Senaste nytt

Att bli pilot

Ärade BC:are.

Har en del bryderier som jag tror kan intressera/engagera en hel del av er. Har som de flesta här ett stort intresse för luftfart och har de senaste åren övervägt att göra något mer med detta. Nu är jag nära att göra slag i saken men har en del frågor som jag tror och hoppas att jag kan få hjälp med här. Min tanke är att starta med ett PPL (privatcertifikat) men jag vill samtidigt ha möjligheten att fortskrida och på sikt eventuellt ta ett ATPL (för att bli yrkesverksam pilot).

Tro mig, jag har full koll på svårigheterna, den otroligt bistra framtidsutsikten för färska yrkespiloter och att konkurrensen är att likna vid ligaspel i NHL. Tänker ändå ge mig på detta, till att börja med alltså i liten skala. Jag är 31 år gammal, bor i Stockholm och ämnar inledningsvis flyga främst här hemma.

Här är mina frågeställningar:

1) Sydafrika-spåret
Många drar till Sydafrika för sin utbildning. Oftas citeras priset och vädret som den främsta anledningen. Av piloter får jag ofta höra att deras tid i Sydafrika varit mycket bra eller den absolut raka motsatsen. Vad gäller här? Håller utbildninhgarna generellt sett en hög nivå? Kan jag omvandla/vidareutveckla ett sydafrikanskt PPL till ett för svenskt luftrum?

2) Go west
Många piloter startar också sina respektive karriärer i USA, då oftast i Orlando och San Diego. Har egentligen samma frågor här som ovan. Dock verkar betydligt fler piloter vara säkra på sin sak här - staterna erbjuder bra utbildningar till bra pris.

3) Stanna hemma
Vi har ju trots allt pilotutbildningar här hemma också och fördelen här är att jag som bekant kan utbilda mig parallellt med befintligt jobb (förhoppningsvis) samt att jag slipper oroa mig för certifikat som ska omvandlas. Hur står sig dock ett svenskt PPL/ATPL utomlands?

All hjälp uppskattas samt mottages med öppna armar.
 
Jag tänkte mig att det nog fanns en och annan pilot här på forumet som kunde tänkas ge tips på vad som är bra att tänka på. Om jag placerat tråden fel ser jag inget problem att flytta den, men helt off topic är det väl inte?
 

micke

Medlem
Även om jag inte har något att tillföra i ämnet som sådant måste BusinessClass.se väl vara ett ypperligt forum att dryfta detta ämne.
 

FF#1

Medlem
Jag tycker att det är intressant, många här har nog pilotdrömmar, och personligen har jag inte det men det skulle vara kul att få lite koll på hur det går till.
 

Rotorman

Medlem
Det viktigaste är att du bestämmer dig för antingen en USA (FAA) variant eller en EASA (JAA) variant. Oavsett lösning: ring och kontrollera med Transportstyrelsen så att du i USA modellen kan komma hem och konvertera eller i EASA modellen att den flygskola du vill använda är validerad och ok enligt Sverige.

EASA är ju tänkt att förenkla administration mm mellan medlemsstaterna men reda nu (kort tid in i detta system) visar det sig att det inte är så enkelt.

Tänk efter före som vi som gjort militärtjänst lärt oss...

Lycka till!
 
Har alltid under mina 19 år siktat på att bli trafikflygare, men nu under de senaste året har jag ställt om mig. Ett lån på 1,200 000 för en utbildning där det existerar en hög arbetslöshet är anledningen. Kommer personligen att jobba inom finansbranschen istället. Räcker det inte med att bli hobbypilot med PPL? Testa att söka in till TFHS i Ljungbyhed, men chansen att komma in där är minimal men sparar dig pengar samt övriga fördelar. Alltid kul med personer som försöker nå sina drömmar och jag kan bara lycka till.
 

Stefan62

Medlem
Jag och Kristofer är några av piloterna här på forumet, känner dock att ATPL-utbildningar inte riktigt hör hemma på ett forum för resemedvetna, tycker du?

Businessclass.se växer hela tiden och har under det år jag varit medlem blivit lite mer oöverskådligt än det var.

Många frågor är off-topic och jag har nog bidragit till det själv ett antal gånger.

Många frågor upprepas för att man helt enkelt inte hittar svar eller riktigt vet vilket sökord man ska använda osv.

Kan man tänka sig att alla frågor som inte riktigt kan kopplas till ursprungstanken med detta forum läggs under en egen rubrik, t ex "Off-Topic"?
 
Toppen