Senaste nytt

Största flygplansköpet någonsin - Lion Air

Tjaeng

Medlem
Vad är grejen med dessa jätteordrar egentligen? Har de lyckats förhandla bort handpenningen (eller vad branschen nu kallar det) på planen, eller är de verkligen så pengastinna att de inte har något bättre ställe att lägga pengarna än i leveranser som kommer först om X år? Om de verkligen har behov av stor expansion och har pengar nu skulle det väl vara bättre att köpa/leasa existerande flygplan. Är det som med Ryanair, att de hoppas på att kunna sälja vidare till nettovinst pga den långa leveransperioden/backloggen för nybyggda B737 i dagsläget?

Just Lion air är ju sådär lagom suspekta också, med flygförbud över EU och upprepat misslyckade försök till medlemsskap i IATA.
 

erhel

Medlem
Jag kan tänka mig att Lion Air troligtvis ser det här som en del i att upphäva sitt flygförbud i EU. Nya kärror är en bra start, sen ska det "bara" kompetenshöjas hos servicepersonal också.
 

Tjaeng

Medlem
Är det bara jag som tycker det är misstänkt likt den här nyheten från 18 november 2011, eller har jag missat nåt? BBC News - Boeing bags biggest order with $21.7bn Lion Air deal

Novemberartikeln kom tydligen av att Boeing bekräftade att en överenskommelse hade nåtts, och dagens nyhet är att ordern är lagd. Ska handla om samma beställning. Priset har visst gått från 21,7 till 22,4 miljarder dollar (vart FAN får de pengarna ifrån?)
 

Tjaeng

Medlem
Jag kan tänka mig att Lion Air troligtvis ser det här som en del i att upphäva sitt flygförbud i EU. Nya kärror är en bra start, sen ska det "bara" kompetenshöjas hos servicepersonal också.

De har ju haft splitterny b737-900ER-flotta rätt länge nu utan att det påverkat EUs bedömning. Har måhända att göra med det här att Indonesiska transportministeriet har bötfällt bolaget så sent som i år pga piloter som haffats med amfetamin på/i kroppen.
 

erhel

Medlem
Okej! Mer än jag visste. Då ter det sig ännu mer märkligt att göra det här köpet. Då känns din teori om att de tänker sälja en del av planen vidare som rätt troligt.
 

fly4fun

Medlem
I alla ordrar uppges priset om man gått efter prislistan, men det är inte ovanligt med rabatter på uppåt 30-40%. Större delen av summan betalas inte förrän vid leverans och när det är frågan om så här stora ordrar, eller som Ryanairs gamla order, eller Norwegian som kom här om veckan, så är det inte ovanligt att första planet för länge sedan är sålt, när det sista levereras.
 
Toppen