Senaste nytt

Tips: Singapore - Bangkok i Business Class för 2600kr

Jag bokade CX712/713 mellan Singapore-Bangkok för endast 2600kr i Cathay Pacific Business Class. Helt klart mycket för pengarna även om planen är 777-300 med regional Business Class kabin. Det verkar som att Cathay flyger denna rutt med 5th freedom rättigheter mest för att jävlas med Thai och Singapore Airlines :)
 

AABack2ARN

Medlem
Fast med jämna mellanrum trafikeras den med 77W och longhaul-stolar.

Funderar också på varför den finns. Det verkar vara två flygplan som går HKG-SIN-BKK-HKG samt HKG-BKK-SIN-HKG. CX flyger ju vidare både från SIN och BKK till bland annat Indien, men det förklarar inte varför de flyger just mellan SIN och BKK. Så kanske är svaret helt enkelt för att jäklas med SQ och TG...
 

Dr. Miles

Expert
Jag antar att det är samma som den här dealen fast från andra hållet.
http://www.businessclass.se/deals/7...-r-cathay-pacific-2-900-sek-inkl-skatter.html

Jag har skapat matrix av denna deal. :)

Det går endast boka i Singapore, men det går att boka direkt på Cathay Pacifics webbsida i Singapore.

[Business class] Singapore-Bangkok T/R, Cathay Pacific, 3.000 SEK inkl. skatter

SIN-BKK T/R
Flygbolag: Cathay Pacific(CX)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: I
Fare basis: endast tillgänglig för resebyråer i Thailand
Pris: 420 SGD + skatter ca 147 SGD, totalt ca 3.000 SEK inkl. skatter
Min/Max stay: -- / 6 månader
Stopover: Nej
Köpvillkor: SITI (säljs endast i Singapore)
Barnrabatt: 20% rabatt från baspriset
Återbetalning: Ja, 150 SGD
Ändring: Ja, gratis
Routing: Singapore-(CX)-Bangkok

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Screenshot20130323_1.jpg

Cathay Pacific Business class stol:
Om man har tur kan man sitta i Business class för longhaul rutter
Cathay Pacific Business Class 02.jpg
Annars så här ser regional Business class ut
Cathay Pacific Business class, HKG-SIN_01.jpg
(Foto: Dr. Miles)

Cathay Pacific använder följande lounger i Singapore och i Bangkok.

BusinessClass.se har testat Cathay Pacifics Business class.
Reserapporter av medlemmar:
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Fast med jämna mellanrum trafikeras den med 77W och longhaul-stolar.

Funderar också på varför den finns. Det verkar vara två flygplan som går HKG-SIN-BKK-HKG samt HKG-BKK-SIN-HKG. CX flyger ju vidare både från SIN och BKK till bland annat Indien, men det förklarar inte varför de flyger just mellan SIN och BKK. Så kanske är svaret helt enkelt för att jäklas med SQ och TG...

Det finns en sorts Open Sky avtal mellan Singapore, Bangkok och Hong Kong. Flygbolagen i de länderna kan flyga fifth freedom right flight från de städerna.
Förr flög Singapore Airlines mellan Singapore-Bangkok-Osaka/Tokyo med fifth freedom right mellan Bangkok-Osaka/Tokyo. Det gick bra i Economy class kabin men det var dålig beläggning i Business.

Trivial info.
Långt innan flygbolagsallians bildades fanns det samarbete mellan Cathay Pacific, Singapore Airlines och Malaysia Airlines och de hade gemensamt frequent flyer program, Passages.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag förstår att de får flyga i fifth freedom men jag förstår inte riktigt vinsten med det.

CX har en uppsjö flygningar mellan BKK-HKG och SIN-HKG varje dag. Så jag har svårt att föreställa mig en passagerare som tycker att det är så roligt att flyga SIN-BKK-HKG när de kan flyga direkt SIN-HKG eller BKK-HKG utan problem.

Möjligtvis skulle en förklaring kunna vara att man kan ta passagerare från SIN via BKK till Indien i stället för att flyga SIN-HKG-BKK-Indien... Men jag undrar om de har rätt att flyga via två andra länder (Singapore - Indien till exempel)?
 

Dr. Miles

Expert
Jag förstår att de får flyga i fifth freedom men jag förstår inte riktigt vinsten med det.
Min gissning är att det finns nog affärsfolk som reser mellan de tre städerna.
Genom att erbjuda en direktflyg per dag, kan Cathay Pacific erbjuda en bra triangelresa med egna flygningar.
 
Toppen