Senaste nytt

Reserapport - till Saigon med Finnair och Vietnam Airlines i business

Lindberg

Medlem
Detta är är min första reserapport här på BC, jag tyckte att efter utnyttjade tips så vorde kanske på plats att ge något litet tillbaka. Jag måste tyvär redan nu meddela att bilderna inte direkt är någon direkt kvalitet, detta beror dels på motivval men också pga att jag måste hålla storleken nere till ett minmum pga av min hyffsat dåliga satelituppkoppling ombord på båten där jag är just nu.


Jag och min sambo fick en kväll i januari för oss att vi borde ta och fara till Saigon i februari. Sagt och gjort, efter fina tips från BC fann vi ut att absolut billigast i ratio till bekvämlighet borde bli att flyga GOT-HEL-BKK-SGN med Finnair och Vietnam Airlines.

Finnair erbjöd oss två bra prisatta J biljetter GOT-HEL-BKK-HEL-GOT för 13200:- och Vietnam Airlines sålde oss ett par billiga ekonomibiljetter för strax under tusenlappen BKK-SGN-BKK. Tanken var från början att flyga business hela vägen i och med att Vietnam Airlines var det flygbolag som passade bäst med anknytning i BKK för oss och att de valde att ta cirka 4000 ToR för en dryg timmas flygning valde vi att satsa på ekonomi den sista biten för en avsevärt billigare summa. I och med att Vietnam Airlinees dessutom använder sig av Optiontown hade jag ett litet hopp att det skulle kunna gå att lösa detta i ett senare skede.

Resan började på GOT med att en lång, lång kö hade börjat bygga sig upp vid de två incheckingsdiskar (en för ekonomi och en för business) som Finnair använde för dagen, I och med att varken jag eller damen har någon direkt förkärlek av att resa med incheckat bagage hade vi båda tyckt det varit trevligt om det hade funnits en automatisk inceckningsautomat eller dyl. I Brist på detta var det bara att ställa sig i kön och vänta. När väl personalen valde att öppna incheckningen öppnades bara ekonomidisken, fem/tio minuter senare kom det en lätt stressad man och öppnade businessinchekningen. Han beklagade sig en del men incheckningen gick allt smidigt och vi fick våra förutbestämda säten så det var inte mycket att klaga på.

Vidare upp till GOTs nya security, inga köer och securityn var forcerad på under nolltid (den lätt kryptiska fasttracken släpper inte in businesspax från Finnair) . Väl uppe i avgångshallen var det Menzis tredjepartsloung som gällde. Den var likt securityn ganska obefolkad och bjöd på enkel frukost med bröd, pålägg (varav ett var onsalakorv yay!), youghurt och müsli.



Första flyget,

AY2676, GOT-HEL 12:55-15:20

Embraer ERJ-190 opererad av Flybe

Jag har tidigare bara varit offer för Flybe på flygningar mellan Aberdeen och Shetland och såg med hyffsat blandade skräckfulla känslor fram mot denna första del på vår resa. De brittiska flybemaskinerna har kännts ganska dåligt underhållna och den mat som jag har råkad få serverad brukar man egentligen lika gärna kunna vara utan.

Vi embarkerade flyget och fick en glad hälsning av den flygvärdinna som bemannade flygets främre ingång. När vi passerade främre byssan i stod det där ett tidningsställ. Med SAS-gener i blodet frågade jag flygvärdinnan om jag fick ta en tidning. Jag fick ett vänligt men ytterst finskt nej till svar :).

Väl på våra platser (1C & 1D) kom sedan flygvärdinnan ut med tidingstället och vi fick i godan ro möjlighet att välja på klassiker som Svenska Dagbladet, Hufvudstadsbladet och värmekaminens bästa vän Aftonbladet och Expressen.
Det visade sig att flyget var i princip fullbelagt om man bortset från business, där var det bara vi två. Businessätena på Flybes ERJ-190 är ingen direkt upplevelse. Det är samma som i ekonomi, små och inte direkt jättegott om benplats, i alla fall inte om man är lång.

Pushback on time och ett par minuter senare var vi luften. Efter att ha kommit up på marchhöjd kom drinkvagnen ut och damen och jag valde givetvis att börja dagen med lite bubbel. Efter det erbjöds det tvårätters.
(Jag måste erkänna att jag inte exakt mins vad Flybe valde att kalla den kalops de serverade, men den kan beskrivas såhär)

Varmrätt:

Köttgryta med paprika, chili serverad med ris och ärtor.

Efterrätt:

Passion och mango-cheesecake ..








Till detta serverades, vitt, rött eller öl... eller mer champagen om man så ville. Jag valde att gå på öl och fick den finska ölen Sandels serverad.

Det första intrycket av det som ställdes framför mig var inte direkt säljande. Aluminiumlocket togs inte av innan servering och som ni ser på bilden så kanske inte köttgrytan ser direkt tilltalande ut.
Men ack så fel jag hade, maten var mycket bra. De stämmer det som sägs att chili är en bra flygkrydda, köttet var perfekt mört och både ris och grönsaker (ärtor kanske man skulle säga för att inte överdriva) var lagom länge kokt.
Efterrätten var god och tilltalande att se på och smakade speciellt bra till kaffet.

Kaffet, som genomgående på alla Finnairflygningar var ljummet (men inte surt eller norskt för den delen..)



Framme på HEL landade vi på plattan och fick sedan äran att fara det fantastiska kollektiva färdmedlet buss till huvudterminalen. Bussen var ordentligt fullastad och ville man skaffa nya vänner hade detta varit ett bra tillfälle i och med att man i princip stod i varandras handbagage.
Kryssande mellan asiatiska gruppresor ledda av de klassiska flaggbärarna valde vi att snabbt ta oss ut ur Schengenterminalen och bege oss via den fantastiska automatiska passkontrollen ut i Asienterminalen. Vårt flyg vidade mot Bangkok skulle inte lyfta fören 18:45 så vi hade god tid att familiera oss med Finnair loungen (vilken jag uppenbarligen valde att ta noll foton i av någon anledning). Loungen hade lite blandat med mat eftermiddagen till ära, det som gick hårdast åt var minestronesoppa och en gryta med den finska motsvarighet till mamma scans köttbullar. i Tillägg till detta kunde man även plocka åt sig en egen sallad samt välja på lite blandade snacks. På dryckesfronten fanns det två röda vin, en argentinsk malbec, en ekologisk fransk cabarnet-syrah samt två vita vilka jag valde att lägga lite fokus på. Det fanns även en bemannad bar där man kunde få ett glas cava eller betala för champagne / drinkar. Loungen är annars en av de trevligare jag träffat på. Bekväma stolar, blixtsnabbt internet och gott om folk som höll ordning bland alla koppar och fat. Lite synd bara att Finnair inte valt att ha sin Ultima Thule-servis i longen, det hade höjt lyxkänslan lite mer (och troligen stölderna med).


Andra flyget:

AY095, HEL-BKK 18:45-09:10

Nästa ben på resan trafikerades av Finnairs A333 med den nya fully flat cabinen. Vi hade seating 3D & 3F så ingen utsikt under denna resa. Vi blev hjärtligt välkomnade av en finsk flygvärdinna som sedan skulle serva oss under hela flygningen.
Vi blev visade till våra platser och mitt resesällskap fick hjälp av få upp sitt handbagage på bagagehyllan. Var plats var också utrustad med Finnairs eco-frienldy amenity kit. Detta innehöll inte mycket endast ögonmask, stödstrumpor och öronproppar. Ville man ha något annat gick det bra att fråga någon i besättningen och på toaletten fanns det även handcreme, cerat, tandborste samt barberingsutrustning. Det lilla som delades ut var paketerat i ett brunt papperskuvert (säkerligen återvunnet och biodynamiskt nedbrytbart ;) )
50c6a698df844333bac6328a767f2254-amenity-kit-exterior.JPG
Bild från Australian Business Traveller.

Stolen i sig tycker jag var bra. Den gick enkelt att ställa in och var bekväm. Kanske var den i kortaste laget då den var fullt nedfälld dock om man lång. Det fanns två förvaringsutrymmen, det för amenity kitet och ett för tidningar. Det för tidningar var lite väl litet men annars var det ok. Stolen hade även en ytterst obekväm massagefunktion som jag inte ser någon poäng med.

Väl sittande på plats blev vi erbjudna välkomstdrink och vi valde åter igen, givetvis, var sitt glas champagne (Joseph Perrier Cuvée Royale Brut). Hela boardingen skedde mycket smidigt och jag tror inte det tog mer än fem minuter från att det vi lämnade våra bubblande glas i loungen tills vi hade nya i handen ombord.
Efter detta blev vi stående i 15 minuter av någon anledning som hittills är ett mysterium. Denna lilla tidsdelay suddades enkelt ut av vakna flygvärdinnor som på vår ordinarie pushbacktid valde att gå ut och fylla på champagneglasen till de törstiga stacker som behövde. Det verkar som planet var som gott som fullsatt denna avgång, business var helt fullt och i ekonomi verkade det var tjockt med folk vad jag kunde se.




15-20 minuter efter avgångstid var vi i luften och springande med allhanda vagnar började. Först ut var tidningsvagnen, välfylld med allehanda magasiner och tidningar valde damen min en Marie Claire och jag brittisk GQ. Efter detta kom drinkvagnen ut igen med påfyllning av champagne eller om man så önskade en lite fördrink före middagen. Till detta serverades en blanding av ekologiska chips gjorda på potatis, rödbetor och morötter vilket var en mycket trevlig liten tilltuggskombination.




Efter detta var det dags för middag. Finnairs menyer, vilket gör mig imponerad, är tryckta på både finska, engelska, svenska samt thai bjöd under kvällens flygning på


Förrätt - Sapas - Finlands Finest
Rökt siklöja, strömmingsrom, Rökt lättrostad älgfilé, samisk bakad ost samt Kantarellsoppa


Varmrätt:
Lax med örttäcke serverat med potatis och purjolöksgratäng
eller
Kyckling med jordnötssås och ångat ris
eller
Getostfylld ravioli serverad med toamtsås och pinjenötter

Ost
Lagrad aura blue cheese serverad med vindruvor och valnöt

Dessert
Jordgubbskaka och färsk frukt
Ljummet kaffe och avec



Förrätt


Varmrätt


Ost och dessert

Förrätten, ack så trevlig. Kantarellsoppan var mycket bra, rykande het och med en härlig doft som snabbt spred sig i kabinen efter servering. Siklöjan och strömmingsrommen var väldigt smakfull även den och rekomendationen att välja ett glas champagne var inte fel den heller. Till varmrätt valde mtt resesällskap raviolin medan jag gick på den klassiska kombon lax med rödvin. Laxen var bra men inte något att drömma tillbaka till och enligt resesällskapet var raviolin mycket fin och inte överkokt vilket lätt dubbelvärmd pasta kan bli.
Efter denna gastronomiska lilla utfärd var det dags att sova, sätet fälldes ned och jag lyckades somna ganska kvickt. Nattsömnen avbröts bara ett par gånger, en gång av ett utrop av turbulens, en gång då min ytterst överförfriskade stolsgranne på andra sidan gången valde att inte kunna gå till toalätten och en gång då vår trevliga flygvärdinna fick för sig att jag måste frysa och lade på mig ett täcke.

Trött men ganska utsövd var det sedan dags för frukost. Klockan 06-ish lokal tid väcktes vi med varma handukar (eller var dom kalla, oklart) och frågan om vi ville ha varm eller kall frukost. Jag gick för varm och min dam valde kall.
Jag fick omelett med trött korv, youghurt med färsk frukt och en överdos i müsli (det var müsli passsande tre burkar youghurt) samt bröd marmelad och en hård, hård ost. Det hela smakade ok men var kanske inte någonting jag kommer önska få serverat igen.
Kaffe serverades, åter igen ljummet.




Vid 09-tiden lokal tid tog vi i asfalten på Suvarnabhumi och var efter en liten sightsingtur på plattan var vi framme vid gaten i tid. Gaten vi hade fått tilldelad kunde bara operera en av flygplanets dörrar så samtliga passagerare fick lämna flyget vi den mellersta dörren. Vi i business fick debarkera först och eknomipassagerarna fick ej möjlighet att gå av efter att flygvärdinnorna bildat häck i den mellersta byssan. Väl ute i gaten möttes vi av personal från Suvarnabuhmi som gav oss fast track pass för att gå igenom security och immigration om man så önskade. Damen och jag plockade åt oss passen i och med att vi inte var helt säkra på om vi var tvugna att bege oss ut ur avgångshallen och checka in på nytt eller om vi bara kunde använda oss av någon skyteam transferdisk inne i avgånshallen. Med klockan tickandes fann vi raskt en transferdisk i F-piren, för att komma åt den var vi tvungan att passera en transfersecurity vilket visade sig vara lite vanskligare än väntat. Securityn var helt obefolkad från passagerare och bemannades av fyra vakter. Den första vakten ville se våra boardingcards i och med att vi skulle upp och ut i avgångshallen, några sådannan hade vi inte i och med att Vietnam Airlines inte tillåter att man checkar in online när man flyger ut från BKK. Efter att ha fipplat lite med iPaden och visat lite olika e-tickets valde han dock att hämta hjälp. Tre man kom till hans och vår undsättning. Förste mannen fick kika på iPaden, han vägde den lätt i handen och sa något på thai (det kändes som han sa, hehe, en iPad2, risigt :p), nummer två tittade på e-ticketen på skärmen och tittade sedan med stora ögon på man nummer tre (vilket verkade vara någon team leader). Team leadern tittade på oss, fråga var vårt bagage var, vi svarade att vi inte hade något, han skrattade och släppte raskt in oss.

Väl uppe vid transferdisken gick det raskt. Jag hade en veckan innan fått erbjudande från optiontown om att uppgradera till business för 144:-, jag hade nappat på detta men inte fått något svar. Varken via mail eller då jag loggade in på Vietnam Airlines hemsida eller Optiontown. Spänningen var hög då jag fick se boardingcarden och jo visst, Optiontown hade gått igenom och allt var frid och fröjd. Med 40 minuter till boarding begav vi oss mot en lounge för en andra frukost och lite mer kaffe.

I och med att lounge access inte gavs vid optiontown-uppgradering var det närmsta prioritypass lounge som gällde. I detta fallet föll det på den 45m2 stora Louise Tavern CIP lounge. Loungen bjöd på det vanliga man får på enklare lounger i Asien, färdiga sandwiches, frukt, dumplings, kaffe, the, läsk och sprit till den som behöver. Vi satt ned i en halvtimme och försökte bota jetlagen med lite kolhydrater och koffein och plötsligt så var det dags att vandra vidare igen.







Tredje flyget

VN600 BKK-SGN 11:20-12:50



VN A321 parkerat passligt två gates bortanför vår Finnairkärra

Sky priority har inte nått ända ut till gaten ännu, men bara man har ett blingat plastkort får man gå ombord tidigt :)

Boarding

Vi välkomnades ombord enligt konstens alla regler och raskt ned i våra trevliga säten 2A & 2C. Vietnam Airlines A321 är i business utrustade med 2+2 konfiguration vilket jag personligen inte varit direkt bortskämd med i business short haul i Europa.
Sätet var väl tilltaget och riktigt bekvämt även för en person som mig (uppåt två meter) var det så gott om benplats att jag kunde lägga det ena benet över det andra, yay! :).



Så fort boardingen var klar kom fördrinkarna ut och vi valde att fira med dagens första champagne. (tyvärr lyckades jag inte lista ut vad det var för champagne). Samtidigt som vi tog första sippen på glaset var det pushback och säkerhetsvideon kom igång. Taxningen gick galant och innan flygvärdinnan hann/orkade plocka in glasen kom orden "Cabin crew take your seats". Med ett glas champagne i handen lyfte vi över Bangkoks lunchdis och satte kurs mot Saigon / Ho Chi Min City.


Strax efter vi nått marschhöjd rullades drinkvangen ut till oss fyra pax i C. Jag valde en öl och fick, hör och hjäpnad en tysk Bitburger. Ölen var ljummen och ett litet förvarsel om vad som komma skulle.


Dagens lunch på VN601 var som följer

Fisk, en sådan där fiskig fisk som man bara kan ramla på i Norge eller Färöarna annars.
Fisken serverades i tomatsås och till detta hade de även överkokt lite morötter, lite shitaki svamp och lite kål.
Till detta serverades även torrt bröd och, hör och häpnad, mjukt, bredbart smör.

Efterrätten var någon form av fudge-fluffsockerkaka.





Maten var inte direkt trevlig för att uttrycka mig milt. Fisken smakade lite självdött, svampen var gummiartad och riset var just bara lite sådär lagom okokt. Desserten var dock fin men inte något att lägga på minnet.

Efter middagen serverades det gott varmt kaffe (inte enligt vietnamesiska mått utan enligt europeiska, det smakade kaffe, inte sockerlösning)

Nog talat om detta. Ett par minuter innan 12:50 landade vi sedan på SGN och blev vackert parkerade mellan utvalda dela av Vietnam Airlines solblekta A321 flotta. Vi i business fick debarkera före ekonomipaxen och fick därmed egen limousinservice i en nostalgitripp till flygplatsbuss anno 80-tal.


Alla fyra businesspax ilastade, klarsignal vinkas med tummen


Trångt så det förslår

Väl inne på Tân Sơn Nhất International var det helt och totalt stendött. Vi såg inte en enda annan passagerare. Detta gjorde mig lite komfunderad i och med att ungefär samtliga recention och traveltips-siter på nätet önskar meddela att ta sig igenom imigration på Tân Sơn Nhất International kan ta upp till flera timmar om man har otur (gäller främst de som skall ha VOA vilket vi glada skandinaver slipper iof). Hursomhelst, rätt fram till Immigration, fyra boxar var bemannade varav en med en stor skylt "Diplomatic". Samtliga bås verkade sova utom herrn som skulle ansvara för de diplomater som önskade spawna i näheten. Han vinkade raskt fram oss och frågade efter Visa. Vi meddelade att vi inte hade något och han släppte kvickt in oss.




Tillbaka igen

Efter en trevlig tid i Saigon med omnejd var så dax att fara tillbaka igen. Förmiddagsflyget VN601 SGN-BKK stod på schemat och väl i BKK en natt på Lilac Rezidens och resa dagen efter med Finnairs 09:10 avgång från BKK


VN601 SGN-BKK 08:50-10:20

07:00 på Tân Sơn Nhất Internationa verkade saker och ting stämma bättre överens med vad snacket på internet säger. Det var tjock med folk och kön vid Vietnam Ailines ekonomi-incheckningsdisk ringlade sig lång. Även denna gång var informationen från Optiontown och Veitnamn airlines lika med noll så återigen gick vi med hopp i blicken mot businessincheckning som här även pryddes av en "Sky Priority". Efter att fått våra KLM FB Petroleumkort granskade (i brist på businessbiljetter) valde businessincheckningsgrindvakten att släppa in oss. Snabbt inceckade och även denna gång hade Optiontown gått igenom. Samtliga handbagage taggades mycket ordentligt och omsorgsfullt av inchekningsdamen med businesstaggar och sen var det iväg mot fasttrack. I och med Optiontown business-biljetten fick det bli PP lounge även på SGN. Apricot lounge en etage ner från avgångshallen. Lounge var rätt risig, trång, varm och WIFI't var slött,. på det stora hela knappt vart besöket.

fyra taggar för två kabinväskor.

Boarding och tillbaka på plats 2C. Välkomstdrink denna morgon var jucie eller vatten. Jag skulle tro att champagne erbjöds om man man så önskade men pga den tidiga morgonen och en släng av lite efterdyningar av streetfoodsjuka valde jag juice. Avågång på rätt avågnstid och upp i luften kom frukosterbjudandet ut. Jag var inte direkt hungrig så jag valde att avstå och istället under sova denna under resa.

I och med att den Finnair avgång vi var bokade på avgick 09:10 dagen efter blev det en natt i Bangkok under hemresan. Efter lite sökande föll valet på Lilac Rezidence som ligger ungefär 10 minuter från Suvarnabhumi. Jag kan verkligen rekomendera Lilac. Det må höras som en bordell men är ett trevligt, prisvärt litet flygplatshotell som erbjuder allt du behöver så länge du har lagom jordnära krav. De ordnar med transfer till och från flygplats samt skytrain. De har rena fräscha rum och en trevlig frukost. I tillägg till detta ingår en liten minibar med förfriskningar i priset samt att skulle det bli något problem med din morgonavgång (säg försening eller dyl) så kan du få åka tillbaka till hotellet och sova ett par timmar till även om du checkat ut. Lilac Relax-Residence (Bangkok, Thailand) - Hotel Reviews - TripAdvisor


AY090, BKK-HEL 09:10-15:15

07:00 ankom vi dagen efter var vi åter igen incheckade. Noll kö och snabbt behandlat av incheckningspersonalen. På grund av den trevliga prisättningen i Saigon blev vi av bekvämlighetsskäl tvingade att checka in en kabinväska under hemresan. Short connection (45min på HEL) och priority åkte på förhoppningsvis skulle väskan ankomma med oss till GOT.



Med Suvarnabhumis guldpass & Lougneinbjudan i handen stegade vi iväg mot fasttrack-immigration. Väl här möttes vi av köer och åter köer och det tog säkerligen en kvart att ta sig igenom. Överlag var det väldigt tjockt med folk över hela checkinområdet så jag var inte förvånad. Securitychecken gick kvickt sen bar det av mot CIP Louise tavern i G-piren.



Efter en liten morgonpromenad var vi framme vid den rulltrappeutrustade Loungen, inte långt från vår gate. Loungen var så gott som tom, kanske hade ett tiotal morgontörstiga finnar hunnit hitta dit innan oss. Frukostutbudet var bra och vad man kunde se gick de färdiga smörgåsarna bäst åt och på dryckesfronten groggades det GT i väntan på boarding :)








Morgonavgång och dagflygning. Jag har aldrig flugit Asien - Europa under dagtid förut så det var med lagom förväntningar. Finnair hade bytt maskin på denna sträckning till den A333 med något mindre och äldre businessdel så våra förutvalda säten på rad 6 hade blivit utbytta mot rad 1 på styrbordsidan. Stolen under hemflygningen var inte riktigt lika bra som den på nedresan. Den var i princip lika bekväm men den det den saknade var förvaringsutrymmen. I och med att vi satt längst fram i rad 1 fanns det ingen plats att lägga någonting. De nyare kabinerna har ett utrymme bredvid stolsryggen vilken denna äldre stolstyp saknade och fickan för tidningar var monterat på skottet två 1.5 meter framför en och därmed ganska svårt att komma åt då man var fastspänd. Annars så var stolen enkelt att ställa in, det fanns några förvalda inställningsprogram att välja på och ville man konfigurera sitt eget gick det bra även det.

Välkomstdrink i form av Joseph Perrier Cuvée Royale Brut inmundigades och tidningsvagnen rullades ut. Business var fullsatt även denna gång men ekonomi såg aningen luftigare belagt än under nedresan.

Avgångssnacks

Avgången var på tid och uppe i luften hälsade vår 1:e styrman oss välkomna på trevlig resa med fint och mestadels klart flygväder upp till norden igen.

Flygningen började med att en trerätters tidig lunch serverades under överflygning av Burma.

Meny:

Förrätt:
Sallad
Lätthalstrad tonfisk med vasabisås, papaya och morotssallad
Pumpasoppa smaksatt med koriander

Varmrätt:
Grillad oxfilé med grönpepparsås och klyftpotatis
eller
Nudlar med röd snapper, svarta bönor och räkor.
Eller
Pasta med Sugo all'arrabbiata

Ost
Dana blue & port salut sererad med valnöt och torkad persika

Efterrätt
Choklad och kokoskaka
Färsk frukt
Ljummet kaffe och avec



Förrätt


Varmrätt


Dessert

Förrätten var som under ned resan mycket trevlig. Tonfisken i kombination med wasabisåsen var riktigt fin och soppan var bra men toppas ändå av nedresans kantarellsoppa
Till varmrätt valde jag oxfilén. Jag imponerades på köttkvaliten och stekningen, det är inte lätt att hålla kött i bra skick i värmeskåp men Finnair lyckades denna gång. Köttet var stekt till cirka medium eller kanske aningen mot medium-well men var av bra kvalitet och smakade förträffligt. Såsen, pepprig, krämig och passade bra till de okrispiga, lite begynnelsetrötta potatisklyftorna.

Ostarna var bra, de var inte kalla utan hade fått stå och ta till sig lite temperatur innan de serverades vilket jag tycker var trevligt. Ost smakar så tråkigt då de är kylskåskalla.
Efterrätten verkade utgå för istället för den i menyn utlovade choklad och kokoskakan fick vi Häagendazs istället (personligen nöjd, inte så glad i kokos).

Efter denna tunga frukost passade jag på att få stödsova lite inför denna dag som skulle bli ganska så lång.


Inte fully flat

Ett par timmar senare vaknade jag av att det var dags att intaga lite mer föda. Det var dags för afternoon tea. Drinkvagnen rullades ut och man fick välja vad man önskade i dryckesväg och till detta serverades sandwiches och kanelbullar. Flygvärdinnan förskte truga på mig ett glas bubbel men jag gick mot ljummet finnairkaffe och kanelbulle.

Till kaffet valde jag att för första gången ge mig på att se vad som egentligen fanns i Finnairs AVOD. Efter att ha knapprat runt en stund insåg jag att det kanske inte var så mycket att hänga i julgranen. Det fanns en del att välja på men utbudet är väl inte direkt stort. Man klarar sig men skulle jag resa ofta med Finnair skulle det bli att läsa böcker eller ladda iPaden tror jag. Det de dock skall ha en eloge för är de trevliga nice cancelling hörlurarna. De eliminerade bra sorlet i kabinen och satt bekvämt på.

Sista måltiden serverades ungefär då vi lämnade Kazakstanskt luftrum.

Till att välja på fanns det:

Nudlar med bönor, grönskaer och räkor
Eller
Grillat kycklingbröst med sparris serverat på en bädd av sallad


Jag valde nudlarna, det var ett felaktigt val, den smakade inte mycket :)




Nedflygning mot HEL gick paralellt med en av Finnairs A319

Touch down och snabb debarkering. 45min skulle inte vara något problem då HEL inte är så jättestor. Securitychecken gick fint, i princip ingen kö och cirka 10 minuter efter vi lämnat AY090 var vi framme vid gaten för AY2677 visade avångstavlan plötsligt "Delayed" och det flyg som skulle ta oss till GOT 16:00 var av någon anledning försenat.

I och med att tiden i HEL var så kort hade vi inte tänkt att få in något loungebesök under hemresan men tack vare att avgång blev försenad kunde vi klämma in detta med. Upp i Finnairs shengenlounge (som passligt låg placerad rakt över vår gate) var det smockfullt. Det fanns ströplatser här och var och det var kö till kaffemaskin och buffé. Vi valde att ta oss var sin liten pilsner och fann ett par barstolar med utsikt över plattan. Loungen verkade annars trevlig med bra utsikt och lite olika plockmat. Jag fokuserade inte så mycket på vad exakt det serverades men folk verkade plocka på sig samt tömma sina assietter så det var nog ätbart.



Fullt i loungen


AY2677, GOT-HEL 16:00-16:25

Delayed! När boardingen väl startat gick allt i väldig fart. Vi valde att vänta tills sista man gått ombord i och med att vi satt på 1C & 1D och så fort vi slagit oss ned kom bekfräftelsen boarding complete. Pushback och uttaxning påbörjades 16:25 och samtidigt informerade piloten om att förseningen berodde på tekniska problem men att allt var löst.
Fördrink serverades då vi kommit upp och skylten för säkerhetsbältet släckts.

Middagsmenyn var som följer

Varmrätt:
Grillat kycklingbröst serverat med ratatouille och saffransris
Efterrätt:
Hallon och pecannöts-cheescake
(Vilken var extremt lik den jordgubbskaka vi fick på HEL-BKK, fast med mindre pynt)





Maten var återigen mycket bra och jag kan inte klaga på något, Flybe/Finnairs shorthaulkrubb är klart godkänt. Det enda jag kan haka upp mig på igen är detta ljumna kaffe.

Väl på Landvetter blev vi placerade vid gate 17 och slapp åka lokaltrafik vilket alltid är skönt att slippa. I och med att vi handlat för mycket skrot i Saigon blev det till att ställa sig och vänta vid det mördande tråkiga bagagebadet. Hoppet om att priority-taggen skulle hjälpa till att påskynda processen grusades ganska snabbt och tillslut var det bara vi kvar plus en annan hoppfullt väntande passagerare kvar vid bagagebandet. Näst sist kom väskan vilket jag personligen tycker är ganska så dåligt. No more shopping for me in the future.


Summasumarum:

För priset tycker jag Finnair/Flybe levererade. Mat och serivce var bra och Finnairs fully-flatstolar var mycket trevliga. Personal var trevliga och vakna. Vi fick flera gånger frågan om vi önskade något mer, påfyllning eller allt var till belåtenhet.
Det som skulle kunna bli bättre utan att ödelägga priset är ur min synvinkel kaffet. Servera varmt kaffe för guds skull.
Ser man till dyrare förbättringar så vore det kanske att se över utbudet i AVOD (fast det pratas väl om någon HP-pad på Finnair nu så...)

Ser man till Vietnam Airlines skulle jag nog inte betala fullpris för den korta sträckningen men för billig ekonomibiljett med spottstyvelpris på Optiontown var det en skoj erfarnhet och framförallt vär 150:- för att få en bekväm stol plus bubbel.


Lite skoj att Finnair använder sig av lite olika boardingcards med :)
 

Fredrik

Medlem
Tack för rapporten från två bolag vi inte ser så mycket av här. Finnair är ju ändå ett mycket bra alternativ till Asien om man tänker på färdvägen. Tycker nog att de verkar hyggliga från ditt reportage om än kanske inte världsklass.

Också intressant att man kunde uppgradera Vietnam Airlines via Optiontown. Liten värld vi lever i...
 

GOTATH

Medlem
Mycket bra rapport Lindberg ! Lagom med bilder och ett underbart språkbruk
...och värmekaminens bästa vän Aftonbladet och Expressen.
Fisk, en sådan där fiskig fisk som man bara kan ramla på i Norge eller Färöarna annars.
Fisken serverades i tomatsås och till detta hade de även överkokt lite morötter, lite shitaki svamp och lite kål.
Till detta serverades även torrt bröd och, hör och häpnad, mjukt, bredbart smör.
:D
 
Mycket välskrivet och trevligt reportage.
Har själv flugit med AY i C till BKK och var i det stora hela nöjd med den upplevelsen.

En fråga, fanns buffébaren på den nya airbusen du flög till BKK med kvar?
 
Mycket inspirerande rapport! Har aldrig flugit med Finnair, därför extra intressant att få en inblick. Jag har sneglat på en del asiatiska destinationer och överväger att det är dags för Finnair...
 

HKG Flyer

Medlem
Bra jobbat. Det var inga större fel på bilderna tycker jag.

Åker själv med Finnair till Hong Kong i veckan. Vi får se om det kan bli några rader och bilder från den trippen.
 

Jacob

Medlem
Trevlig rapport och snygga bilder.

Jag flög Bangkok-Hanoi med Vietnam Airlines business class i januari och tyckte i stort att det var en bra upplevelse.

Deras lounge i Hanoi var väl kanske inget att bli exalterad över men annars helt OK, låter inte som loungen i Ho Chi Minh höll riktigt samma standard.
 
Toppen