Senaste nytt

Megaresan

megaman

Medlem
Alla experter. Håller på att hamstra EB-poäng och vill åka på en megaresa[tm]. När jag åker spelar mindre roll, huvudsaken är att resan blir så maxad som möjligt. Gärna till Australien. First class i så många segment som möjligt. Gärna olika bolag inom Star Alliance så man får prova runt lite.

Frågorna är:
* Måste jag boka detta via SAS resebyrå?
* Måste jag ringa dom och fråga om alternativ?
* Kan man sitta på nån sajt och leta ut drömresan med lediga bonusplatser? Hur gör man?
* Tillåts det stopovers? Hur långa? Tar gärna så mkt stopp som möjligt på exotiska platser.
* Vilka first class rekommenderas generellt? Vad ska man prova? (som tillåts)
* Jag inleder från Umeå, men kan ta mig billigt till någon lämplig hubb om det innebär fler First flighter. Vad gäller?

Detta finns säkert besvarat på olika ställen men jag skulle bli mycket glad om någon trevlig expert skulle kunna ge svar på dessa.
 

Dr. Miles

Expert
Jag gör ett litet försök.

* Måste jag boka detta via SAS resebyrå?
Ja, du måste boka via SAS kundtjänst

* Måste jag ringa dom och fråga om alternativ?
Ja, men du kan kolla platstillgångar i förväg med olika verktyg/webbsidor.

* Kan man sitta på nån sajt och leta ut drömresan med lediga bonusplatser? Hur gör man?
T ex på Awardtravelr

* Tillåts det stopovers? Hur långa? Tar gärna så mkt stopp som möjligt på exotiska platser.
Nej. Max 8 flygningar är tillåten. Du får flyga genom max tre zoner. Utresa zon (A), destination zon (B) och mellan zon (C).

* Vilka first class rekommenderas generellt? Vad ska man prova? (som tillåts)
Det finns olika förutsättningar. Andra kanske kan svara bättre.

* Jag inleder från Umeå, men kan ta mig billigt till någon lämplig hubb om det innebär fler First flighter. Vad gäller?
Som sagt, max 8 flighter per bonusresa. Om du bokar Umeå-Stockholm t/r i en biljett, minskar resten av flygningarna till 6.

De här trådarna kanske innehåller svar till dina frågor.

 

Senator

Moderator
Jag ägnade faktiskt 10 minuter på att leta, men hittade inte. Trist kommentar btw.

Hej och välkommen hit! Jag tror inte vår vän Agehall menade så illa som det lät :) Det handlade kanske om att vi har flittig diskutera just detta att antalet trådar är massiv då många frågar saker som redan är besvarade, och då hamnar vi en spiral delvis som du gjorde. Det blir svårt att hitta :) Därmed kan man lägga lite tid på att leta innan man börjar. Men som en trevlig community hjälper vi alla varandra.

Men åter till kärnfrågan; du kan alltid lite på att Dr. Miles (snäll som har är) besvarar så bäst som han kan. Min fråga är; hur mycket är budgeten i EB poäng för Megaresan?
 

Palazzi

Medlem
Håll er gärna on topic. Vi behöver inga fler debatter om hur man söker information på forumet. Vi vet att det är en problematik, speciellt för de som inte är vana forumanvändare (kanske även datorer i stort). Vi vill vara ett forum för alla, dels genom att erbjuda en trevlig hemsida, men även genom att vara en tillmötesgående community.

Vi vill ha så många användare som möjligt, det vinner alla på. Dessa nya medlemmar värvar vi inte genom att attackera nya medlemmar med fem inlägg. Jag vet inte uppsåtet bakom kommentarerna ovan, men det gäller allmänt för businessclass.se

Tack på förhand, och åter till trådstartarens frågeställning.
 

Dr. Miles

Expert
Om du är beredd att betala 20% mer poäng, kan du boka max 16 segments.
Detta görs genom att du bokar två enkelresa award. Varje bonusresa (inkl. enkelresa) tillåter max 8 segments med SAS EuroBonus poäng.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Mellan Osaka och Taipei är Eva Air som förväntas att bli Star Alliance medlem i mitten av 2013.

EVA AIR ACCEPTED AS FUTURE STAR ALLIANCE MEMBER - Star Alliance

TAIPEI, Taiwan - March 29th, 2012 - Star Alliance announced today that its Chief Executive Board (CEB) has unanimously accepted the membership application of EVA Air. This decision underscores the Alliance’s long term strategy of seeking network growth and providing access to new regions which show strong economic potential and development.

"EVA Air is a very good fit for Star Alliance as the airline will add many new routes to our global network, with a specific focus on the growing Far East aviation market. This will increase the choice for our customers and is in line with our mission of being the leading global airline alliance for the international traveller", said Mark Schwab, CEO Star Alliance.

Since its founding nearly 15 years ago, Star Alliance has progressively built its presence in Asia/Pacific and will have eight member carriers based in this region by mid-2013.
 
Last edited:
Toppen