Senaste nytt

Nordea Black (Mastercard World Elite)

Michael1

Ny medlem
Hej alla!

Första inlägget här för mig.

Fick precis ett Nordea Black kort som i grunden är ett Mastercard World Elite. Försäkringen på kortet verkar ruskigt bra. Utöver det ingår ett Priority Pass med fria inträden för två (Blev mycket förvånad när jag läste det då prestige-kortet på deras webb endast ger fria inträden för innehavaren. Någon som hört om detta tidigare?), concierge och diverse erbjudanden som man kan läsa om på Nordeas sida. Dessa erbjudanden verkar dock inte vara speciellt mycket att hänga i granen.

Tittade på Mastercards amerikanska sida som listar diverse bra förmåner som att kunna få uppgraderat till BC med bl.a. SK.
Dessa gäller dock endast för just US-kort.

Någon som har haft Nordea Black eller annat World Elite-kort lite längre och vet om det finns några förmåner av värde?

Tänkte ringa concierge i slutet av veckan för att boka en long-haul flight men misstänker att de nog inte får till något bättre än vad man själv kan via nätet.

Mvh
Michael
 

Michael1

Ny medlem
Nordea Private Banking-kund med 10MSEK i investeringsbara tillgångar. Inget krav på inkomst.
55 dagars fri kredit. 200.000 i inofficiell limit som man kan ansöka om att få höjd (för den som nu behöver det).
Ingen årsavgift.
 

gusten

Medlem
Dessa elitkort är ju mycket haussade av sina utgivare, i syfte att få innehavaren att känna sig utvald och speciell. Och visst, de innehåller bra försäkringskomplement, PP/Lounge access och concierge service (eg. servicetelefon). Men inte sällan är de ohemult dyra och de tjänster som erbjuds betalar man inte sällan för i andra sammanhang. Man är ju inte direkt medlem i en "exklusiv klubb" som det ofta framställs - det handlar inte sällan om en fåfänga att kunna visa för omgivningen att man har ett Centurion när man betalar t e x och den fåfängan spelar kortutgivarna ju på.. Resetjänsten är som vilken telefonresebyrå som helst, måhända med god kvalitet. Jag har numera ett SHB Platinum och det funkar och räcker bra utan att vara svindyrt - särskilt reseförsäkringarna är bra just där. Men PP har jag knapt änvänt ännu då jag har lounge access/EBG ändå..
 

Michael1

Ny medlem
Verkar vara 3 miljoner för att bli pb-kund hos Nordea eller är det en annan nivå som ger tillgång till kortet?

Stämmer. 3 för PB. Gränsen för black är 10.
MasterCard Platinum går att förhandla till sig gratis för pb-kunder, tror att årsavgiften egentligen är runt 5000 för det.
(Dock ska Nordeas pb-gräns höjas till 5 inom några år)
 

Valley

Medlem
Ja något måste man väl locka med för att fixa kunder till sin P B avdelning.
Men för en annan finner jag inte några större fördelar som jag inte har idag på annat håll. Skulle vara om det fanns något extra i reseförsäkringen som inte finns i den jag har via mitt Visa Business eller Ax Corp
 
Toppen