Senaste nytt

Skydda sig mot proppar

maba

Medlem
Hallå

Eftersom ni är väldigt många här som älskar att flyga eller gör det ändå eftersom tjänsten kräver det så tänkte jag tänkte höra med er hur ni gör för att skydda er mot proppar.

Ni som flyger ofta och långt, vidtar ni några speciella åtgärder inför resan? Kör ni med stödstrumpor, lite extra etanol i ådrorna eller ev. qi gong på toaletten? :)
 

Chrille

Medlem
Inget speciellt mer än att sträcka på armar och ben, kanske resa mig upp någon gång under resan.
 

Stefan62

Medlem
Gå ett varv i kabinen, spänn vader och ben-muskler emellanåt - jag har också läst att 2 magnecyl tunnar ut blodet kortvarigt...

Alkohol kan nog ha sin effekt, men positiv bara i begränsad mängd :).
 

Knucket

Medlem
Se till att dricka rikligt med vatten före, under och efter resan.

Använd stödstrumpor från Apoteket.

Gå gärna upp och gå en sväng varje timme..

Fick en DVT förra året och kan inte påstå att jag skötte mig exemplariskt enligt råden ovan.
 

Nemo

Medlem
Läs http://www.lufthansa.com/de/en/Travel-thrombosis . Finns mer info där.
Anticoagulant medication = trombyl 75 mg (dela en stor tablett som är receptfri, små doser är receptbelagda). Alkohol är inte bra. Har du magproblem sedan tidigare (blödning) är varken trombyl (=aspirin=magnecyl) eller alkohol särskilt lämpligt.
Rörelseövningar kan du ladda ned app såsom "Smygträning för stillasittare".

"- What you can do to prevent a thrombosis -
By wearing compression stockings (best of all, compression panty hose), you can greatly reduce the liquid deposits in your legs. People in high-risk groups should have compression stockings fitted individually.

Try to get some exercise during your flight, such as taking an active part in the Lufthansa Flyrobic program offered on your video screen on long-haul routes.

Make sure you drink enough on the flight in order to help your body achieve a sensible liquids balance amid the dry air in the cabin.

Cut down on alcohol and don't take sleeping pills or tranquilizers.

We definitely recommend that especially endangered persons should consult their doctor. In some cases, taking a preventive anticoagulant medication can be necessary."
 

taxvalp

Medlem
Lufthansas tips är kloka. Att acetylsalicylsyra (Treo, aspirin, Trombyl etc) skulle skydda mot venös blodpropp är en tilltalande tanke men så vitt jag kan se har ingen kunnat visa nyttan med det i samband med flygning.
 

ACervin

Medlem
Risken för blodpropp är ju hos en frisk person väldigt liten. Under långvarigt stillasittande ökar risken 2- 3 ggr. Varje extra 2 timmars stillasittande kan öka risken med ca 20 %. Den ökade risken sitter i ca 2 veckor efter flygresan (stillasittandet). Referens Ann Intern Med. 2009;151:180-90. Det finns andra undersökningar som fortfarande anser att sambandet mellan flygning och blodpropp är oklart.

När det gäller förebyggande behandling så är det inte riktigt klarlagt hur effektiva de vanliga råden är. (eftersom propp är relativt ovanligt måsta man ta ett stort antal personer, flera tusen som skall ut och långflyga, undersöka dem avseende propp i benet före resan. Ge exempelvis hälften kompressionsstrumpor och andra hälften ingenting. Sedan vid avslutad resa undersöka dem på nytt).

Råden verkar ju vettiga och är man utan riskfaktorer kan man hålla sig till att undvika att bli uttorkad, röra på sig då och då och eventuellt använda kompressionsstrumpor. Har man riskfaktorer som till exempel, kraftig övervikt, p-piller, tidigare propp bör man alltid använda kompressionsstrumpor och
diskutera med sin läkare om att eventuellt använda blodförtunnande.
 
Toppen