Senaste nytt

Tips på boende och aktiviteter - Cairns/Hamilton Island/Port Douglas

Alx

Medlem
Jag hoppade på superdealen i C med Finnair till Sydney och vi har precis börjat planera vår resa. Eftersom vi åker dit mitt i vintern (juni) så tänkte vi åka upp till Queensland och spendera all tid där. Vi har tänkt att spendera två-tre nätter på Hamilton Island och resten uppe i Cairns & Port Douglas dit vi kommer att bila upp från Airlie Beach.

Jag tar tacksamt emot tips på både boende, aktiviteter och eventuella stopp på vägen upp. Kanske har någon något helt annat förslag än Hamilton Island/Cairns/Port Douglas??

Jag skulle också gärna höra om det är någon som har erfarenhet av LCC Jetstar? De har nämligen bäst connection SYD-HTI. Jag har förstått att de ingår i Qantas Group, innebär det några fördelar som BA Silver? eller opereras de helt utanför OW?

Tillbaka från Cairns har vi tänkt flyga Virgin Australia och har då tillgång till eventuell lounge m.m. som Virgin Atlantic Gold.
 

Hall

Medlem
Alla människor är olika men själv står jag inte ut i Cairns mer än någon dag. Hamilton island är OK några dagar.

Har du tänkt i banorna att flyga till Alice springs med Uluru och sedan upp till Darwin med Kakadu national park? Helt fantastiskt att sova några nätter under öppen himmel i öknen i närheten av Uluru och Kakadu är otroligt häftigt speciellt om man åker på någon flerdagarstur och kan komma in ordentligt i nationalparken.
 

ALU

Medlem
Och när ni ändå besöker Airlie beach; Passa på att ge er ut och segla på barriärrevet om ni har tid.

Cairns och Port kan bli rätt trist, är mest hubbar för revturer. Om det är ostkusten ni tänker hålla er till är det bättre att fortsätta söderut och köra bla Fraser som sagt. Dyker ni så är Outer reef att rekommendera, och turer går från både Port och Cairns.

Själv är jag otroligt svag för Top end, alltså Darwin och områden däromkring. Helt makalös natur, trevligt fiske, äventyr och väldigt exotiskt. Juni är dry season som är den mest populära tiden eftersom det då är rätt behagligt. Ta en avvikare ännu längre västerut och se Kimberley i WA, vildmark när den är som bäst! (Jag börjar inse att min fetish för öde, karga landskap gränsar mot självspäkelse...)

Vad jag tror (kan ha fel här) så opererar Jetstar utanför OW och din BA silver ger inte något extra.

Och ja, jag är avundsjuk även om jag själv snart ska dit igen...
 

Alx

Medlem
OK, vi kanske bör tänka om när det gäller Cairns och Port Douglas. Jag måste erkänn att Darwin med omnejd har jag helt "glömt bort" som bra platser att besöka den årstiden... :eek: Måste nog titta lite närmre på det. Min extrema ormfobi kan dock sätta käppar i hjulen i ormarnas förlovade land. Jag fixar knappt att gå på vanliga svenska gräsmattor utan att noga syna allt som rör sig. Å andra sidan fixade jag nyligen ett besök på Galapagos trots att jag visste att det fanns gott om orm på vissa platser jag klev omkring. Hur som helst, tänk vad mycket bra input man kan få från alla beresta här på bc.se!! :D

Fraser Island var jag klart sugen på först, men inbillar mig att det är bättre att åka dit en annan tid på året?? Kan det inte bli lite väl "kyligt" där i juni??
 

Hall

Medlem
Jim-Jim falls och Twin falls i Kakadu utanför Darwin är perfekt i juni. Tillräckligt torrt för att kunna komma in men det finns fortfarande vatten i fallen. Fördelen med Fraser i juni är väl att det är mindre med folk än högsäsong och "kyligt" vet jag inte. Det är ju 20-25 grader i både luften och vattnet.

Ormar, spindlar och krokodiler finns det som bekant gott om men travar du inte runt planlöst i mörkret är det ju ingen större risk att du blir biten i turistområden. Freshwater crocs kan man få "förmånen" att bada med i vissa delar av Kakadu och det är riskfritt så länge man inte muckar själv. De håller ordning på saltvattenvarianten som inte tvekar att ta en munsbit. Kolla alltid med guider innan ni hoppar i så att vattnet är nyligen kollat..
 
Last edited:

Alx

Medlem
Det låter som att jag bör tänka om... Fraser Island har alltid varit ett ställe jag vill åka till. Men eftersom jag vet att jag kommer att resa tillbaka till Australien svensk vintertid så tänkte jag nog passa på att ta de ställen som är som allra bäst i juni! Då har man åtminstonde delar av norra Australien avklarat och kan fokusera på sydligare delar nästa gång.

Hur som helst har jag blivit riktigt sugen på att ändra från Cairns/Port Douglas till Darwin/Kakadu!!

Tack alla som har kommit med tips!! Jag blir alltid lika positivt överraskad över hur snabbt man får proffsiga tips på resmål här på bc.se :D

Nu återstår bara det roligaste, att sy ihop paketet och jaga fram en tour operator vi i så fall vill boka i Kakadu. :D
 
Toppen