Senaste nytt

Eurobonuspoäng för Thai Premium Economy

ELO

Medlem
När nu SAS temporärt lägger ner BKK och istället hänvisar till Thais flighter (och desutom på webben påminner att man minsann tjänar SAS Eurobonuspoäng på dessa flighter) tycker jag det är dags att man uppdaterar/omförhandlar intjäningstabellen. Premium economy på SAS ger 150 % men bara 100 % på Thai (bokningsklass U/Y)....
Är det ingen som har tentakler in i Eurobonus administrationen och kan påpeka denna differens nu när man faktiskt från SAS hänvisar till Thai....

Från SAS Sales info - intjäning av Eurobonus på Thai air

EuroBonus on Participant Booking Classes Accrual Structure
First F 200%
First Discounted A, P 200%
Business C 200%
Business Discounted D, J, Z 200%
Economy U, Y 100%
Economy Discounted B, H, M, Q 100%
Economy Discounted K, S 25%
Economy Discounted T, V, W, G No accrual
First Award Travel O No accrual
Business Award Travel I No accrual
Economy Award Travel X No accrual
Non Revenue including Industry Discount N, R, L, E No accrual
 

AABack2ARN

Medlem
Nu håller jag med dig i sak, man borde tjäna mer än 100% på Thai Premium Economy. Men på sas.se säljs ju enbart ekonomi och business-biljetter. Enligt ExpertFlyer erbjud enbart följande klasser med SK-prefix: "J4 M4 H4 Q4 V4 K4" där J är Business och resten ekonomi.

Det som är lite läskigt är att Economy Flexible verkar bokas i V (i alla fall på de datum jag kollar) vilket är en klass som i sig inte tjänar poäng på TG. Nu lär den mappas mot en annan klass på TG men frågan är vilken???
 

ELO

Medlem
Kan vi inte begära klarhet från SAS - någon här på forum har säkert inside......
 

agehall

Medlem
Jag återupprepar mitt mantra: "Boka aldrig code-share!"

Varför skulle man vilja boka TG-flighter med SK-prefix? Jag ser bara nackdelar...
 

Dr. Miles

Expert
Varför skulle man vilja boka TG-flighter med SK-prefix? Jag ser bara nackdelar...
Enda som jag kan komma på är, SAS Business Saver till Bangkok (Fare basis: ZSEBIZ, 15.800 SEK + skatter) är billigare än THAIs publicerad Business class biljett (Fare basis: CRTTG, 46.550 SEK + skatter).
 

agehall

Medlem
Enda som jag kan komma på är, SAS Business Saver till Bangkok (Fare basis: ZSEBIZ, 15.800 SEK + skatter) är billigare än THAIs publicerad Business class biljett (Fare basis: CRTTG, 46.550 SEK + skatter).

Jo, Doktorn kan göra sådant. Men för vanliga dödliga så är det oftast bara idiotiskt att boka code-share. Det blir oftast bara sämre och man tappar kontrollen över vad som händer.
 

ELO

Medlem
Vi tappar tråden, det handlar om varför SAS inte erbjuder 150 % bonuspoäng på motsvarande biljettyp hos Thai....
 

Dr. Miles

Expert
Vi tappar tråden, det handlar om varför SAS inte erbjuder 150 % bonuspoäng på motsvarande biljettyp hos Thai....
Som AABack2ARN redan har förklarat, det finns inte Economy Extra på THAI flygning med SK flightnummer.
Därför är det ganska logiskt att de inte erbjuder 150% poäng.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Vi tappar tråden, det handlar om varför SAS inte erbjuder 150 % bonuspoäng på motsvarande biljettyp hos Thai....

Jag vill påstå att detta inte är något unikt heller. Det är en gåta hur olika bokningsklasser genererar så olika krediteringar till olika program men det är en del av spelet.
 

AABack2ARN

Medlem
Enda som jag kan komma på är, SAS Business Saver till Bangkok (Fare basis: ZSEBIZ, 15.800 SEK + skatter) är billigare än THAIs publicerad Business class biljett (Fare basis: CRTTG, 46.550 SEK + skatter).

Hur fungerar det där egentligen? Jag såg förvisso att priset publicerades igår så det kanske är någon del som saknas.

men enligt ExpertFlyer har SK-kodade flygningar med TG på sträckorna CPH/ARN-BKK enbart följande klasser: JMHQVK

Routing-tabellen för ZSEBIZ är

PUBLISHED RTG STO-BKK/SK4227/TAR-EURG EF-24MAR10 DIS-INDEF

/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
1. STO-CPH-BJS-TG/CA-BKK
2. STO-CPH-BKK
3. STO-CPH-SHA-FM-BKK
4. STO-CPH-SQ/SK-SIN-TG/SK-BKK
5. STO-BKK

Min tolkning är att i fallet 2 och 5 skulle det vara applicerbart att flyga med TG-opererat flyg med SK-nummer? Men eftersom Z inte finns som klass, är det då möjligt att få de rutterna? (Alternativ 4 verkar ju å andra sidan ganska trevligt :cool:)
 
Toppen