FarewellFire
Medlem
Ärade BC:are.
Har en del bryderier som jag tror kan intressera/engagera en hel del av er. Har som de flesta här ett stort intresse för luftfart och har de senaste åren övervägt att göra något mer med detta. Nu är jag nära att göra slag i saken men har en del frågor som jag tror och hoppas att jag kan få hjälp med här. Min tanke är att starta med ett PPL (privatcertifikat) men jag vill samtidigt ha möjligheten att fortskrida och på sikt eventuellt ta ett ATPL (för att bli yrkesverksam pilot).
Tro mig, jag har full koll på svårigheterna, den otroligt bistra framtidsutsikten för färska yrkespiloter och att konkurrensen är att likna vid ligaspel i NHL. Tänker ändå ge mig på detta, till att börja med alltså i liten skala. Jag är 31 år gammal, bor i Stockholm och ämnar inledningsvis flyga främst här hemma.
Här är mina frågeställningar:
1) Sydafrika-spåret
Många drar till Sydafrika för sin utbildning. Oftas citeras priset och vädret som den främsta anledningen. Av piloter får jag ofta höra att deras tid i Sydafrika varit mycket bra eller den absolut raka motsatsen. Vad gäller här? Håller utbildninhgarna generellt sett en hög nivå? Kan jag omvandla/vidareutveckla ett sydafrikanskt PPL till ett för svenskt luftrum?
2) Go west
Många piloter startar också sina respektive karriärer i USA, då oftast i Orlando och San Diego. Har egentligen samma frågor här som ovan. Dock verkar betydligt fler piloter vara säkra på sin sak här - staterna erbjuder bra utbildningar till bra pris.
3) Stanna hemma
Vi har ju trots allt pilotutbildningar här hemma också och fördelen här är att jag som bekant kan utbilda mig parallellt med befintligt jobb (förhoppningsvis) samt att jag slipper oroa mig för certifikat som ska omvandlas. Hur står sig dock ett svenskt PPL/ATPL utomlands?
All hjälp uppskattas samt mottages med öppna armar.
Har en del bryderier som jag tror kan intressera/engagera en hel del av er. Har som de flesta här ett stort intresse för luftfart och har de senaste åren övervägt att göra något mer med detta. Nu är jag nära att göra slag i saken men har en del frågor som jag tror och hoppas att jag kan få hjälp med här. Min tanke är att starta med ett PPL (privatcertifikat) men jag vill samtidigt ha möjligheten att fortskrida och på sikt eventuellt ta ett ATPL (för att bli yrkesverksam pilot).
Tro mig, jag har full koll på svårigheterna, den otroligt bistra framtidsutsikten för färska yrkespiloter och att konkurrensen är att likna vid ligaspel i NHL. Tänker ändå ge mig på detta, till att börja med alltså i liten skala. Jag är 31 år gammal, bor i Stockholm och ämnar inledningsvis flyga främst här hemma.
Här är mina frågeställningar:
1) Sydafrika-spåret
Många drar till Sydafrika för sin utbildning. Oftas citeras priset och vädret som den främsta anledningen. Av piloter får jag ofta höra att deras tid i Sydafrika varit mycket bra eller den absolut raka motsatsen. Vad gäller här? Håller utbildninhgarna generellt sett en hög nivå? Kan jag omvandla/vidareutveckla ett sydafrikanskt PPL till ett för svenskt luftrum?
2) Go west
Många piloter startar också sina respektive karriärer i USA, då oftast i Orlando och San Diego. Har egentligen samma frågor här som ovan. Dock verkar betydligt fler piloter vara säkra på sin sak här - staterna erbjuder bra utbildningar till bra pris.
3) Stanna hemma
Vi har ju trots allt pilotutbildningar här hemma också och fördelen här är att jag som bekant kan utbilda mig parallellt med befintligt jobb (förhoppningsvis) samt att jag slipper oroa mig för certifikat som ska omvandlas. Hur står sig dock ett svenskt PPL/ATPL utomlands?
All hjälp uppskattas samt mottages med öppna armar.