction fee om man betalade med Amex. Fan, det är inte bara i Sverige som man blir hårt straffad om man skall betala med Amex. Tilläggas kan också att transaction fee för Visa/Mastercard var 1,5%.

Jag hörde dessutom hur en annan gäst vid bordet intill hade exakt samma diskussion som jag fast med kyparen som bad oss om kortet, denne gäst bedyrade att han aldrig kommer att sätta sin fot på restaurangen eller Rydges hotell igen.

Det som är ett litet lustigt sammanträffande är att nästa veckas hotellvistelse är på ett hotell i Fremantle som heter Esplanade Hotel och det ingår i kedjan..... just det -Rydges.

Jag som annars har lätt för att rycka på axlarna och skita i saker och ting tog med mig ett visitkort med kontaktuppgifter till Operation Manager för restaurangen och denne fick följande rader i ett trevligt mejl från mig...

Dear Megan,
My wife and I visited your restaurant CBD tonight and I just want to announce my displeasure that we had to leave the credit card in the pledge when we were not hotel guests.
It's a shame to have to experience this at such an otherwise pleasant evening with good food and drink.
We felt ourselves very offended by this and hope that we get treated differently when we will stay at the Esplanade Hotel in Fremantle with check-in on Friday of this week.

Best Regards Mats Karlsson, Sweden.

nota.jpg
 
Last edited:

bhen

Medlem
Kanske är jag konstig, men vad är det som är så förnedrande med att lämna in kortet medans ni äter?

Om det är för att man kan känna sig anklagad som en smitare som inte kan beviljas "kredit" under middagen så faller väl det eftersom det tydligen är en policy de har och genomför mot alla icke-gäster?
 

Johan_G

Medlem
Jag tycker att det är lite oförskämt att begära kreditkortet i deposition för att man ska få äta. Det är bra att du hänger ut dem så man kan undvika dem om man skulle råka hamna i den delen av världen.
 

Ozz

Medlem
Kanske är jag konstig, men vad är det som är så förnedrande med att lämna in kortet medans ni äter?

Om det är för att man kan känna sig anklagad som en smitare som inte kan beviljas "kredit" under middagen så faller väl det eftersom det tydligen är en policy de har och genomför mot alla icke-gäster?
Ponera att det är som 9 gånger av 10 när jag är på semester att korten ligger i safetyboxen på hotellet och man bara har med en bunt pengar ut för att äta. Skulle jag då fått deponera en bunt slantar eller hur hade de hanterat det? Förmodligen hade jag fått betala en nota efter öl, efter förrätt, efter varmrätt o.s.v.

Det jag skarpt sätter mig emot är policyn från ledningen att kräva ej boende gäster på detta. Det är väl en del av "spelets regler" med springnotor för restauranger likaväl som det finns snattare i vanliga butiker.

Jag betraktar mig själv som ganska resvan med 4-6 månader om året på resande fot och av alla dessa många hundratals restauranger jag har besökt genom åren har jag aldrig råkat ut för detta oavsett om det är på en liten lokal sylta eller en krog med stjärnor i guiden.
 
Sen känns det ganska obehagligt att någon annan håller kortet. Kan väl ta en två timmar om man sitter på en finare restaurang, vem vet vad som händer med kortet under den tiden? :S
 

bhen

Medlem
Klart det är omständigt och inte talar till den aktuella restaurangens fördel, men det är just det kränkande elementet jag inte förstår.
Det är väl inte alltför få hotell som kräver att man deponerar sitt pass under vistelsen, undviker ni alla dessa också?

Personligen får jag trevligare semestrar om jag prövar hantera såna här skillnader med öppet sinne, bara satsa på att det går bra och att man inte blir lurad och skimmad. -Hellre än att pröva vara kaxig och lära andra eller plocka fram kränktkoftan. Men det är jag då..

/b
 

olsson

Medlem
Jag undrar om det inte bara är att svenskar är vana att få ta kredit hippsomhapp? Har utomlands lämnat in kortet på restauranger. Samtidigt som jag har sett turister i Götet som blir förvånade att de inte vill ha kortet i deposit.
 
Last edited:

JonW

Medlem
Samtidigt är det tvärtom, många utlänningar tittar på servitrisen som hon inte är riktigt klok när hon begär att få springa utom synhåll med kortet istället för att dra det vid bordet som oftast sker utomlands...
 
Toppen