Senaste nytt

Turkish Airlines: 5000 bonuspoäng till läkare

taxvalp

Medlem
Turkish har en kampanj där de ger läkare (som kan styrka sin behörighet) 5000 bonuspoäng hos Miles & Smiles. Motprestationen är att man ska ge medicinsk hjälp under flygning ("should be give medical support during flight in case of emergency cases") (sic!) Turkish Airlines - Smiling Doctors - turkishairlines.com

Personligen tycker jag att det känns mycket tveksamt. Dels ska 5000 bonuspoäng inte avgöra om man hjälper till eller ej, dels kan man ju någon möjligen hävda att man ställt upp mot ersättning vilket kan ha betydelse i en ansvarsfråga. Vad tycker ni andra, läkare och icke-läkare?

Läkartidningen hade häromåret en intressant artikel som slår hål på en del myter beträffande "Finns det någon läkare ombord?"-utropen och vad som gäller juridiskt. Rekommenderas. Läkartidningen: Finns det någon läkare ombord?
 

Slappo

Medlem
Kanske något för Dr. Miles? ;)

En jag känner.... höll fri luftväg på en epileptiker som började krampa strax innan take off, han fick en bulle och klapp på axeln av pursern.

Men bulle kostar väl 1500 poäng i cloudshop:rolleyes:

Tveksamt och onödigt erbjudande. Vore bättre man gav dem 5000 bara som tack för att de finns.
 

LinuxSam

Medlem
Min personliga uppfattning är att NEJ jag ska inte ha någon ersättning för att jag hjälper till. Om det hela dock upptar en stor del av resetiden så tycker jag att jag borde kunna få tillbaka mellanskillnaden ner till ekonmibiljett om jag bokat business eller first och sedan måste jobba hela flygningen och inte kan utnyttja bekvämligheterna i den kabinklass som jag betalat för. Tänker jag rätt, eller är jag dumsnål om jag tycker att jag inte vill betala 15-25000kr för en resa och sedan jobba hela tiden.

/LinuxSam
 

Jonas C

Medlem
Detta handlar nog mer om att lättare kunna avgöra och lokalisera om det finns läkare ombord, genom att det står angivet i deras M&S profil, struket mot giltigt läkarleg. Uppstår det en situation där läkare behövs så kan besättningen helt enkelt läsa av manifestet och diskret meddela läkaren vid sin sittplats (skapar dessutom mindre oro bland övriga resenärer än om man hade ropat ut via PA). Bonuspoängen är nog mer till för att motivera läkare till att registrera sig, snarare än att belöna dem för sina insatser.
 

Tjaeng

Medlem
Rent ordagrant verkar ju upplägget vara att ersättningen utgör kompensation för att man registrerar sig som läkare i deras passagerardatabas och inte som kompensation för själva utförandet av läkargärningen. Det är liksom inte så att man får 5000 poäng på varje flight man åker efter registrering eller 5000p på varje flight man hjälpt någon (DET, om något, skulle kännas skumt).

Själva erbjudandet i sig känns lite tveksamt, men i princip så är det väl en bra grej att bolaget får veta dels om det finns en/flera läkare ombord, vilka specialiteter som är representerade och huruvida nämnda läkare är villiga att rycka in vid nödlägen. Att skrika "is there a doctor onboard" är ju mindre effektivt i sammanhanget.

Sedan går det väl diskutera vad en läkare kan tänkas tillföra med de resurser som finns tillgängliga på genomsnittligt passagerarflyg. Enligt de läkare jag dryftat ämnet med (vilket är många, varav förvånansvärt stor andel har erfarenhet av situationen) är 95%+ av alla medicinska tillbud ombord någon form av panikattacker eller andra orossymtom.
 
Last edited:

Flygarn

Medlem
Min fru är läkare och vi har under de senaste 10 åren varit med om små incidenter till riktigt allvarliga. Det som har hänt de gånger då det har varit mer allvarligt så har det skapat otroligt mycket problem för oss. Så svaret är tyvärr att undvika att hjälpa tills det finns gemensamma regler gällande ansvarsfrågan.

Flygen har idag kit för att kunna sköta de lätta ärendena tillsammans med flygbolagets läkare på marken, och skulle det vara mer akut så behöver planet landa och jag tror att i de flesta akuta fall så kan en läkare inte göra större skillnad då man inte har tillgång till maskiner och instrument.
 
Amerikaner kan väl bli stämda om dom hjälper till? Tyckte mig läsa något om en läkare som hjälpte till där det slutade illa och han blev stämd.. Någon kanske har mer information?
 
Toppen