Senaste nytt

Privatperson stämmer United pga mindre miles

fmansson

Medlem
Han's suit cites several specific examples. For instance, he earned 6,920 miles for a United flight between Beijing and Washington, D.C., but claims the "actual flown distance" was 7,276 miles.
It would appear that the dispute hinges on differing definitions of "flight miles."

Enligt LÄNK så stämmer en privatpersonenn Hangbo Han United och deras MileagePlus för att han bara fick 6920 miles mellan PEK-IAD, en sträcka som enligt honom själv ska ge 7276 miles.

Vad ska man säga....det finns människor till allt...
 

Palazzi

Medlem
Haha. Är det inte allmänt känt att det inte finns någon gemensam definition på detta... Jag har aldrig, på ett annat bolag än SAS, fått fler miles än vad som angetts på gcmap.com.

Antagligen missade han väl sin status med denna marginalskillnad, annars känns stämningen som en än mer bisarr åtgärd.
 

FF#1

Medlem
På många bonusprogram så brukar det stå en disclaimer vid poängintjäningstabellen att erhållna miles kan skilja från verklig flugen sträcka.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att jag har fått både 894 miles och 911 miles på sträckan Stockholm ARN - London LHR till olika bonusprogram.
Enligt GCMap, mellan Stockholm STO - London LON är 894 miles medan Stockholm ARN - London LHR är 911 miles
 

AABack2ARN

Medlem
Det intressanta (nåja) är att BA krediterar 911 miles ARN-LHR och 930 miles ARN-LCY (och det är 911 respektive 894 miles enligt GCMap). STO-LON = 894 miles.

Det Mr Han klagar på är att United (och andra flygbolag) använder texten "flown miles" när det borde vara "calculated miles" eftersom han, enligt länken, hänvisar till flightaware som visar "verklig" flygsträcka baserad på dagsaktuell rutt i jämförelse med kortaste rutt som GCMap visar.

Verklig sträcka kan aldrig bli kortare än beräknad rutt.

I sig kan jag hålla med att ordvalet är felaktigt, men känner nog ända att detta var lite att ta i... Only in USA!!!
 

090034208

Medlem
Jag åkte VAA-CPH som är 606 miles enligt GCMap med SK i Z och fick krediterat 1544 miles till Aegean. Alltså dom räknar sträckan till 772 miles, hur dom kommer till det vet jag ej:confused:
 
Toppen