Senaste nytt

Varför kan jag inte checka in hela vägen?

Stefan62

Medlem
Dags för årets första och troligen enda longhaul-privatresa.

  • ARN-LHR-EWR-MIA i economy, (BA och AA inrikes)
  • MIA-BOS-LHR-ARN i business, (BA och AA inrikes)

Har checkat in för utresan och fått boardingcard som jag skrivit ut, men när allt var klart och skulle avslutas så fick jag inte boardingcard för sista sträckan som går med AA...platserna är valda/köpta sedan länge.

Vad är problemet - när jag kollar så har jag kvar platserna osv?


Fråga: Om det är kort anslutningstid och immigration tar tid - och det resulterar i missad flight...är det självklart att AA tar ansvar och bokar om och att bagaget funkar osv...?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Kanske inte AA öppen för incheckning då själva resan är väldigt långt borta i tid? Svar ja på fråga 2 om allt är på samma bokning eller biljett.
 

AABack2ARN

Medlem
AA kommer ta ansvar för missad anslutning så länge det är 1 biljett. Tänk på att du kommer få ut baggaget i EWR oavsett om det är taggat hela vägen till MIA. Direkt efter tullfiltret brukar det finnas diskar där du droppar baggaget. Kommer dock inte ihåg hur AA har det på EWR då jag aldrig anslutit inrikes där.

Jag tror inte BA kan skriva ut AA-incheckningskort online, men du borde kunna surfa in på aa.com (om du hittar bokningen där) och checka in på sista sträckan (EWR-MIA).
 

kristerj

Medlem
Jag brukar ha samma problem, men gå till transferdisken i London så hjälper dom dig att skriva ut boardingkort. Min gissning är att BA/AA vill se att du har alla dokument (inkl ESTA) klart innan dom ger dig boardingkortet för EWR-MIA.
 

AABack2ARN

Medlem
Den transferdisk som åsyftas är i så fall den som är innan säkerhetskontrollen i T5. Du landar på LHR T5 från ARN och flyger vidare därifrån. AAs egna transferdisk (med egen personal) finns i LHR T3. BAs personal borde dock kunna hjälpa dig med boardingkort även om jag tror att de kommer hänvisa dig till AA på EWR (av bekvämlighetsskäl).
 

AABack2ARN

Medlem
Det borde också fungera med ARN. Nu har jag inte på väldigt länge flugit via BA över Atlanten och sedan anslutit till AA utan jag har flugit med BA till London och därefter AA över Atlanten. Då har det inte varit några problem med incheckningen på ARN. Sedan får man i princip alltid nya boardingkort av AA på LHR i alla fall...
 

EricT

Medlem
Om det är känslan av BA Club med service mm så tycker jag man ska åka club på utresan om man väljer en väg. Hoppas du har ett tidigt flyg från BOS... de sena kör "sleeper service" och då är det mat i Loungen och sedan god natt som gäller. Bättre att välja Club på utresan tycker jag då de nästan alltid lastar bättre mat i London än av de amerikanska catering-bolagen. Är ofta missnöjd med dem matmässigt från USA. (även i F är det sämre)

Kom just från MIA med BA208 och samma sak där.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Håller med. Dagflygningar är oftast bäst. Bättre mat, bättre service, större möjlighet att dra nytta av fördelarna i C eller F inklusive goda viner och Champagne :)

Att maten skulle vara sämre pga de amerikanska catering-bolagen är jag inte helt säker på, men däremot tror jag att bolagen är villiga att betala mindre för maten på flygen österut över Atlanten eftersom en större andel "bara vill sova" och mer mat därmed går till spillo. Men det är mest min egen fundering.
 
Toppen